Skriv på för vargen
http://upprop.nu/0450
Jag kommer aldrig, aldrig någonsin lyfta ett finger för att rädda eller “bevara” en enda glubisk ulv! Skulle inte för en sekund ens tänka en sådan tanke. Dom har satt tänderna i både ungar o hundar o det är bara en tidsfråga innan det dör nån av “fel” sort, d.v.s ett barn eller vanlig joggare. Då lär det kanske låta annorlunda. Jag tror knappast någon vargkramare skulle kunna slänga ungens marsvin eller dvärgkanin till en svulten varg o motivera det med att “vargen behöver ju också mat”.
Jag fattar din fråga Jonnie o nog har du kanske lite rätt i det du säger men jag har ju ändå inte pekat ut någon speciell person i mitt inlägg. Jag ville bara föra fram MIN åsikt om vargens vara eller inte vara o den går väl knappast att ta miste på. Jag är urbota less på att det ska sparas o bevaras en massa som inte tycks funka i den värld jag o många andra lever i.
När vargar, björnar och andra rovdjur går upp på gårdsplanen hos folk o antastar tamdjur tycker jag att det har gått för långt. Att säga att en jägare får skylla sig själv om jakthunden blir vargamat, söndersliten o lemlästad är också magstarkt. Det finns så otroligt många duktiga jägare som lägger ner ofantlig tid på träning o eftersök på trafikskadat vilt så nog måste vi ha jägare med hundar! Hur många skulle kunna tänka sig att kliva upp mitt i natten, kolsvart, iskallt o leta efter en påkörd älg med krossad käke o brytna ben??? En jägare gör det…vem fler???
Mja,, i princip delar jag väl en del av dina åsikter, om ändå inte med den frenesi och inställning som du tycks ha,,
jag har ingen vargskräck eller så (en av mina fasor är dock att bli jagad av en björn i skogen), lyckligtvis så slipper jag väl det eftersom jag bor invid vänern.
vad avser leta påkörda älgar och sådant hänger det väl ihop med ansvaret som jakträttsinnehavare, vilket för det mesta är självpåtaget, sedan har vi ju en del personer som får betalt för att leta upp skadat vilt, som har det som jobb alltså...vilket du säkert vet..
Jag skrev mitt inlägg mest som en kul grej och som en liten påminnelse till vad du nyss själv skrivit, no harmed feelings från min sida alltså..
Nu bor jag ju en del av Sverige där vi inte har Varg eller Björn.
Så det kanske faller sig kanske naturligt att man tycker att dom
skall få ha sin plats i naturen.
Kanske skulle jag tycka annat om
man hade dom in på knutarna och
tog del av dom problem som dom ev
åstakommer, för bönder och jägare.
Hej!
Vilka har som jobb att göra eftersök med hund vid trafikskadat vilt det skulle jag gärna vilja veta.
Jägarna som ställer upp får bensinersättning, något annat får de inte.
Det är också på frivillig basis och det är markägaren viltet tillfaller och inte jakträttsinnehavaren,vilken markägare kan skjuta en påkörd älg?
Vet inte om du riktar ditt inlägg till mig eller ??? Jag skulle aldrig i mitt liv dra någon paralell mellan judar, palestinier och djur! Vad folk har för religiös tillhörighet eller ursprung hör väl inte hit över huvud taget!!! Jag HATAR ju inte vargar, tycker bara inte att dom har någon plats i det liv jag lever. O vem vet, jag kanske har judeblod i mina ådror??? Vad vet du om det???
Nu borde jag väl inte delta i den här diskussionen. Men, men så blir det i alla fall.
Jag har en fd arbetskamrat, kvinna 60+, som har jägarexamen sedan mycket länge men hon jagar aldrig. Hon skaffade det här för länge sedan bara för att finnas tillhands för viltsök. Så det är inte bara jägare som är så ‘duktiga’.
Bland de jägare som jag känner och har diskuterat jakt med erkänner det flesta att anledningen till att de jagar är att de får en kick av själva dödandet.
Jag tycker att det är starkt gjort av dem att vara öppna med det. Men jag sympatiserar inte med det.
Jag accepterar f.ö. varg men fy sjutton för viltsvin.
Jägare som är vargmotståndare borde ta ansvar för viltsvinsstammen istället och reda upp det som ni har orsakat med att ha introducerat dessa i landet och låter dem föröka sig och sprida sig utom alla kontroll.
Klas, med all respekt, det du yttrar kan klassas under svensk lagstiftning som förföljelse och hets mot folkgrupp. Om yttranden, muntliga eller skriftliga, är avsedda för att spridas så kan det dömas enl. den lagen.
Det är ju förstås en tolkningsfråga men det ser illa ut när man kan göra kopplingar i den övriga diskussionen som du har formulerat det.
Jef jag vet inte om du är jude eller palistinier, du skrev att du inte gillade sådant som inte funkade, tycker du det gör det, oavsett vem som har fel
Enile
jag hetsar inte till någon folkgrupp utan nämmner bägge, och jag tycker inte de funkar så bra, tycker du det?
’
är det hets mot folkgrupp så får du gärna anmäla mej
Många frågor Elisabeth och det verkar som om du vet en del av svaren själv,,,suck!, utan at dra in mej i en diskussion om vem som gör vad vid en trafikolycka där tex en älg springer skadad ut i skogen kan jag ju i allafall säga att polisen ringer till de personer som skall( kan) leta rätt på viltet, från en lista som uppdateras lite då och då.. det KAN väl vara jakträttsinnehavare, markägare eller en farfar eller en mormor som finns på den listan, om han sedan har en hund och spåra med är det väl bra..
Det jag menade var ju att det finns ett ANTAL olika personer som kan ha intresse av att spåra upp och skjuta/avliva trafikskadat vilt.
Vem är det förresten som betalar ut bensinersättning och till vem?? vet du??
Jag har ingen aning, jag åsyftade kronojägare men det förstod du säkert, såvitt jag har förstått av mina samtal med dem får de ju en viss ersättning från kommunen (i vissa fall bensinersättning som du riktigt skrev) och den ersättningen kan skifta rätt rejält har jag hört, (inte min egen uppgift alltså)
Kul att din fd arbetskamrat tagit jägarexamen! Detta intresse delas av många men min fråga blir efter detta inlägg: Hur är denne kvinnas vapenhantering??? Skulle hon verkligen kunna gå ut o avliva en blodig, vilt sprattlandes älg??? Skulle hon över huvud taget kunna hitta den? Har hon någon duktig eftersökshund? Det är ju inte alltid det skadade viltet ligger i diket och hur skulle hon hantera ett skadat vildsvin?? Dom är ju helt livsfarliga. Många frågor som naturligtvis inte behöver besvaras men ändå tänkvärda. Det här med jakt, eftersök o vapenhantering är ju liksom lite färskvara…måste tränas kontinueligt, nötas, uppdateras o upprepas precis som svampkunskap…Och att ha gammal ammunition liggandes är väl inte heller att rekommendera…
Jag tänker inte anmäla dig.
Jag ville bara göra dig observant på att vem som helst som har tillgång till internet kan läsa inlägget.
Med tanke på trådens ämne och karaktär så kan det ev. tolkas på flera olika sätt.
Jag är hyggligt insatt i den s.k. israel-palestinafrågan och har bildat mig en egen uppfattning och har åsikter om denna.
Jag skulle gärna svara dig men jag vill inte göra det i ett allmänt forum på internet.
Jag förstod vad du menade. Jag ‘känner’ ju dig lite grann genom forumet.
Jag ville bara varna lite för om någon får en sökträff så kan det ev. tolkas till både det en och det andra.
Det är jättebra att du har förtydligat dig så att det inte kan missuppfattas.
Du är bra på att spetsa till diskussioner och ge perspektiv.
Du är inte ensam om att kanske ha “trampat i klaveret” vilket jag inte tycker att du har, ditt svar är helt harmlöst om någon hakar upp sig på det så får man väl sy fast tungan vid pekfingrarna. Själv har jag nog trampat mer i klaveret i tråden om nedskräpning än du gjort här. Nu är det varg i Halmstadstrakten, så de rör sig söder ut men min rädsla har inte ökat för det, jag är betydligt räddare för tamhundar som ägarna inte har bestämd hand med. Blev biten av en liten ettrig pudel för några år sedan som ägdes av en äldre dam som tyckte att jag var framfusig då jag jagade ut den lilla näpna saken från trädgården där våra småbarn lekte. Den sket förövrigt på gräsmattan och det tog hus i helv., jag greppande den och slängde ut den till damen i fråga då den bet mig, fick infektion och blev sjukskriven i 2 veckor med penicillin.
Varför måste allt som uppfattas som ett hot mot människans aktiviteter dödas. Största hotet mot jägare och deras hundar, tamboskap och “vanligt” folk är statistiskt sett jägarna själva.
Vad jag vet förekommer det ingen skyddsjakt på jägare så jag tycker deras argument för varg och lodjursjakten faller på eget grepp.
Låt våra rovdjur vara ifred så att naturen får ha sin egen gång och hålla nere viltet på ett naturligt sätt. Vargen och våra andra stora rovdjur sköter bortrensningen av skadade och sjuka djur, och vi får friska och starka individer i våra skogar.
Men det är väl där skon klämmer.
Våra stackars jägare blir av med sina levande måltavlor.
Det handlar om en nöjesjakt där själva dödandet ger en kick.
Har ni tänkt på att det oftast är jägarna som är rädda för vargen!?
PS
Jag bor mitt i varg och björnmarker.
Jag bor också mitt i varg- och björnriket och är inte heller rädd för dem i skogen. Däremot känner jag folk som blivit attacerade och bitna av tamhundar. För övrigt går jag hellre som ensam kvinna ut i skogen bland fyrbenta rovdjur än ensam hem efter krogen bland tvåbenta rovdjur…
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006 enligt
Agria Djurförsäkring.
Trafik
7238
Vådaskott
135
Rovdjur
84
Annat vilt
51
En tredjedel av Sveriges hundpopulation är försäkrad i Agria.
Dessutom skadas och dödas det cirka 2/3 så många hundar av annat vilt
(vildsvin, älg) än av de stora rovdjuren.
Men den riktigt stora boven i dramat är trafiken som dödar och skadar 86
gånger fler hundar än samtliga rovdjuren tillsammans.
Jag kan tänka mig att du JEF kallar dig djurvän. Skrattretande, djurvänner vill inte utrota djurarter. Sen tror f-n det att ingen vill mata vargen med sin kanin, marsvin e.d det är en så dum fråga. Bara spekulativt dravel för att vi ska tycka illa om vargen.
Det finns sätt att skydda sina tamdjur mot varg. Rovdjurssäkra elstängsel är ett sätt som det går att få bidrag från Länsstyrelsen till. Men det blir billigare förståss att UTROTA varenda en.
Varför inte skjuta ihjäl björn och lodjur det har också attackerat djur och människor. För att inte tala om isbjörn, lejon, tiger mm mm. Utrota varenda jävel som attackerar andra djur så blir gräsätarna ensamma på jorden.
Förra året anmäldes 562 rovdjursangrepp, och i år har 145 rovdjursangrepp rapporterats. Men enligt Grimsö Viltskadecenter står rovdjuren inte ens för hälften av attackerna. I mer än hälften av årets 145 fall finns andra förklaringar enligt statistik från Grimsö Viltskadecenter.
Tekniken som används på Grimsö Viltskadecenter kan liknas vid polisens brottsplatsundersökningar. Genom att ta DNA-prover på saliv från såret på ett dött tamdjur kan forskarna se om det är ett rovdjur som orsakat skadorna.
Vid flera av undersökningarna visade det sig att djuren var sjuka eller skadade och hade dött av naturliga orsaker. Och vid andra tillfällen visade det sig vara hundar som hade orsakat skadorna.
Ta reda på fakta innan ni yttrar er.
Snart i en djurbok nära dig
Ja du Bengt… Det vore nog bra om du kollade med Micke om JEF och svampstaff kan vara en o samma person. Gör det en gång för alla så får du klarhet i dina funderingar. Svampstaff är man född dyp 1962 skulle jag tro. Jag själv är INTE man och född i ett helt annat årtionde än den förstnämnde. Du har anklagat mig tidigare för att vara svampstaff vilket irriterat mig en hel del eftersom jag anser att det är viss skillnad på våra sätt att skriva här på guiden. Kolla du med Micke, han har ju facit…
Tack Nilla för att du ger mig både titel o dom i samma inlägg. Jag har aldrig presenterat mig som djurvän, det är ju du som ger mig den titeln, en titel som jag känner mig mycket bekväm med. Att du i nästa andetag anser det skrattretande får ju stå för dig. Jag har heller ingen aning om varifrån du fått att jag vill utrota djurarter, det är ingenting som jag jobbar aktivt för. Jag har bara försökt göra min åsikt hörd precis som vargförespråkaren gjort i tidigare inlägg. Alla har ju rätt till en åsikt o jag anser att i demokratisk anda så skall båda sidor ha samma rätt att representeras på denna sida. I vår familj har vi bl.a. hundar som både husdjur och som hjälp i vissa arbetsmoment. Dessa hundar är våra barns gosedjur, bästa vän och förtrogne i många sammanhang. Hur ska jag kunna förklara, än mindre visa upp resterna av en nästan helt uppäten hund för våra barn o säga att det är så det ska vara??? Det går inte att skydda en arbetande hund med elstängsel. I vissa situationer går det jättebra men inte för oss. Du verkar inte helt insatt i olika människors levnadssätt o jag anser det mycket överilat att dra in isbjörnar, lejon, tigrar o fula ord…Gå o krama en luddig gullig varg du så går jag ut o försöker skrapa ihop resterna av ungarnas älskade hund…så dom i alla fall kan fixa en grav…
En vargstam på ca 200 individer utgör inget större hot mot männniskan, men däremot mot jägarkåren. Björnstammen består av närmare 3000 individer som inte fäller rådjur, men skadar betydligt fler människor än varg och lo tillsammans. Varför blir debatten så snedvriden?
Jef
Jamen du kände ju dig bekväm med titeln djurvän, dåså...
Att du vill utrota djurarter har jag fått från denna rad: “Jag är urbota less på att det ska sparas o “bevaras” en massa som inte tycks funka i den värld jag o många andra lever i” Du har naturligtvis lika stor rätt som vi, som vill bevara våra rovdjur att göra din röst hörd men jag behöver ju inte tycka om din åsikt. Jag har själv två hundar som jag älskar och skulle naturligtvis bli otroligt ledsen om en varg dödade dem. Men jag skulle inte vilja att arten inte bevarades. Likaså om en jägare råkade skjuta dem. Vilket har hänt dubbelt så många gånger som rovdjursangrepp. Inte skulle jag vilja förbjuda jakt.
Du skriver att du inte vill mata varger med barnens kaniner och du skrapar upp resterna så dom kan fixa en grav. Är inte det lite spekulativt?
Om jag säger att det är fler hundar som dödar barns kaniner och dödar andra hundar, vad säger du då?
Varför är det överilat att dra in andra rovdjur? Bara för att jag inte tycker som du kan jag visst sätta mig in i andras levnadssätt.
Vilka fula ord pratar du om är det de två svärorden? Det använder jag som förstärkning av mitt språk när jag blir grinig. Åh det är jag inte den enda som gör.
Kramar en luddig gullig varg
Det kostar ju oerhörda summor att bedriva ett bevarandeprojekt för varg. Vargen behöver ju naturligtvis inte utrotas, bara se till så vi får skydda våra tamdjur med de medel som finns till buds och till en rimlig kostnad. Om stammen får hållas efter så bevaras ju vargens naturliga skygghet vilket i sig leder till färre skador. Jag har ingen kunskap eller insikt i de problem som lejon och tigrar kan åsamka de närboende, därför väljer jag att utelämna den delen här. Hundar är rovdjur, domesticerade av människan, därför kan det hända att en hund dödar både kaniner o andra hundar. Även den biten hör hemma i en annan debatt tycker jag, annars kan man ju diskutera till förbannelse. Den “spekulativa” graven ska vi fixa färdigt i vår då tjälen gått ur marken.
Att stå o krama en djurparksvarg är ju säkert en upplevelse i sig men att höra sin hund tjuta av skräck o smärta när två vargar sätter tänderna i dess kropp, ryckandes o slitandes tills döden befriar den från plågor, det är sannerligen inget jag vill uppleva många gånger. Att sedan inte riktigt veta vad som hänt, vart hunden är, om den lever o.s.v. är oerhört smärtsamt. Att skida så fort man bara kan för att till slut hitta kvarlevorna av den en gång så fina vovve man hade, det skulle nog inte många palla så värst många gånger.
Det är mina sista ord här om detta.
Jag förstår naturligtvis att det är fruktansvärda upplevelser när ens hund blir dödad av vad det månde vara. Men att gå därifrån till att inte vilja bevara ett av våra djur är främmande för mig.
Vargen är akut hotad det finns bara ca 200 st kvar. För 20 miljoner år sen fanns en anfader till vargen och hunden är en domesticerad underart av den. För 35.000 år sedan hittades de första fossila fynden av arten homo sapiens de kallas Cromagnon. Den arten har förstört och dödat så otroligt mycket mer än någonsin någon varg.
“Viljan att flytta ut på landet kan också bli mindre när man vet vilket besvär det blir.
Mycket varg minskar tillgången på vilt för jägarna”
precis som jag sa, så handlar det i slutändan bara om en sak. Att få skjuta på levande varelser!
Hur i he..ete kan man se ett nöje i att döda andra varelser, som har sin fulla rätt till sitt liv precis som du och jag.
Mord är vad det är!
(ja jag är vegetarian sedan 16 år tillbaka)
Nej jag vet att Ola i Kil inte tycker illa om vargar ändå bedriver han en av Sveriges största “svampföretag” i Värmland till på köpet, där det lär “vimla” av dessa förskräckliga varelser, undrar hur många svampplockare som kommer till honom med svamp varje höst som har blivigt attackerade av dessa grymma och blodtörstiga varelser. Jag klarar mig nog oxå för vem vill äta en icke köttätare sedan 36 år tillbaka, måste nog smaka rätt illa;) Och till sist så kan jag inte förstå hur dessa drabbade tamdjurshållare som har fått sina djur rivna och dödade kan stå upp i tidningar, radio och tv och gråta över sina så kära familjemedlemmar när de flesta av dem ändå skickas till slakt och ätas av de rovdjur som fött upp dem, ok ett fåtal låter en del leva lite längre för avel och för att ta tillvara på något annat som dessa så rara tamdjur bidrar med. Ja jag vet att jag tar i lite men ibland känns det så patetiskt. Någon större ekonomisk förlust blir det väl inte heller för staten/vi ersätter ju de döda och skadade djuren. Så om man nu är så stor djurvän varför gör man då skillnad på djur och djur, jag menar, vi lever ändå på samma planet och alla har lika stor rätt att vara här, eller? Leve Lidingö död åt Rinkeby, är det så det är? Darwin 200år!
Här i Dalsland och Värmland blir jägarna mer och mer desperata. hehe
Om inte jägarna får skjuta snart så kommer vargarna hoppa in i vardagsrummen.
http://www.nwt.se/article483747.ece
Såg ett intressant program om älgar i nordamerika igår!
Tänk om vi kunde låta våra älgtjurar leva tills de blev elva tolv år! Fan vad häftiga de var de stora tjurarna som höll sig med harem av älgkor som slogs de också om att få para sig! Inte ens vargen verkade ha så mycket att sätta emot de äldre djuren när de försvarade sin avkomma! Man påtalade gång på gång i programmet att det här är beteenden vi inte får se i sverige för att älgarna skjuts när de fortfarande är “unga” och har inte fått utveckla sitt beteende fullt ut!
Jag var med min morfar på älgjakt när jag var ca 10år och fick då se hur han sänkte sitt vapen och sa till mig - Där går djurens konung en 12 taggare, en sådan skjuter man inte! Han lät alltid de “stora” gå. Hela det jaktlaget ansåg att de riktigt stora skulle man inte skjuta för de var en garanti för stammens överlevnad med starka och friska exemplar. Så klart, skjuter man bort de stora och friska och inte låter rovdjuren ta det svaga så blir det ju bara skit kvar. Är det det jägarna strävar efter? Om så är fallet så är det inte undra på att man får ta del av en del idiotiska kommentarer från dessa “natur och djurvårdare”. Så en liten sannhistoria från den tiden då jag bodde i Lydestad straxt öster om HBG. Arrenderade ett ställe under Rosendals slott. Jag sitter en söndag och njuter av det fina vädret skådar ut över innergården med min vackra kryddträdgård när det helt plötsligt drar in en del män med dragna vapen på gårdsplan och bara klampar på rätt genom trädgården, (de hälsade inte ens). Det var de inbjudna höga herrarna som deltog i slottets fasanjakt. Eftersom jag ”bara” hyrde en liten skånelänga med endast 3000kvm. mark så togs det ingen hänsyn till mig och min lilla täppa!!! Nästa helg placerade jag ut min stora stereoanläggning på gården och drog på rätt bra, inte en fasan inom hörhåll:) Men skäll fick jag och det var ju som att hälla vatten på en gås:))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.