Jag såg en för mig okänd svamp som jag skall “försöka” skicka bild på.Vill ha det till en fjällskivling av någe slag, men är kanske någe helt annat.
P.s. Denna säsong borde man ha ögon i nacken också, för att kunna kolla marken och samtidigt träd/ stubbar efter tickor
Det kan vara svårt ibland att känna igen svamparna i torka, men jag ganska övertygad om att det är svarteggad skölding (ska numera heta Pluteus atromarginatus).
Det går inte att se någon mörk skivegg på bilden, men jag gissar att skivorna har hunnit torka innan de har utvecklats färdigt. Vad jag tycker att jag känner igen den på, är den mörka jämngrå färgen utanpå foten, det vet jag ingen annan som har.
En vacker bild var det i alla fall, svampen har torkat med värdighet.
Enligt Index Fungorum är det Pluteus atromarginatus (Konrad) Kühner som gäller. Det namnet bygger på P. cervinus subsp. atromarginatus Konrad (1927), och publicerades 1935.
(P. tricuspidatus Velen. är från 1939).
Jag tycker att det är svårt att se på bilden om det finns någon svart egg på skivorna därför att de har krullat sig så man inte ser eggen, men det jag menade är att torkan kanske har gjort att den svarta eggen inte heller har utvecklats riktigt.
Fjällskölding, Pluteus petasatus, är det i alla fall inte, den är mycket blekare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.