0 520 visningar

9 svar

Apelticka Tyromyces fissilis

klas jaederfeldt

5 jul 2006 kl. 10:39

här är den

0

Lena M

5 jul 2006 kl. 12:48

Det var en häftig ticka, kul att se.

0

Lena M

6 jul 2006 kl. 16:56

Hej Klas. Du som är kunnig på tickor, tala om för mig vad som kommit på en sälggren. Grenen är sedan två år nedstucken i jorden som klätterstöd åt bönor. Strax ovanför jordytan är nu en platt, vit liten ticka, 3 X 5 cm ca. Nyfiken Lena

0

klas jaederfeldt

6 jul 2006 kl. 17:24

det grejar jag inte Lena, är dålig på att bestämma påupplysningar, annat är det om jag har svampen framför mej

0

Lena M

7 jul 2006 kl. 06:24

En liten ledtråd kanske, så skall jag leta vidare!
Någon platticka ?
Kan ta en bild om det hjälper dig, men egentligen blir jag bara glad åt allt som växer.

0

Irene A

7 jul 2006 kl. 09:24

Ett tänkbart förslag bara: tvåfärgsticka, Gloeoporus dichrous?
Tunnköttig med gråbrunaktigt rosa porlager.

0

Lena M

7 jul 2006 kl. 10:03

Det kan vara den, tyvärr kan jag ej se porlagret eftersom tickan sitter ett par cm över jorden och jag vill inte bryta loss den . Lena

0

klas jaederfeldt

7 jul 2006 kl. 10:42

kolla några av de vanligare (Trametes, t.ex borstticka) även slingerticka kan växa så, om den har ett mörkt porlager kanske Svedticka, errler åxå sänder du tickan så skall jag ge dej ett namn

0

klas jaederfeldt

7 jul 2006 kl. 10:43

eller

0

Lena M

7 jul 2006 kl. 13:35

Tänkte att den skulle få växa ett tag, den är så liten. Tittade på dina förslag också, mest lik borsttickan. Tiden får utvisa, men tack. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone