Hej!
Växer stenmurkla och blek stenmurkla ofta på samma platser? Är alla kunniga människor fortfarande överens om att blek stenmurkla är ofarlig. Jag har hittat vad jag tror vara blek stenmurkla (obefintlig doft, stora: upp till 200 mm bredd) men jag har behandlat dem som om de vore giftiga, d.v.s. kokat av dem 2 x 10 minuter. Tacksam för svar och kommentarer!
Fråga 1: Det händer att de kan finnas på likartade växtplatser, men jag har oftast hittat den bleka stenmurklan på murkna stockar eller döda trädrötter nära stubbar, medan stenmurklan alltid har växt på marken. En tydlig skillnad tycker jag annars är en påfallande kontrast mellan färgen på hatten och den nästan rent vita foten hos blek stenmurkla, medan stenmurklan har en brunaktig ton även i foten.
Fråga 2: Ja, men avkokning rekommenderas ändå, just på grund av förväxlingsrisken.
Jag har inte själv provat att äta blek stenmurkla, men andra jag känner som har gjort det, har sagt att den smakar absolut ingenting..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.