0 470 visningar

15 svar

Spår efter vadå?

gunhild i Kåddis

15 feb 2009 kl. 11:58

Fotade detta med mobilkameran i dag när jag åkte skidor. Någon hade dykt ner och tagit en råtta, men vem?
Saknar min kamera!

0

"JAS" Helsingborg

15 feb 2009 kl. 12:04

Att det är en större fågel är det ju ingen tvekan om, du skulle ha mätt hur stort avstånd det är mellan vingspetsarna så hade någon kanske kunnat haft en säkrare bestämning. De flesta Fjällvråkarna m.fl. är ju här nere hos oss under vintern så någon större kanske.

0

gunhild i Kåddis

15 feb 2009 kl. 13:39

Kanske det är en lappuggla, ska mäta längden på kroppavtryck och vingbredd om det finns kvar nästa runda. Det kan ju också vara nån kråkfågel jag är ju inte så bra på sånt.

0

"JAS" Helsingborg

15 feb 2009 kl. 15:20

Jag är ingen expert heller men jag tror att avtrycken efter vingpennorna är för långa och kraftiga för att komma från en uggla och kråkfåglar “slår” nog inte sitt byte på det sättet som det verkar ha gått till här. Å andra sidan slår ju Lappugglan sitt byte genom snön med hjälp av sin hörsel, finns det något träd eller stolpe i närheten?

0

gunhild i Kåddis

15 feb 2009 kl. 16:37

Joo skogskanten med tallar och aspar strax intill.

0

Lappugglan lever

gunhild i Kåddis

16 feb 2009 kl. 08:39

I dagens lokaltidning kunde man läsa detta. Det var i det området jag fotade min bild.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=253382

0

Hur länge till?

Irene A

16 feb 2009 kl. 09:45

Dom har ju bestämt att den ska skjutas..

0

Hur länge till?

gunhild i Kåddis

16 feb 2009 kl. 09:52

Jag undrar vilka som gör mest skada kattorna eller ugglan?

0

Hur länge till?

Irene A

16 feb 2009 kl. 10:22

Bra fråga Gunhild!

Oavsett vilket, så är det en idiotisk idé att skjuta ugglan bara för att någon inte har förstått att det är ägarnas ansvar att hålla reda på sina katter. Undrar just hur många som går åt i trafiken..

Jag vet inte om länsstyrelsen hann komma till något beslut om skyddsjakt. Efter alla protester vore det väldigt korkat av dem att besluta något sådant. Visst kan man överklaga i så fall?

0

Hur länge till?

Bo E

16 feb 2009 kl. 10:45

Skjuta ugglor?

Det var det dummaste jag hört.

Borde de inte vara fridlysta?

Nån idiot vill väl ha den uppstoppad på väggen därhemma…

USCH!

0

Hur länge till?

Kurt

16 feb 2009 kl. 16:05

Inget konstigt alls, numera ger man ju tillstånd till skyddsjakt på vargar, bara för att hundägare inte har ordning på sina hundar. Varje år kommer det in ansökningar om skyddsjakt på kungsörn och havsörn. Ordet “fridlyst” har inte längre någon betydelse.

0

Hur länge till?

Rätt Vis

16 feb 2009 kl. 16:19

...och lodjuren pangas ihjäl lite här och var i Sverige.

0

Hur länge till?

"JAS" Helsingborg

16 feb 2009 kl. 16:54

Jaha, hur tänkte de nu? Den siste idioten är som sagt inte född. Det är väl lag på att man skall hålla uppsikt över sina husdjur och åtminsdone här i HBG så skjuter kommunens jägare strykarkatter, har varit lite bråk om det så klart. Det bästa är väl att mata ugglan, det finns säkert någon som kan bidra med lite slakteriavfall.Eller är det så här vi vill se våra rovfåglar?

0

Robban O-hamn

16 feb 2009 kl. 18:52

Här slutade dom utfodra Havsörnarna för att stammen nu
är så pass stark att det inte
behövs. Får väll se när dom första
husdjuren åker med, undrar om det
inte låter annat då.

0

"JAS" Helsingborg

16 feb 2009 kl. 20:27

När jag flyttade ut till Lydestad (ca:10km öster HBG vid Rosendals slott) för 18 år sedan så fanns det 1 häckande par av Röd Glada där. Just då hade man startat ett försök med åtlar runt om i Skåne. Idag finns de i rätt stor mängd, det rör sig säkert om 1500 - 2000 par och de fins nästan uteslutande i Skåne. Den utgör ingen fara för tamdjur då den är en av de få “rovfåglar” som livnär sig på as.

0

mats insjön

17 feb 2009 kl. 13:39

Havsörnar livnär sig i huvudsak på fisk och andra fåglar(måsfåglar änder)en stor del utgöres av kadaver. Att den skulle komma åt att slå ett husdjur är nästan obefintlig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone