Till NadaL. som snappat upp att rapportera allt till artportalen med bilder, som jag gjort.
Kanske snart en förändring sker, där man inte bara släger in rapporter på det ena sällsynta, än det andra utan bilder?!
Det måste bli en skärpning på det framöver, förhoppningsvis med yngre välvilliga rapportörer med kamera.
Tyvärr är det väl så?
Men ska dom hänga med och visa sig duktiga, måste dom lära sig.
Det GÅR inte bara att säga att man hittar ditt och datt idag, utan bevis:)
Idag är det ju sålöjligt enkelt med en kamera och föra över till datorn.
Jag blir nästan förbannad när jag rapporterar allt till artportalen med bilder. Sen kommer nissarna utan kamera och hittar grejor jag inte ens sett på vykort?
Och allt är tydligen klockrent? utan frågetecken?blodtickor, blödtickor mm,mm
för mig är det inte seriöst.
Men vi får väl vänta nåt tiotal år till innan det blir obligatoriskt med bild på ett fynd.
Kan bara hålla med om berömmet till NadaL - men blek taggsvamp blev nog lite fel..
Jag håller också med om att bilder i många fall är en bra bekräftelse på att det är rätt art som rapporterats. Självklart finns det kritiska arter som kräver närmare undersökning, men det finns knappast folk på herbarierna som ägnar sig åt att artbestämma eller konfirmera sådana kollekter längre.
Det är väl minst lika värdefullt att bilder i Artportalen blir tillgängliga för alla som kan och vill ha synpunkter på dem?
Möjligheten att lägga in bilder i Artportalen har inte existerat så länge, och den stora majoriteten av fynduppgifter är betydligt äldre, så jag tror att bildbidragen kommer att bli fler till kommande säsonger. Det är riktigt kul att se att det framförallt är Svampguidens deltagare som visat föredöme där.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.