Mmjaeeäää.. jag trodde förr att jag var “mångalen”. Men jag är ju helgalen. Sover sämst när det är omåne, har jag märkt. Men förut tror jag att det var tvärtom.
Alltså så som du beskriver det.
Kan det vara någonting med dragningskraften? Det finns säkert någon förklaring, mer eller mindre sann.
Sov Gott!
Jag har en egen, helt ovetenskaplig teori:
Månens dragningskraft påverkar vatten t.ex. ebb och flod.
Vi består ju också av mycket vatten i våra kroppar t.ex. hålrummen i hjärnan.
Jag antar att det kan bli någon form av tryckförändring i dessa hålrum som ev. kan påverka oss.
Det påverkar oss antagligen olika också.
Jaha du, Frun Timmer…
Ett större mysterium än månen är nog alla dessa nya deltagare som dyker upp hela tiden.
Får nog börja använda mig av det här:
http://nanok.com/aki/
Hm…
Jag hittar ingen bra bildillustration i hasten så du får hålla tillgodo med den här:
- Vet du hur många män det går åt till att sätta i en ny rulle i hållaren på toaletten?
- Nej.
- Det är det ingen som vet för det har aldrig inträffat.
(Jag kan en betydligt bättre men den vågar jag inte dra här.)
Jag har ett barns nattsömn! Har aldrig märkt skillnad om månen är full, eller står i ny eller nedan. Men jag märker på människor i min närhet att de blir lite koko vid fullmåne, och det gäller både män och kvinnor. Däremot sover jag som en kratta sista natten på sommarsemestern, men det har väl knappast med månen att göra… ;)
Jag har sällan problem med nattsömnen, men de gånger det har inträffat, har det nästan alltid visat sig vara fullmåne just då.
Att månen påverkar oss på något sätt, är jag helt övertygad om (även när rullgardinen är nerdragen alltså).
Vi virriga fruntimmer kan ju vara extra besvärliga en gång i månaden, och det är nog ingen slump att det följer månens faser heller.
Hejsan! Blev nyfiken på hur du sov. Inte så bra, ser jag.
Jag somnade ovaggad men vaknade upp mitt i natten och tänkte på dig.
Jag har tidigare haft halvtaskigt med sömn men har funnit att sudoku får mig att hamna i koma innan jag blundar nästan :)
Kanske ett tips?
Hoppas allt är bra i övrigt.
Här händer inte så mycket. Gruvar för sommaren och renoveringsarbeten medans jag skottar av snön från balkong och verandatak.. det är slitigt, men hellre vinter än sommar med renoveringar. Och så länge det finns svamp i förråden känner jag mig nöjd. Men fanken vad kallt det är!
Det har debatterats och forskats en del om saken. Det har vad jag läst inte ett dugg med könet att göra, lika lite som intelligens sitter i hårfärgen.
Månen påverkar allt levande, troligen också män då.Polisen och räddningstjänsten har också extra mycket arbete nätterna kring fullmåne.
Personligen kan jag bara konstatera att jag sedan barnsben sovit konstigt med mycket drömmar de nätter då månen är full(dvs några nätter före+ några efter).
Vi har haft fel på datorn i dag kanske också det månens fel?
http://blogg.passagen.se/lillazombie/entry/fullm%C3%A5ne_orolig_s%C3%B6mn
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/8/8699374
Du får ursäkta mig Irene, är lite småtrött på snack om virriga fruntimmer någon på tråden kör med. Känns onödigt att fortsätta odla myterna om käringar som inte kan det ena eller andra, pga kön.
Läs gärna tex den som skrevs av Frun Timmer 09-02-10
Det kanske inte bara sömnen som påverkas utan även börsen?
http://www.uppsatser.se/uppsats/12cbc93ade/
Vill bara berätta att igår var barnen på förskolan där jag jobbar helt uppe i varv, inte bara på min avdelning utan på två andra också. Så vi diskuterade faktiskt huruvida det kunde ha med fullmånen att göra. Nog för att de små raringarna kan vara smått hysteriska emellanåt, men igår var det helt galet…
Jag hade huggtänder, enligt min son. Vilket humör jag hade i gårkväll. Nästan så att jag skäms. Jag förknippar det med PMS men är fullt villig att erkänna fullmånens inverkan. :)
Mångalen är ett uttryck som funnits länge och det är knappast hämtat ur tomma intet.
Grrrrrowl!
Här kommer mitt inlägg i debatten. Jag tillhör den okänsliga typen som inte alls reagerar på månfaserna.
Det här fick jag lära mig i skolan:
När det är fullmåne, solbelyses hela den del av månen som är vänd mot jorden. Det är solens reflektion vi ser.
När det är ny- eller nedanmåne, solbelyses den del av månen som är vänd från jorden.
Så, är det solen som påverkar oss, eller påverkar solen månen så mycket att månen också påverkar oss?
Ja, jag har funderat mycket på det sedan jag fick höra om tidvattnet i Oman och hur det skiftar mellan de olika månfaserna. Kan man mäta om påverkan kommer från solen eller månen? Vet du något om det Irene?
Vet man om månens avstånd till jorden eller solen också varierar i 4-veckors intervall?
Det handlar om gravitation och magnetism.
Men personligen tycker jag att “svampens påverkan på sömnen är värre”.
Imorrse efter ett nattpass, drömde jag att dom sålde färdiga hasselbuskar med kantöron på,Utanför Ica maxi?
Försäljaren garanterade trollhänder till sommaren, innan han körde in busken i en sån där nätstrut:)
Ja herre jisses..
Månens bana är elliptisk och avståndet till jorden varierar mellan 356 400 km och 406 700 km,
men banan är inte konstant likadan. Eftersom jordens bana under året runt solen inte heller är rund, påverkas även månens bana av de varierande avstånden till solen.
Jordens bana är som närmast solen i januari och längst ifrån i juli.
Jag vet inte hur man har kommit fram till att månens påverkan på tidvattnet är ungefär dubbelt så stark som solen, men det går att läsa mer om det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidvatten
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.