Jag är inget vidare på tickor men jag får associasioner (rättstavat?) till piggplätt (eller möjligen vittagging) på 1, tvåfärgsticka på 2, alticka på 3, sprängticka! på 4, kuddticka på 5, ekkrös på 7, zonticka på 6, rotticka på 8 och ekticka på 9.
Jag har aldrig sett sprängtickans fruktkropp, bara de svarta knölarna, men hört att den ska vara brunviolett, resupinat och snabbt bli uppäten av insekter. Jag trodde dock att den skulle växa på veden och spränga undan barken, men den här ser ut att växa PÅ barken! Så är det sprängticka, har du lärt mig något nytt. Tack Enelie!
I artdatadankens faktablad om almsprängticka
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/ino_ulmi.PDF
står det så här om sprängtickan
”Sprängtickans fruktkroppar bildas också mellan barken och veden och blir synliga först då barken lossat.” (Har rättat ett tyrckfel där.)
Så det kanske är nåt annat.
Och Hans, ”ordet” var ‘nästan’ rättstavat, byt bara ut ditt sista ‘s’ mot ett ‘t’!;)
Tack båda två!
Jag ska titta vidare på förslagen senare idag.
Nr.2 är underlig. Min första tanke när jag hittade den var just Sprängticka.
Men , jag är tveksam.
Kan det kanske vara “mumifierade” gamla fnösktickor?
På bilden underifrån så ser det ut som en kant som gränsar till ett ev. gammalt porlager.
Men, är Fnösktickor hårda när de blir så gamla?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.