0 1298 visningar

43 svar

Månens inverkan på sömnen?

gunhild i Kåddis

10 feb 2009 kl. 22:45

Vet någon varför man sover så illa vid fullmåne? Den som är orolig är extra “stökig” nätter med fullmåne och behöver extra lugnande, hur förklara detta?

0

klas jaederfeldt

10 feb 2009 kl. 22:48

jag känner att jag blir en Varulv då :-)

0

Eva K

10 feb 2009 kl. 22:55

Mmjaeeäää.. jag trodde förr att jag var “mångalen”. Men jag är ju helgalen. Sover sämst när det är omåne, har jag märkt. Men förut tror jag att det var tvärtom.
Alltså så som du beskriver det.

Kan det vara någonting med dragningskraften? Det finns säkert någon förklaring, mer eller mindre sann.

Sov Gott!

0

Eva K

gunhild i Kåddis

10 feb 2009 kl. 23:01

Länge sen man hörde av dig. Kul att du tittar in på forumet Eva.

0

Eva K

Enelie, Linköping

10 feb 2009 kl. 23:22

Jag har en egen, helt ovetenskaplig teori:
Månens dragningskraft påverkar vatten t.ex. ebb och flod.
Vi består ju också av mycket vatten i våra kroppar t.ex. hålrummen i hjärnan.
Jag antar att det kan bli någon form av tryckförändring i dessa hålrum som ev. kan påverka oss.
Det påverkar oss antagligen olika också.

0

Glömde...

Enelie, Linköping

10 feb 2009 kl. 23:26

...att ändra rubrik. Det skulle vara den första rubriken .

0

Eva K

Frun Timmer

10 feb 2009 kl. 23:26

...och jag har min teori att det är virriga fruntimmer som tror på all skit. Helmåne eller halvmåne eller ingen måne alls har ingen betydelse för sömnen.

0

Frun Timmer

Enelie, Linköping

10 feb 2009 kl. 23:31

Jaha du, Frun Timmer…
Ett större mysterium än månen är nog alla dessa nya deltagare som dyker upp hela tiden.
Får nog börja använda mig av det här:
http://nanok.com/aki/

0

Frun Timmer

Miffot

10 feb 2009 kl. 23:39

Här har du en höjdare….

0

Frun Timmer

Enelie, Linköping

10 feb 2009 kl. 23:52

Hm…
Jag hittar ingen bra bildillustration i hasten så du får hålla tillgodo med den här:

- Vet du hur många män det går åt till att sätta i en ny rulle i hållaren på toaletten?
- Nej.
- Det är det ingen som vet för det har aldrig inträffat.

(Jag kan en betydligt bättre men den vågar jag inte dra här.)

0

Enelie, Linköping

11 feb 2009 kl. 00:22

Ursäkta Gunhild, det var inte meningen att förstöra din tråd och avvika från ämnet.

Jag hoppas att det kommer mer synpunkter i ämnet.
Det verkar vara svårt att hitta belägg för månens ev. påverkan. Många studier är motstridiga.

0

Helena i Lund

11 feb 2009 kl. 05:41

Jag har ett barns nattsömn! Har aldrig märkt skillnad om månen är full, eller står i ny eller nedan. Men jag märker på människor i min närhet att de blir lite koko vid fullmåne, och det gäller både män och kvinnor. Däremot sover jag som en kratta sista natten på sommarsemestern, men det har väl knappast med månen att göra… ;)

0

anithau

11 feb 2009 kl. 09:01

Jag håller med Enelie till punkt och pricka.

0

gunhild i Kåddis

11 feb 2009 kl. 09:04

Jag har sovit dj….gt dåligt i natt räknade svamapar fram till 03.30 sen somnade jag visste en stund. 20 grader minus i dag men solen är på uppåtgående så det blir nog en fin dag. Har ingen bild eftersom kameran är på reparation. Hoppas garantin gäller.

0

buffy

11 feb 2009 kl. 09:17

Jag har väldigt svårt att sova vid fullmåne, det tror jag beror på att det blir så ljust i mitt sovrum då. Mörker får sömnhormonet melatonin att frisättas från tallkottskörteln osv -ja, ni vet.

0

Micke / Löberöd

11 feb 2009 kl. 09:47

Jag sover väldigt dåligt vid fullmicke (säger min fru).
Bara skojar…..
Jag tillhör också den kategorin, som blir lite annorlunda speedade vid fullmåne, och ett av problemen är faktiskt sömnen.

0

Irene A

11 feb 2009 kl. 09:59

Jag har sällan problem med nattsömnen, men de gånger det har inträffat, har det nästan alltid visat sig vara fullmåne just då.

Att månen påverkar oss på något sätt, är jag helt övertygad om (även när rullgardinen är nerdragen alltså).
Vi virriga fruntimmer kan ju vara extra besvärliga en gång i månaden, och det är nog ingen slump att det följer månens faser heller.

0

Skogstrollet

11 feb 2009 kl. 10:17

Jodå, kan månen påverka tidvatten och fruntimmer så är det ingen tvekan att den kan inverka på sömn och energiflöden hos allt levande.

0

Gunhild

Eva K

11 feb 2009 kl. 10:54

Hejsan! Blev nyfiken på hur du sov. Inte så bra, ser jag.
Jag somnade ovaggad men vaknade upp mitt i natten och tänkte på dig.

Jag har tidigare haft halvtaskigt med sömn men har funnit att sudoku får mig att hamna i koma innan jag blundar nästan :)
Kanske ett tips?

Hoppas allt är bra i övrigt.
Här händer inte så mycket. Gruvar för sommaren och renoveringsarbeten medans jag skottar av snön från balkong och verandatak.. det är slitigt, men hellre vinter än sommar med renoveringar. Och så länge det finns svamp i förråden känner jag mig nöjd. Men fanken vad kallt det är!

0

Månens inverkan på sömnen

Boman

11 feb 2009 kl. 11:21

Det har debatterats och forskats en del om saken. Det har vad jag läst inte ett dugg med könet att göra, lika lite som intelligens sitter i hårfärgen.
Månen påverkar allt levande, troligen också män då.Polisen och räddningstjänsten har också extra mycket arbete nätterna kring fullmåne.
Personligen kan jag bara konstatera att jag sedan barnsben sovit konstigt med mycket drömmar de nätter då månen är full(dvs några nätter före+ några efter).

0

Irene A

11 feb 2009 kl. 13:07

Boman, det är väl ingen som har påstått att det har något med könet att göra?

0

Tina Nordberg Kolsva

11 feb 2009 kl. 14:15

När jag jobbade på BB och förlossningen gjorde vi en undersökning och det visade sig att antalet födslar ökade vid fullmåne.
jag sover alltid lite oroligt då,eller är jag ute och flyger?

0

gunhild i Kåddis

11 feb 2009 kl. 18:13

0

Boman

11 feb 2009 kl. 21:49

Du får ursäkta mig Irene, är lite småtrött på snack om virriga fruntimmer någon på tråden kör med. Känns onödigt att fortsätta odla myterna om käringar som inte kan det ena eller andra, pga kön.
Läs gärna tex den som skrevs av Frun Timmer 09-02-10

0

Irene A

11 feb 2009 kl. 22:11

Äsch Boman, den trodde ju inte på månens inverkan på någonting alls - räknas inte..

0

Evus

11 feb 2009 kl. 22:24

Detta är intressant.
Jag sover väldigt oroligt när det är fullmåne.

Månen påverkar ju att det blir ebb och flod.
......
Människan består ju till 70% av vatten….så ja… 
:-)

0

Enelie, Linköping

11 feb 2009 kl. 23:05

Det kanske inte bara sömnen som påverkas utan även börsen?

http://www.uppsatser.se/uppsats/12cbc93ade/

0

Maria

11 feb 2009 kl. 23:53

Vill bara berätta att igår var barnen på förskolan där jag jobbar helt uppe i varv, inte bara på min avdelning utan på två andra också. Så vi diskuterade faktiskt huruvida det kunde ha med fullmånen att göra. Nog för att de små raringarna kan vara smått hysteriska emellanåt, men igår var det helt galet…

0

Eva K

12 feb 2009 kl. 09:38

Jag hade huggtänder, enligt min son. Vilket humör jag hade i gårkväll. Nästan så att jag skäms. Jag förknippar det med PMS men är fullt villig att erkänna fullmånens inverkan. :)

Mångalen är ett uttryck som funnits länge och det är knappast hämtat ur tomma intet.

Grrrrrowl!

0

Frun Timmer

12 feb 2009 kl. 10:28

När man läser inläggen här i tråden så förstår man att det är många skiljsmässor i Sverige. Många drakar o rivjärn.

0

Timmerman

12 feb 2009 kl. 11:22

sign. frun timmer har i alla fall lägsta debattnivån på den här tråden.

Nyskild kanske….

0

surgubbe!

12 feb 2009 kl. 14:58

Herr Frun Timmer kanske känner till att även män kan lida av pms-liknande besvär/humör?
Det verkar i högsta grad gälla dig.

Drakar och rivjärn kan förgylla!

0

Kerstin i Vellinge

12 feb 2009 kl. 18:56

Här kommer mitt inlägg i debatten. Jag tillhör den okänsliga typen som inte alls reagerar på månfaserna.
Det här fick jag lära mig i skolan:
När det är fullmåne, solbelyses hela den del av månen som är vänd mot jorden. Det är solens reflektion vi ser.
När det är ny- eller nedanmåne, solbelyses den del av månen som är vänd från jorden.
Så, är det solen som påverkar oss, eller påverkar solen månen så mycket att månen också påverkar oss?

0

Nina A

12 feb 2009 kl. 19:10

jag kan sälla mig till skaran som sover illa nätterna före,under och efter fullmåne…vore spännande om det kom fram vetenskapliga rön som förklarar varför :)

0

Frun Timmer

12 feb 2009 kl. 20:41

Jag tror varken på gud eller hin, lika lite på ufon som spöken.
Människan vill tro på så mycket. Därför har vi så mycket elände på jorden.

0

Kerstin

Irene A

12 feb 2009 kl. 21:06

Anledningen till att hela månen är belyst vid fullmåne är att då befinner sig solen, jorden och månen i linje med varann (i den ordningen), och det är också då som tidvattenkrafterna är som starkast. Månens påverkan är ungefär dubbelt så stor som solens.

0

Månen

Miffot

12 feb 2009 kl. 21:25

Jag var i Polen för ett par år sen då det var total solförmörkelse och ta mig fan om inte alla sura kärringar vakna till liv direkt.

0

Miffot

Enelie, Linköping

12 feb 2009 kl. 21:41

Det föranleddes nog snarare av ditt besök än av någon ev. solförmörkelse.

0

Kerstin

Kerstin i Vellinge

13 feb 2009 kl. 17:36

Ja, jag har funderat mycket på det sedan jag fick höra om tidvattnet i Oman och hur det skiftar mellan de olika månfaserna. Kan man mäta om påverkan kommer från solen eller månen? Vet du något om det Irene?
Vet man om månens avstånd till jorden eller solen också varierar i 4-veckors intervall?

0

Kerstin

svampstaff

13 feb 2009 kl. 18:07

Det handlar om gravitation och magnetism.
Men personligen tycker jag att “svampens påverkan på sömnen är värre”.
Imorrse efter ett nattpass, drömde jag att dom sålde färdiga hasselbuskar med kantöron på,Utanför Ica maxi?
Försäljaren garanterade trollhänder till sommaren, innan han körde in busken i en sån där nätstrut:)
Ja herre jisses..

0

svampstaff

gunhild i Kåddis

13 feb 2009 kl. 18:36

Det var det bästa jag hört på länge tack för den.

0

Kerstin

Irene A

13 feb 2009 kl. 18:51

Månens bana är elliptisk och avståndet till jorden varierar mellan 356 400 km och 406 700 km,
men banan är inte konstant likadan. Eftersom jordens bana under året runt solen inte heller är rund, påverkas även månens bana av de varierande avstånden till solen.
Jordens bana är som närmast solen i januari och längst ifrån i juli.

Jag vet inte hur man har kommit fram till att månens påverkan på tidvattnet är ungefär dubbelt så stark som solen, men det går att läsa mer om det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidvatten

0

svampstaff

Robban O-hamn

14 feb 2009 kl. 10:53

Du de e mycke nu:) Men glad blir jag.

0

Huggtänder.

"JAS" Helsingborg

14 feb 2009 kl. 12:55

Jag blir som Klas, Varulv, sover dåligt, retlig och hugger på minsta grej. Svampen borde växa fortare vid fullmåne, mycket vatten stor dragningskraft har ett samband eller hur:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone