0 852 visningar

12 svar

Rotticka

gunhild i Kåddis

14 feb 2009 kl. 09:48

Startar en ny tråd om rotticka med att klistra in Skogsfruns inlägg från en tidigare fråga.
“Jag hade tänkt tillägga att rotticka är väldigt bunden till gran, men så kastade jag för säkerhets skull en blick i Klas tickbok. Lärde mig då att det finns två typer (arter?), varav den ena även växer på lövträd. Den är dock inte hittad norr om Mälardalen, vilket kan förklara att jag inte har sett den. Ska man följa Niemeläs terminologi är det tydligen inte Heterobasidion annosum som jag har sett, vilket jag alltid har trott, utan H. parviporum.
Om man står inför en misstänkt rotticka bekräftar man den enklast genom att plocka loss den. För det första är den väldigt enkel att ta loss, för det andra har den en karaktäristisk brunknottrig baksida”
Kanske är det inte den jag tror på mina bilder heller?

0

Skogsfrun i Obbola

14 feb 2009 kl. 09:57

Jo, det är definitivt rotticka. De där “hålen” i porytan där underlaget syns är väldigt typiska, liksom inväxningarna av skräp.

Men eftersom det ser ut att vara på gran torde det alltså vara H. parviporum, i varje fall om den är tagen norr om Mälardalen!

0

Skogsfrun i Obbola

14 feb 2009 kl. 10:00

Kan tillägga att Artportalen bara känner till H. annosum. Om man googlar lite på H. parviporum ser man dock att namnet ofta används av skogsforskare och skogsbrukare. Rottickan är ju en svår skadegörare, vilket gör att det bedrivs en hel del forskning om den ur den aspekten. Därav uppdelningen, som kanske ännu inte helt har slagit igenom i andra svampkretsar.

0

"JAS" Helsingborg

14 feb 2009 kl. 10:57

Jag har med en ticka i denna tråden som har tippats till Rotticka men vilken av de två kan det vara. Den verkar ju föredra barrträd min mina är funna på hassel och björk? se tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=135647&fnr=1&sok=. Skulle vara kul med ett förslag på vilken det är men om jag inte har fattat fel så borde det vara den sydliga varianten, alltså H. parviporum, eller?

0

Skogsfrun i Obbola

14 feb 2009 kl. 10:59

Den sydliga varianten, som främst finns på tall men även på lövträd, är H. annosum. Den som främst hemsöker gran och som går längre norrut är H. parviporum. Om din svamp är en rotticka borde den alltså vara H. annosum. Nu har jag aldrig sett den varianten, men jag tycker ändå inte riktigt att den känns rottickelik. Kan det inte vara en sydlig sotticka?

0

"JAS" Helsingborg

14 feb 2009 kl. 12:44

Jag har fått förslaget Rotticka från flera håll och när jag jämför de olika kollekten okulärt så ser de inte så lika ut Rottickan och Sottickan alltså. de växte ju verkligen på rötter oxå. På bilderna syns Sottickan till vänster.

0

gunhild i Kåddis

14 feb 2009 kl. 14:11

Mina båda växte på gran den första i Bjurholm och den andra i Skövde.

0

Skogsfrun i Obbola

14 feb 2009 kl. 14:56

JAS - när jag ser dem så där så håller jag också med om rotticka. Man ser den typiska brunröda baksidan.

0

"JAS" Helsingborg

14 feb 2009 kl. 16:30

Bra, då får den heta H. annosum. Tack för det Skogsfrun.

0

NadaL, Umeå

16 feb 2009 kl. 09:43

På murken granlåga, växer dom här tre tickor, fotade dom i början av mars förra året.(med blixt)
På samma låga växer rosentickor och gränstickor.

0

NadaL, Umeå

16 feb 2009 kl. 09:59

Har fotat dom igen i slutet av maj.
Tacksam för era förslag.

0

Irene A

16 feb 2009 kl. 10:28

Nada, jag tror att det är vedticka på dina bilder.

0

NadaL, Umeå

16 feb 2009 kl. 11:34

Då, tror vi på samma. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone