0 423 visningar

26 svar

Inget munhugg, bara några blommor!

"JAS" Helsingborg

19 feb 2009 kl. 18:33

Det är och har varit rätt mycket inte svamp och mycket munhugg här ett tag nu tycker jag, så här kommer mer inte svamp, några blommor i vintermörkret. Hoppas det kan muntra upp lite.

0

Meriona, Trollhättan

19 feb 2009 kl. 19:32

Jag håller med, jag har nästan lessnat på forumet. Jag trivs med vänliga människor.
Vilka vackra bilder, var har du hittat dessa? Magnolia och näckros, men den sista lilla söta, vad var det? Jag har anmält mig till en Flora-kurs i vår, men jag kan ju tjuvstarta lite…

0

Stefan HBG

19 feb 2009 kl. 20:12

Tycker som du JAS,suck.
Får jag ta din näckrosbild till skrivbord ett tag för den var verkligen läcker. Här är riktigt “pugigt” hemma så va glad du är i Norrland :)

0

svampstaff

19 feb 2009 kl. 20:35

Håller oxå med JAS!
Ingen större idé att visa svamp så här års.
Gjorde ett tappert försök med ett nippe trollhänder, men det blev bara hugg o gnäll?

Sen har jag fått upptattningen om, att det här är ett öppet forum för hela svenska folket?
Inte ett slutet forum för en liten,liten krets människor som ska bestämma vad som får sägas.

Det diskuteras blommor,garn,knäckebröd,vargar,lodjur och den där verleskogen.

Folk blir vresiga och sura utan skogen och svampen.
Men inte jag:)
Har lärt mig mer om svamp sen november än jag kunnat drömma om.
Sen bangar jag ju inte lite snö o kyla heller.
Nu har jag gjort 72timmar i oskarshamn, och imorrn bär det ut till nya trollokaler igen.

//svampstaff

0

Robban O-hamn

19 feb 2009 kl. 21:23

Ingen blomma från mig JAS men hittade denna dagarna innan
sprotlovet, och årets kallaste vecka. Våren var på gång men ändrade sig.

0

Meriona

"JAS" Helsingborg

19 feb 2009 kl. 21:40

Tack för det Meriona! Den lilla är en Vattenklöver, en vanlig sump/vattenväxt som älgarna gillar och innehåller höga halter av garvämnen.  Användning. Bladen såldes förr på apoteket som Trifolium aquaticum och användes bland annat mot gikt, skörbjugg, mask och frossa. Enligt Nyman (1867) använde man i Västergötland vattenklöver ibland istället för humle (Humulus lupulus) när man bryggde öl. Torkad och malen rot har använts till nödbröd.

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

19 feb 2009 kl. 21:46

Hej Stefan HBG. Jag åker inte norröver förrän på lör. jag tampas med snön här ner jag oxå inget vidare men hoppas på vår vecka 11 då jag återvänder från norr. Så klart får du låna näckrosen. Men svampstaff ta det coooll:))) Robban, ur led är tiden och svampen, håll koll efter den i vår jag har hittat den i rätt stora grupper i vårgrönskan mycket vackert.

0

Stefan HBG

19 feb 2009 kl. 22:30

Tack JAS, platsar solklart i min skrivbordskalender. Snorhalt på vägarna nu så “tat” lugnt på lördag. Vecka 11 dammar vi av brassestolarna :)

0

Stefan och JAS

Robban O-hamn

19 feb 2009 kl. 23:15

För en gångs skull tror jag ni har en lite värre vinter än vi på
Ostkusten. Fick ett litet bakslag denna vecka, men faktiskt inte lika kallt som ni verkar att fått.
Svärfar har varit på väg hit 3 veckor nu men vi har sagt till han att vänta , ingen brådska.

0

Robban O-hamn

Stefan HBG

19 feb 2009 kl. 23:28

Kallt å kallt, det är ivarjefall en fuktig kyla som i snålblåsten tränger sig igenom alla klädesplagg. Tror han gör rätt i att stanna i Bjuv ett tag till :)
Alternativet är klart “hela folkets järnväg” som det så käckt hette en gång i tiden.

0

Robban O-hamn

svampstaff

19 feb 2009 kl. 23:42

Kan ju berätta att jag jobbat UTE!72timmar natt! i oskarshamn utan värme!
Och fan det har varit en pina!
Snöstorm förra veckan, o svinkallt den här veckan:( vi började 18 till 06 3dar i rad..inget för värmeälskare.

0

Robban O-hamn

Rätt Vis

19 feb 2009 kl. 23:57

Svampstaff, det är något som inte stämmer med dina tider. Hur kan du ha jobbat 72 timmar på en natt? Eller har du jobbat 72 timmar i ett streck? Om du har jobbat 72 timmar i ett streck så skulle jag vilja veta vem du jobbar åt för då skulle jag anmäla både dig och firman.

0

Rätt Vis

Stefan HBG

20 feb 2009 kl. 00:00

2 veckor 18-06, 3 dagar per vecka= 72timmar.
Var det när jag gick i skolan.

0

/Rätt Vis

"JAS" Helsingborg

20 feb 2009 kl. 00:03

Om du läser vad savmpstaff skriver så står det 3 dar i rad men han menar så klart 3 nätter i rad det gör 36 timmar och så har han väll några dygns uppehåll och sedan ett 3nattas pass igen = 72tim i vinterkylan! Jag klagar inte på mitt jobb och jag är inte avundssjuk på Svamstaff heller för den delen trotts trollhänderna;)

0

/Rätt Vis

"JAS" Helsingborg

20 feb 2009 kl. 00:05

Tjohoo, leve nattsuddarna men nu är det natti natti :)

0

Rätt Vis

svampstaff

20 feb 2009 kl. 00:09

Var väl lite oklar där som vanligt!
Sen har securitas dispens vad beträffar arbetstider har europadomstolen bestämmt!
Eller du “rätt vis” kanske vet bättre som vanligt, på en sketen svampguid? än jag som jobbar aktivt natt??
Lär inte mig vad som är rätt eller fel, innan du tar reda på fakta!
Som så vanligt bland er sk.vanliga människor utan jobb, med krämpor?där ledverken inte sitter i fingrarna eller käkarna, utan bara i benen och hjärnan!

0

Rätt Vis

Robban-Ohamn

20 feb 2009 kl. 00:24

Skit samma på måndag tar jag över Staffens pass på verket. Inte inom samma område, men samma plats.
Visst har det varit kyligt här men inte som det brukar, om med hur det
brukar vara med Skåne Svampstaff.

0

Svampstaff

Stefan HBG

20 feb 2009 kl. 00:35

Har själv jobbat ute i hela mitt liv och mestadels nätter så jag vet vad du talar om när man håller på att frysa häcken av sig. Hårt jobb på järnvägen och i hamnen. Numera sjukpensionär utan ens bett om en sjukskrivning i hela mitt liv så jag kan väl inte påstå att jag gillar att du använder det ordet som ett tillhygge mot vanliga människor utan jobb. Har mer metall inopererat än vad som finns i reaktorerna i Oskarshamn. Kan väl hålla med dig om att det är mycket gnäll och lite verkstad här men lite ödmjukhet får man väl ändå visa. Kanske du själv drabbas en dag, har du tänkt på det.

0

svampstaff

hb

20 feb 2009 kl. 07:02

Sketen svampguide?Verkligen?
Lustigt att du uttrycker dig så  eftersom du ej kan hålla dig borta från sajten trots du har sagt det vid ett flertal tillfällen.
Och varför ska du tvunget attackera sjukskrivna människor?De har det svårt nog ändå.Den dagen kommer kanske när även du står där utan jobb.
Du är i sanning en sorglig figur.

0

Trist

"JAS" Helsingborg

20 feb 2009 kl. 08:39

Tråkigt att ännu en tråd ballade ur i en massa skitsnack:((

0

svampstaff

Bengt Sandh

20 feb 2009 kl. 11:20

Varför håller du inte ditt löfte och lämnar guiden för gott? Du ställer till med så mycken förtret och gör så många människor illa med ditt kvalificerade skitsnack så det ger bara negativa vibbar. Det uppväger inte dina suddiga och tjatiga bilder som du pumpar in gång på gång enbart för att du söker bekräftelse.

0

Blommor o sånt...

Jonnie

20 feb 2009 kl. 11:39

Vi ska väl avrunda den här strängen som vi började, med lite vackra bilder i alla fall…

Skickar lite bilder till strängen från min o familjens senaste resa (som delvis gått av stapeln med hjälp av pengar från försåld svamp), så fick väl någon nåt att gnälla om..

Den första bilen är från gränsen till Burma, de tre barnen som så blygt försöker gömma sig säljer de Orkide-växter de plockat ihop efter en vistelse på två veckor i sträck i skogen,, de du Svampstaff, dina 72 timmar är rena skämtet i jämförelse..

2. Bild 2 är från Koh samet, där jag hittade en själsfrände vid vägkanten.

3. Bild 3 är från en av mina o sonens otaliga milsvandringar i Huay Yang, stranden vi går på sträcker sig miltals i båda riktningarna, ingen bebyggelse, bara sand o vågor..

0

Tina Nordberg Kolsva

20 feb 2009 kl. 11:39

Bra initiativ “JAS” det piggar upp.Vackra bilder.
Solen skymtar lite blygt, och bara några minus.
Bifogar lite sommarminnen.

0

Stefan HBG

20 feb 2009 kl. 12:55

Sorry, åter till ordningen.
Här kommer några sommarbilder från Ekereds naturreservat på Hallands ås. Fingerborgsblommorna är verkligen fina.

0

hb och Bengt Sandh

Nilla59

20 feb 2009 kl. 13:22

Nu var det faktiskt inte Svampstaff som började (även om det var dumt att skriva det där om sjukskrivna) Ni som hela tiden attackerar tillbaka är lika goda kålsupare ni. Inte kasta bergskedjor i glashus som det heter.

0

Blommor o sånt...

Susan

20 feb 2009 kl. 18:31

Blev inspirerad av Jonnies bilder.Dessa är också tagna i Asien.

0

Blommor o sånt...

Tanja i Gagnef

20 feb 2009 kl. 19:46

En asiatisk blomma från mig också - en Lotus, tycker de är så vackra! Ha en trevlig helg allihop! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone