0 931 visningar

12 svar

grön träbit

buffy

16 feb 2009 kl. 20:48

Träbiten på bilden har tillhört en lika grön trädgren som låg liksom splittrad på marken i ett kärrigt område med massor av små björkar. Jag fotade träbiten på ett rött burklock för färgjämförelsens skull, den är väldigt blågrön, man kan tro att den är färgad på “konstgjort” sätt. Är det grönskål som har givit färgen?

16 feb 2009

0

Irene A

16 feb 2009 kl. 21:08

Ja, jag tror på grönskål.

0

gunhild i Kåddis

16 feb 2009 kl. 22:40

Visst är det fin färg man kan göra papper av det också.

0

Nilla59

17 feb 2009 kl. 07:43

Och färga garn men jag vet inte hur hållbart det är.

Färgad med grönskål

0

Bo E

17 feb 2009 kl. 11:33

Intressant fenomen, jag har sett många träpinnar och grenar med den färgen men aldrig reflekterat över att det kunde vara en svamp som orsakat färgningen!

Länge leve svampguiden! Man lär sig nåt nytt varje dag!

0

buffy

17 feb 2009 kl. 11:48

Väldigt fint papper och garn!

Jag har aldrig sett sånt trä irl förut, men när jag fick syn på det i söndags mindes jag att jag sett ngt liknande här på Svampguiden och att det kunde vara orsakat av en svamp. Man lär sig verkligen mycket här.

0

Tina Nordberg Kolsva

17 feb 2009 kl. 13:26

Jag ser dem väldigt ofta, och jag letar ivrigt efter själva skålarna meeeen de visar sig inte.

0

NadaL, Umeå

17 feb 2009 kl. 13:31

Förra året hade jag tur och såg en massa grönskålar. Dom är så vackra:)

0

NadaL, Umeå

17 feb 2009 kl. 13:37

tre till:)

0

"JAS" Helsingborg

17 feb 2009 kl. 17:04

NadaL, du har ju inte enbart Grönskål på dina bilder, ser ut som Citronskål oxå och så några vita gynnare. När är dina bilder tagna, ser ut som tidig vår jag hittade mina i höstas.

0

gunhild i Kåddis

17 feb 2009 kl. 18:59

Irene har tidigare lärt oss att det finns två sorters grönskål.
“Det där måste vara den som heter blek grönskål(och kan växa på både barrved och lövved), Chlorociboria aeruginosa.
Den andra grönskålen, Chlorociboria aeruginascens, är vanligare - och grönare!

0

Irene A

17 feb 2009 kl. 20:36

Inte så lätt att se på bilderna om det är blek grönskål på någon av dem.
Man känner lättast igen dem när de har börjat torka lite, då blir den bleka grönskålen vit på ovansidan:
http://www.nahuby.sk/images/fotosutaz/2008/01/13/jan_komar_96582.jpg

Färgen tycker jag är lite mer åt det blå hållet, och den färgar inte veden lika tydligt.
Den är alltid skål- eller trattformad, medan grönskålen ofta är spatelformad.

0

Tina Nordberg Kolsva

18 feb 2009 kl. 14:38

Vackert hörrni, jag ger inte upp.
Ingen rök utan eld säger man, men det kan tydligen vara annorlunda i svamparnas värld.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone