0 1852 visningar

42 svar

Eringi ?

Totte Gbg

14 feb 2009 kl. 17:18

Hittade denna svamp på ICA idag.
Någon som kan berätta nåt om det? Är den god, var kommer den ifrån mm? Står på skylten “en KJ liknande svamp” vad som nu menas med det? Smak eller konsistens som en sopp?
Jag har aldrig tidigare sett eller hört talas om den. Har ni?

0

Skogsfrun i Obbola

14 feb 2009 kl. 17:25

0

Hasse

14 feb 2009 kl. 19:37

En i Asien mycket populär svamp. har aldrig sett den i Sverige förut.

0

Marixia

14 feb 2009 kl. 21:13

Köpte den förra året och smörstekte….inget vidare faktiskt. Kanske bättre i en sås eller stuvning. Köper inte den igen, iallafall.

0

Dieer Endom

15 feb 2009 kl. 20:26

Restaurangrossister har såld denne svamp ganska länge till våra restauranger under namnet King Oyster eller Kungsmussling. Den ska vara släkt med vår ostronmussling! Svampen är speciellt omtyckt i Sydeuropa och Japan. Jag har bara sett King oyster nån enstaka gång i handeln till privatkonsumtion.

0

Dieter Endom

15 feb 2009 kl. 20:36

OOOOPS, nu var fingret snabbare än tanken igen!
Skulle även berätta att det finns en annan asiatiskt raritet som Kallas Pom Pom eller Igelkottstaggsvamp. Har bara sett den hos grossisten men aldrig i affären.

0

Nilla59

15 feb 2009 kl. 21:33

Är du säker på att du inte hamnat i omogna bananerhyllan? hi hi

0

Nilla59/Eringi ?

Dieter Endom

15 feb 2009 kl. 22:15

bananerhylla???

0

Nilla59/Eringi ?

Bengt Sandh

15 feb 2009 kl. 23:23

Nilla59 skriver faktiskt språkligt helt korrekt när hon skriver “omogna bananerhyllan”!

Tyvärr så har ju eländet särskrivning trängt sig in i vårt skrivna språk och det orsakar många missförstånd och feltolkningar av skriven text.

Dieter, jag kanske missförstår ditt inlägg men jag misstänker att du vill skriva “omogna bananer hyllan” vilket skulle vara ett direkt fel.

Eller så menar du kanske att det skulle stå “omogna bananhyllan” men då skulle det tolkas som att själva bananhyllan är omogen vilket inte är särskilt troligt.

Med glimten i örat

0

Nilla59/Eringi ?

Totte Gbg

16 feb 2009 kl. 07:46

Tack för info! Synd jag inte köpte en för att testa men så blev det inte….kanske kommer nytt tillfälle framöver.

Själv är jag expert på fel o särskrivningar men det har funkat att vara här sen 2000 med eller utan eringi/bananer, med glimten i örat ;-))))

0

Nilla59/Eringi ?

Dieter Endom

16 feb 2009 kl. 09:24

Bengt och Totte, det var inte stavningen jag satte fråetecken för. Jag behärska tyvärr själv inte svenska gramatiken eller stavningen något vidare och skulle inte kritisera någon av just den anledningen.
Jag satte frågetecken efter bananerhyllen pga att jag inte förstår vad som menas med ordet i sambandet med Eringitråden! Jag svarade Totte för att delge honom lite av den kunskap jag har om svampen och så får jag en stavningslektion helt gratis av magistern Bengt. Det tackar jag för. Fortsätt med det Bengt men helst i en egen tråd!

0

Nilla59/Eringi ?

Rätt Vis

16 feb 2009 kl. 10:36

Det var väldigt vad snarstuckna vissa kan vara.

0

Eringi - KJ-liknande?

Bo E

16 feb 2009 kl. 10:42

Banan eller bananer det är frågan?

Nej, allvarligt talat blev jag mer förvånad över vad som menas med en “KJ-liknande” svamp om det är en mussling?

0

Eringi - KJ-liknande?

messerschmidt

16 feb 2009 kl. 10:52

och jag tror mig ha lärt att Totte är kvinna

0

Eringi - kvinna eller man?

Bo E

16 feb 2009 kl. 11:22

Ja, språkbruket i GBG är lite udda, ni minns väl Totta Näslund, han var väl man….

Men nu gällde frågan svamp.

Är eringi en sopp eller en mussling.

Jag litar faktiskt mer på Dieter än på nån ICA-handlare i GBG.

Apropå namn och missförstånd så trodde jag en gång att ett inlägg handlade om dieter men det var istället ett svar riktat till Dieter!

Det gäller att tånka till ibland!

0

Kejsarsvamp/King Oyster

Irene A

16 feb 2009 kl. 11:43

“Kejsarsvamp/King Oyster - är en korsning
mellan Karl Johan svamp och ostronskivling.”
:-)))
Den fantastiska sorten kan man läsa om här:
http://fruktogront.editpublishing.se/modules/core/downloader.php?fileid=81

0

Kejsarsvamp/King Oyster

Bo E

16 feb 2009 kl. 11:58

Tack Irene!

Länken öppnar Adobe men ger sedan bara en stor vitruta.

Jag litar dock på att du menar allvar och att detta är sant!

Alltså har både handlaren och Dieter rätt!

Man upphör aldrig av att imponeras av all kunskap på detta forum!

0

Kejsarsvamp/King Oyste/Irene

G.A

16 feb 2009 kl. 12:06

Länken funkar

0

Kejsarsvamp/King Oyster

Irene A

16 feb 2009 kl. 12:26

Nu vet jag inte vem som hade skrivit just det där, att det var en korsning med karljohan - någon som inte vet så mycket om svamp i alla fall..

Det enda karljohanlika är väl den bulliga foten, annars är det bara en av de många formerna som finns av ostronmusslingar.
Googla på Pleurotus eryngii, det finns massor av bilder på hur den arten kan se ut.

0

Kejsarsvamp/King Oyster

Bo E

16 feb 2009 kl. 12:27

Tja, kanske det…jag väljer dock att lita på Irene eftersom jag har annat att göra idag än att vänta på att en vitruta ska fyllas med text….

0

Kejsarsvamp/King Oyster

Bo E

16 feb 2009 kl. 12:31

Ursäkta, jag missuppfattrade visst Irenes första inlägg.

De är alltså INTE släkt.

Dieter har rätt och handlaren fel då......

Tack än en gång Irene.

Jag ser inget i din länk utan trodde bara du citerade den för att den var riktig.

Varifrån kommer då Karl-Johan myten?

En mussling är väl en mussling och en sopp en sopp oavsett storlek och feta fötter?
Det är väl tydligare att kolla om den har skivor eller porlager?

0

Totte Gbg

16 feb 2009 kl. 19:51

Jag tror bara att Nilla skojade till det för att det såg ut som bananer :)

Dieter jag är en tjej o heter Totte men det är inte lätt att veta :D
Vet att det enbart är 2 kvinnor i hela Sverige som har det som förstanamn registrerat.

Myten om en KJ liknande svamp kommer i från ICA handlarens skylt som står vid svampen med priset på.

0

BirgittaD

16 feb 2009 kl. 19:59

Smaken lär likna Karl Johan enl källor. Har aldrig sett den.

0

Totte o BirgittaD/Eringi ?

Dieter Endom

16 feb 2009 kl. 20:33

Nu hänger jag med, tack för upplysningen. Hade förväntat mig detta svar från Bengt istället för hans påpekanden!

Jag får besök av en föredetta kollega på onsdag och ska be honom ta med några ex av King Oyster. Ska fota dem och lägga ut bilderna i denna tråd.

Birgitta om du är med vid årsmötet kommande lördag så kan du kolla in på King Oyster.

0

BirgittaD

16 feb 2009 kl. 20:53

Jag är med på lördag, och det var i Umeå i lördags som vi skulle försöka ordna lite reda i begreppsbildningen mellan alla dessa odlade svampar som jag kom i kontakt med Eringi.

0

BirgittaD

Irene A

16 feb 2009 kl. 21:06

Så bra om ni har rett ut alla konstiga handelsnamn! Jag tror att “fjärilsblad” är detsamma som grenticka, men vad är “boksvamp”??

0

Irene/BirgittaD

Dieter Endom

16 feb 2009 kl. 22:30

Har skickat e-post till Ewerman i Helsingborg (har goda kontakter med Allfrukt som ägs av dom)och begärt exaktare upplysningar ang. boksvamp och fjärilsblad. Blir spännade vad dom svarar. Jag återkommer.

0

Svampkorsning?

"JAS" Helsingborg

16 feb 2009 kl. 23:09

Jag vet inte riktigt hur det funkar i svamparnas värld men det är väl rätt svårt att korsa 2 olika släkten med varandra om man inte genmanipulerar det hela. Jag menar en sopp korsad med en mussling kan väl knappast funka. Det är nog så att man syftar antingen på utseendet eller smaken när man uppger att det är en korsning mellan två så olika svampar. Men rent personligen tror jag att det endast rör sig om ett försäljningstrix. När det gäller denna King Oyster så odlas den väl i någon form av flaskor för att få sitt speciella utseende om jag inte minns fel från något jag sett på nätet. Jag har nog fel om hur den får sin form men den odlas i viss utsräckning i flaskor i alla fall.

0

Robban O-hamn

16 feb 2009 kl. 23:39

http://www.phillipsmushroomfarms.com/(EmptyReference!)

Här är mer att läsa för den
som vill.

0

?

17 feb 2009 kl. 00:03

The page cannot be found
The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Please try the following:

Make sure that the Web site address displayed in the address bar of your browser is spelled and formatted correctly.
    If you reached this page by clicking a link, contact the Web site administrator to alert them that the link is incorrectly formatted.
    Click the Back button to try another link.

HTTP Error 404 - File or directory not found.
Internet Information Services (IIS)

Technical Information (for support personnel)

Go to Microsoft Product Support Services and perform a title search for the words HTTP and 404.
    Open IIS Help, which is accessible in IIS Manager (inetmgr), and search for topics titled Web Site Setup, Common Administrative Tasks, and About Custom Error Messages.

0

hjälpsam :-))

17 feb 2009 kl. 00:23

0

IreneA

Birgitta D

18 feb 2009 kl. 13:29

Rett ut var väl att ta i. Vi tittade på en del av handelsnamnen men tiden var lite för knapp för att vi skulle komma så värst långt.

0

IreneA

Irene A

18 feb 2009 kl. 13:41

Jag skrev att det var bra OM ni hade rett ut dom..
Det är nog mycket begärt att ha koll på alla nya fantasinamn som säljare (och kockar) hittar på ;-)

0

IreneA

Dieter Endom

18 feb 2009 kl. 17:44

Irene, jag uppskatta dig mycket för dina enorma svampkunskaper och din hjälpsamhet här på svampguiden. Blåstjärnan borde dubblas (tips till Micke)!

Tyvärr kan jag inte håller med i ditt påstående om att det är säljare och kockar som hittar på svampars fantasinamn. Du kanske har något belägg för ditt påstående?
Nu skulle jag kunna hålla ett föredrag i marknadsföring (min fru är ansvarig för en hel marknadsavdelning inom livsmedelsbranschen) men det skulle bli för invecklat! Vill bara säga att säljarna använder de produktnamn som “produktstrategerna” har bestämt sig för. Kockarna köper produkter av sina grossisters säljare under de namn som de marknadsförs med.( Jag är kock i grunden men har en mer avvancerat vidareutbildning i branschen)
Uppköpare resa runt i världen på jakt efter nya produkter och ger dessa fantasinamn pga att det inte finns relevanta översättningar. “Bovarna” (uppköpare-översättare-reklamare o marknadsavdelningar) sitter i toppen av produktskedjan och inte i konsumentleden.
Sen kan jag erkänna att kockarna sätter fel namn till fel svamp pga okunskap, helt klart!

0

Eringi !

Jan A, Uppsala

18 feb 2009 kl. 19:27

Rätt så bra info om ”japansk svamp”, även ”King Oyster”, finns här:
http://washokufood.blogspot.com/2008/07/ki-no-ko-mushrooms-pilze.html
I något hörn på någon hårddisk ska jag ha en koreansk.pdf-bok (på engelska) om odling av Pleurotus. Kanske jag hittar filerna någon dag! Här kommer en del annat:

Pleurotus eryngii and P. nebrodensis: from the wild to commercial production. By: Estrada, Alma E. Rodriguez,Royse, Daniel J.Publication: Mushroom News Date: Friday, February 1 2008:
”Pleurotus eryngii differs from other members of the genus Pleurotus because it grows as a facultative biotroph on the roots and underground portions of the stem of certain plants (Zervakis et al. 2001a). The species name “eryngii” is derived from such a host-mushroom relationship. Pleurotus eryngii is found in association with Eryngium campestre and other species of the Umbelliferae and Compositae families.”

Ett kapitel om Pleurotus eryngii finns i Paul Stamets bok, ’Growing Gourmet and Medicinal Mushrooms.’
Jag har tredje upplagan, tryckt 2000
På sidan 302 säger Stamets ”…is by far the best-tasting Oyster mushroom, well deserving of the title, the King Oyster…”
”Natural habitat: Terrestrial, growing on the buried roots of hardwoods.This mushroom is thought to a facultativ parasite on dying Eryngium campestre…”

En Waggeryds-lokal för den värdväxt som svampen fått sitt namn efter, finns beskriven här: http://www.skillingaryd.nu/Natur/2008/waggerydcell.080720.html

Beträffande namnet boksvamp, så tror jag att det en gång var ett GAMMALT halländskt lokalnamn på fnöskticka.  Men den ”boksvamp” som nämns i tråden är givetvis ngt annat!;)

Och Dieter, jag anser fortfarande - och kanske för alltid - att de flesta grossisters och kockars mer eller mindre obefintliga kunskaper om sina råvaror är ett beklagligt faktum.

0

Jan/Eringi !

Dieter Endom

18 feb 2009 kl. 20:57

ang kunskapen håller jag fortfarande (och kanske för alltid)i viss mån med dig men det har inget med sakfrågan om att det är kockarna som hitta på fantasinamn att göra.

0

Dieter/Eringi !

Jan A, Uppsala

19 feb 2009 kl. 08:07

Möjligen Dieter, men de, kockarna alltså, borde iaf veta bättre än att använda de felaktiga ‘namnen’!
En utbildningsdråga kanske.:(

0

Jan/Eringi !

Dieter Endom

19 feb 2009 kl. 08:30

Absolut en utbildningsfråga som borde vidarebefordras till restauranggymnasierna där grundutbildningen sker.

Jag måste erkänna att jag egentligen inte fått klart för mig vilka (fantasi)namn som åsyftas och som kockarna hittat på! Kom gärna med några exempel.

0

Dieter Endom

19 feb 2009 kl. 12:56

här kommer de utlovade bilderna på King Oyster. Ska försöka få tag på Pom Pom/Igelkottstaggsvamp
också.

0

Jan A, Uppsala

19 feb 2009 kl. 13:03

0

Totte Gbg

7 mar 2009 kl. 16:39

Idag har jag inhandlat mig en Eringi som jag ska skiva o grilla i grillpannan till middagen. Ska bli spännande att smaka….

Eringi

0

Lena M

7 mar 2009 kl. 17:43

Jag tycker den påminner om citrongul slemskivling utseendemässigt, spännande att få höra hur den här smakar.

0

Totte Gbg

7 mar 2009 kl. 21:20

Ja vad kan jag säga, svårt det här…jag har ju ätit godare….vi stekte den skivade eringin i smör med lite salt o peppar…den hade fast konsistens, tyckte inte den smakade så mycket. KJ har ju en helt annan kraftull smak o det hade inte denna så varför de jämför med KJ kan jag inte förstå...smak är svårt att beskriva…men roligt att prova när den ändå låg där i disken ;) :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone