0 589 visningar

16 svar

Problem med Explorer 7

Helena i Lund

16 feb 2009 kl. 16:01

Det händer alltför ofta när jag ska öppna bilder, här på Forum, på Hemnet, och på andra sidor också, att Explorer “stött på ett problem och vill avsluta”. Enda “hjälpen” är en rekommendation att ha automatisk säkerhetsuppdatering, vilket jag redan har. Kan det blitt nåt vajsing när jag laddade ner Explorer kanske? Datorn är nyformaterad, innan dess funkade det utmärkt. Funderar på att ladda ner 7.0 igen och installera om, men är inte vidare säker på att det går. Någon som vet och kan hjälpa? Och tala med enkla ord och uttryck är ni snälla, jag är på gränsen till dataanalfabet! ;)

0

Rätt Vis

16 feb 2009 kl. 16:20

Installera Firefox så slipper du dessa problem.

http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/

0

Enelie, Linköping

16 feb 2009 kl. 16:47

Hej Helena!
Jag tycker att det är ett bra förslag med att prova Firefox istället.
Jag använder det till ungefär 99%, fungerar utmärkt.

En fundering: Om du använder Windows Vista så lär det tydligen vara ganska instabilt. Jag vet inte för jag har aldrig provat.

0

Hanzzon

16 feb 2009 kl. 20:27

Mozilla Firefox gör susen. 
Mvh

0

Stina i Luddvilka

16 feb 2009 kl. 21:40

Doktorn ordinerar tio omboot, en magnecyl samt två varv runt ett hus.

0

Östgöten

21 feb 2009 kl. 15:45

Hej Helena i Lund, löste sig problemet med Internet Explorer 7?

0

Helena i Lund

21 feb 2009 kl. 16:46

Jag testade Stinas råd först, lite petigt att få in magnecylen bara. Konstigt bara, det hjälpte inte?! Har precis försökt att installera om IE7, men det vill sej inte riktigt… börjar fundera på Firefox, men från tanke till beslut brukar ta lite tid när jag inte riktigt greppar det jag ska ge mej in på.

0

östgöten

21 feb 2009 kl. 17:40

Hej, det kan underlätta felsökningen om man vet vilket operativsystem som används.

Om det är Windows Vista eller Windows XP?

Finns det antivirusprogram som är uppdaterat?

Ett bra ställe att få bort de “små tandtrollen” finns annars här:
http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html

Det är ett antivirusprogram på nätet som är gratis att använda.

Kraschar samma bildlänk på nytt om du går in och försöker att öppna den en gång till?

0

Helena i Lund

21 feb 2009 kl. 18:19

Jag har XP home editition.
Jag har Norton Antivirus installerat och uppdaterat och när jag installerade om IE7 sa inst-guiden att jag skulle stänga virusprogrammet, vilket jag också gjorde.
Vad gäller bildlänkar, så ja, de kraschar oftast om jag försöker öppna samma länk igen. Men inte absolut varenda gång, någon enstaka gång har det faktiskt gått.

0

Stina i Luddvilka

21 feb 2009 kl. 20:43

Var själv just tvungen att installera om systemet på två olika datorer. Hade fått in en trojan trots ett uppdaterat antivirus. Nu efter installationen så fallerar det mer än tillåtet på båda maskinerna. Jag gissar att det är en bug som “pyttemjuk” har fått in någonstans. Kör också Firefox men det blev inte bättre av det. Magnecylen skall inte petas in någonstans. Du skall bara ta med den när du går runt ett hus.

0

Östgöten

21 feb 2009 kl. 22:54

Hej, själv använder jag mig av Internet Explorer 6
(den är snabbare här).

Men det jag ser av Internet Explorer 7 gör att jag skulle prova följande:

Jag skulle tillfälligt stänga av Internet Explorers
tilläggskomponenter, de kan krångla ibland.

Tilläggskomponenterna är små extraprogram som t.ex.
Adobe Acrobat Reader.
De arbetar tillsammans med Internet Explorer.

1. Klicka på “Verktyg” på menyn högst upp, och där sedan på “Hantera tilläggskomponenter…”

2. Då får man upp en lista på tilläggskomponenterna.
Klicka på dem i listan, man får ta en i taget, och
pricka i punkten “Inaktivera” längst ner i fönstret.

3. När alla är inaktiverade, starta om Internet Explorer
och se om det fungerar att öppna bilderna på svampforumet.

Om det fungerar som det ska nu, så återstår att hitta den
tilläggskomponent som är clownen i sammanhanget. 

Jag återkommer

0

Helena i Lund

22 feb 2009 kl. 06:26

Tack Östgöten! Ska testa detta.

0

Helena i Lund

22 feb 2009 kl. 06:32

Tack för förklaringen Stina. “Pyttemjuk” var bra! Hoppas vi får ordning på våra maskiner!

0

Östgöten/Explorer 7

Helena i Lund

22 feb 2009 kl. 09:06

Jag inaktiverade lite adobetillägg, och har suttit o kollat bilder på Hemnet i en timme utan att det kraschat! Tusen tack för hjälpen, verkligen! Jag utgår ifrån att datorn säjer till mej om någon av komponenterna behöver aktiveras igen… och då vet jag hur jag ska göra! :D

0

Östgöten/Explorer 7

Östgöten

22 feb 2009 kl. 09:52

Härligt att det fungerar igen Helena :-)

0

G.G

22 feb 2009 kl. 20:11

Det finns explorer 8 det fungerar bätre än explorer 7 jag hade samma problem med explorer 7 så jag instalerade explorer 8 då fungerade det

0

Mossning

22 feb 2009 kl. 20:29

Det finns en hel del program som startas automatiskt när man sätter igång
datorn. Helt onödigt då en del av dessa “segar” ner datorn.

Man kan göra följande för att slippa detta.

Klicka på Start

Klicka på Kör…

Skriv msconfig i rutan och klicka på OK

Klicka på fliken Autostart

Här inne kan du bocka av det mesta. Jag har bockat av allt förutom två
systemfiler som måste startas automatiskt: jusched och ctfmon.

Klicka på OK

Klicka på Starta om datorn

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone