0 196 visningar

12 svar

Dom är på gång !!

Göran H

6 jul 2006 kl. 16:38

Hittades i Almungetrakten
6 juli. Tror att åskskuren i förrgår kväll satte fart på dom.

0

Bo E

6 jul 2006 kl. 16:58

Grattis!
Du verkar ha hittat ett bra ställe. De ser precis ut som de jag rapporterade in söndan efter midsommardagen!
Lämnade kvar massor med små knoppande svampar. Tyvärr växer de inte vidare i denna torka, men kommer det regn så kan det bli annat av!
De står längre än man tror utan att förändras faktiskt.
Det ser ut som om ditt fynd också stått en tid och vissa har torkat i hattkanterna.
Mina blev fina i stekpannan och smakade mycket gott i alla fall.

0

Göran H

6 jul 2006 kl. 17:16

Illa. Glömde formatera.

0

Juris V.

6 jul 2006 kl. 18:26

Sedan du plockat de större så kan du med framgång vattna på de kvarvarande vid torka. Använd vatten som fått stått tag (ev.klorering ska vara minimal)eller direkt från naturen.
En hink per m2 yta och dag ger resultat.
Jag har testat i Västerbotten med bra resultat från 10-öringar till 5-kronor.

0

Göran H

6 jul 2006 kl. 18:53

Tack Juris V.
Det finns mycket kvar som kan vattnas.
Bo E, dom smakade ljuvligt.

0

Lena M

6 jul 2006 kl. 20:04

Göran, tror du inte att jag har varit inne på samma tankegångar eftersom jag har skogen inpå knutarna.
Men för flera år sedan torkade alla kantareller bort vid denna tid och någon månad senare kom nya. Så jag väntar !
Men kul för dig, de första är alltid godast.

0

Göran H

6 jul 2006 kl. 20:48

Så rätt Lena,
Dessutom den härliga doften
i köket när man smörsteker dom….
Det känns som om säsongen börjar komma igång på allvar.

0

Affe

6 jul 2006 kl. 23:42

Göran det på bilden är vad jag just nu kallar för lyx i överflöd….

Avslöjar att jag är riktigt avundsjuk….

0

Bo Reyer

7 jul 2006 kl. 15:31

DET ÄR ROLIGT ATT LÄSA ATT DET FINNS FLER ÄN JAG SOM UPPSKATTAR RIKTIGT SMÖR!!! FÄRSK FISK SAMT NYPLOCKAD SVAMP SKA ALLTID TILLAGAS MED DENNA INGREDIENS!
Detta vegetabiliska växtslem(även kallat margarin) som ständigt erbjuds oss kunder på stormarknader till lågt pris kan handlarna stoppa upp någonstans, Jag säger inte var, Men låt fantasin flöda!

0

Bo E

7 jul 2006 kl. 15:59

Håller med Bo R om smöret.
Svamp ska inte steka i olja om man inte vill att de ska förändras i smaken förstås.
Det finns ju recept på champinjoner i olivolja, men då bör man veta vad man gör.
Jag tycker stekning i normalsaltat smör är bäst i alla lägen. Har fått rådet att steka i osaltat smör och sedan salta och det funkar också bra.
Margarinet kan stoppas åt hundarna då...de slickar nog hellre upp det än stoppar upp det.

Vad gäller vattning så vet jag flera ställen dit jag nu borde springa med hinkar, men tyvärr, det är kilometeravstånd att bära vattnet så det blir inget för min del.

Bra tips dock till folk som råkar ha svamparna inpå knutarna.

0

Göran H

8 jul 2006 kl. 00:00

Bra Bo E och Bo R
Allt annat än smör är en styggelse. Har hittat ett nytt ställa som jag tror jag kan
skörda i helgen.

a
a a i helgen. 

0

Lena M

8 jul 2006 kl. 08:10

Nu undrar jag, vad ligger Almunge. Det verkar vara en bra plats för tidiga kantareller. Lena

0

Göran H

8 jul 2006 kl. 09:16

3 mil norr om Arlanda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone