Ja och det konstiga är att det måste väl vara jobbigare att bära med sig nåt MED innehåll (matförpackningar, ölburkar, mm mm) ut i skogen än att bära med sig det tomma hem..?? Jag slänger äppelskruttar i skogen det är allt ;-) glädjer väl någon fågel eller skogsmus. När jag var i skolåldern (på 70-talet) kördes en stor kampanj - Håll Sverige rent - kanske dags igen?
Inga fördomar nu MEN. Jag har lagt märke till att nedskräpningen av “större” föremål har ökat man kan slänga möbler, tv-apparater, bildelar, kylskåp m.m., jag kom på några typer ute vid Väla köpcentrum bakom Elgiganten där det finns en skogsdunge. Jag frågade vad de pysslade med och fick till svar att det skulle jag skita i. Männen i fråga var invandrare och efter att jag lugnat ned dem och förklarat att det var gratis att slänga dessa föremål på soptippen förstod de ingenting, detta viste de inte om. Jag märker i flera sammanhang att invandrarna inte läser våra dags eller kvällstidningar utan ägnar sig nästan enbart att ta in information via sina paraboler och då missar de en massa viktig info om vårt samhälle. (Integration i samhället) kyss mig där bak. Detta gäller en del ”Svenskar” också så klart. Som sagt inga fördomar här men så här ser verkligheten ut, har en ny granne på vårt lager, han jobbar som tusan med en biltvättfirma där men han skräpar ner något otroligt så vi fick ha ett möte om detta, han förstod inte heller riktigt, så här gör vi ju hemma var hans kommentar!
Du har rätt JAS.Jag anser att vårt land är tämligen rent om man jämför med brittiska öarna samt sydeuropa.Men det verkar att bli sämre och sämre.
En annan sak är dessa bilvrak som folk har en tendens att dumpa i skogarna.Varför ska det behöva ta 6-8 månader innan de forslas bort med påfölj att de slaktas ännu mer(rutor rutor krossas osv).
Antalet gamla bildäck som man finner i markerna blir fler och fler.När jag är i skogen brukar jag samla upp massa skräp men jag släpar fanimej inte hem bildäck som man måste betala för att få slänga.
Hej Hasse i hörby, en fråga känner du till Christells (f.d. guld & Uraffär)mina svärföräldrar. Jag har rört mig en del i skogarna runt Hörby. När lagstiftarna kör huvudet i sanden och inte ser längre en snorrännan då blir det så här med bilvrak och däck, miljöfarligt avfall skall man så klart få betalt för att lämna på tippen eller skroten. När jag var och frågade på en däckfirma om jag kunde få ett 50tal uttjänta däck för att gjuta stolpar i för ett staket, jublade de, nu sparade de en del pengar, ta så många du vill sa de med glädje i rösten.
Det är inte så enkelt att få pengar när man skrotar bilen:
http://www.vv.se/templates/NewsPage____20280.aspx
Jag känner ej dina svärföräldrar personligen.Men jag har varit i butiken.
Häromsistens rensade jag garaget och tänkte slänga 8 däck på fälg.Återvinningen tog ej emot dem så jag fick köra till skroten.Det kostade mig 400 spänn att bli av med dem.
En ändring i lagstiftningen hade nog fått många att slänga dom på skroten istället för i skogen.
Ja det är fruktansvärt vad slänger ut i naturen, häromkring så finns det mkt skrot i skogarna, allt från papper till frysar. När jag skulle ut å köra med hundarna här i Januari så skaka jag på huvvet då jag såg vad folk dumpa, vid sidan om stod en översnöad bilstol =(.
Men håller med om att en ändring i lagstiftningen skulle behövas..
Jag ansvarar sedan 6 år för en etapp av Sörmlandsleden.
Under dessa år har det blvit värre och värre med skräp i skogen.
Vissa vandrare verkar kasta allt överallt.
Ok, de allra flesta är ansvarsfulla och tar reda på sitt skräp men alla dessa som inte orkar bära hem sina sopor ökar.
På bifogad bild finns ett exempel på hur det kan se ut.
Tack o lov var det inte slängt på min etapp men en annan idellt arbetande etappledare lär ha fått slita för att få bort det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.