Vad beträffar trollhand.
Ganska enkelt, när man tänker efter:)
Man kan väl säga att den gynnats av människans framfart genom landet.
Och med tiden lär dom bli fler.
Tänker inte avslöja än vad jag kommit fram till, måste ha en vecka eller två till på mig, för att ha “kött på benen” inför dom “stora”:)
Det tror jag nog, Klas. Han är ju bara ett år äldre än mig och skrev iaf förordet till en bok förra året. http://odla.nu/arkiv/rec/978-91-85597-11-6.shtml
Jo jag är ödmjuk faktiskt:)
Tro inget annat.
Får väl avslöja det då:
Det är nämligen så att vid alla vägbyggen tas väldigt lite hänsyn till dränering av våtmark.
Intill stora vägar, som E4:an mm bildas då kärr där sälg trivs ypperligt.
Av mina fem lokaler ligger fyra bara 15-25 meter från stora vägar, där kärr bildats.
Åk efter stora vägar, och gärna i anslutning till grunda sjövikar, eller i slutet av grunda vikar intill vägar, där finns trollen.
Går man däremot in en bit från vägen finns ingenting?Bara alldeles nära vägarna?
Ska givetvis spinna vidare på min teori, men den stämmer:)
Lycka till folk..det behöver inte vara svårare:)
Hej Svampstaff,
Jag är djupt imponerad av dina trollhandsobsar. Har aldrig sett någon men skulle gärna vilja. Kan du tipsa om i vilken biotop jag ska leta? Och hur stora är de i verkligheten? Männinskans framfart, betyder det energiskogar?
Däremot har jag obsat taigatrast idag…..
Nej nej kerstin!
Det är så löjligt enkelt.Bara så svårt för mig att förklara.
Du har ju säkert nån riksväg i din närhet?
Kolla bara där du ser en sjö i närheten, gärna där dom så att säga snoppat av sjöviken med en väg….
Där bildas träsk,våtmark, där sälgen trivs.men det måste ara surt.Trolhanden enligt mig kräver dyngväta hela tiden, inte en torr stund.
vet inte vad alla andra surrar om, men trollhand hittar du bara där det är rikligt med vatten.och gärna intil nybyggda vägar (typ 30-40årgamla)där sälgen trivs, där finns dom.
Min sista förklaring!
Där man drar fram en väg, tar man sällan hänsyn till dreneringen.Därför bildas kärr intill dom stora vägarna.Sälgen trivs ypperligt där, men måste då vara minnst 20-30år gammal, för att trollen ska trivas.
Så leta inte troll i skogen, utan längst vägarna i sälgsnår med vatten, ska ni få se:)
Tråkigt att ni inte acksepterar att det kommer nya hunkar, som har talang för att hitta det omöjliga!
utan tror att ni fortfarande är dom ända som vet allt, om allting?
Jag har ett förflutet som JanA har.. genom mitt proffsfiske i 30år, där jag alltid studerat biotoper vid land kring sjöar, det var alltid det viktigaste inför en pimpeltävling, biotpoen.Abborren stod alltid på söder eller västsidan vid ett visst barometerslag, det är ingen slump att jag kan sånt.Svamp eller fisk?
Jag kan det:)
Tack för tipset svampstaff!
Har letat i våtmarker vid Hjälmarens sankstränder där det finns massor av videsnår, men inga troll ännu, däremot finns det en del vinterskivling i liknande miljöer.
I de verkliga våtmarkerna ger man sig ju gärna inte in när det inte är tillfruset, så det kan väl vara en av förklaringarna att man inte hittat dem.
Det är väl nu om vintern man borde ge sig in i tillfrusna kärr och leta då.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.