0 524 visningar

12 svar

Förlorad svamp polisanmäld

Kalixbo

19 feb 2009 kl. 21:54

0

Jonnie

19 feb 2009 kl. 22:00

Med tanke på den inte helt obetydliga grad av oaktsamhet som krävs i sådana här mål tippar jag på en nedlagt förundersökning med ordalydelsen
“Brott kan ej styrkas”

Det är väl generellt mycket svårt att driva mål av den här arten, det är som det brukar vara, man skyller på att man “gjort misstag”..tyvärr…vill jag förstås tillägga.

Du “kalixbo” kan väl bevaka eländet och ge oss facit, tar allt från 1 vecka till 3 år troligen.

0

Stefan HBG

19 feb 2009 kl. 22:24

Har bara en liten aning om att dom vet precis vad dom gör, som Jonnie säger.

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 08:06

Att avverka nyckelbiotoper är i sig inte brottsligt. Däremot att inte anmäla en avverkning till Skogsstyrelsen. Hade kommunen gjort det hade de antagligen fått anvisningar om naturvårdshänsyn, vilka måste följas. Men att döma av den här artikeln är det i anmälningsplikten som det har brustit.

Hade kommunen gjort avverkningsanmälan skulle Skogsstyrelsen också ha kunnat inleda arbetet med att skydda nyckelbiotopen som biotopskydd. Alternativt bollat över det till länsstyrelsen för bildande av naturreservat. Om inget av dessa hade varit aktuella skulle kommunen ha kunnat avverka. För, som sagt, att avverka en nyckelbiotop är i sig inte brottsligt. Däremot kan det bli svårt att sälja virket eftersom de flesta större industrier är FSC-certifierade!

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 08:10

0

Jonnie

20 feb 2009 kl. 10:30

Hm,, ja och nej, Vad gäller “Brott mot miljöbalken, som olovlig avverkning KAN vara, är väl lagen så tydlig den kan vara, alltså riktigt grumlig som det sig bör för en lag som tillkommit 1999 och ersatt 16 andra lagar tror jag..

Förutsättningen för att kunna dömas till påföljd är som jag skrivit tidigare “Uppståt, dvs att man MEDVETET brutit mot reglerna eller av oaktsamhet (varit riktigt KLANTIG)

Vad gäller brottspåföljd är det fråga om böter eller fängelse i högst 2 år, om jag nu inte minns alldeles fel, ett riktigt arbete har också lagts ned vad avser vite och skadestånd i lagen, ett virvarr av olika möjligheter och skyligheter för de inblandade..

Jag har iofs inte kollat om någon fällts för “Olovlig avverkning”, är någon verkligt intresserad av detta kan jag återkomma med eventuell dom..

0

Irene A

20 feb 2009 kl. 11:45

Här finns ett snarlikt fall som gick ända upp till HD:
https://lagen.nu/dom/nja/2005s33

4 ha avverkades, även där fanns en nyckelbiotop, den slutliga domen blev 30 dagsböter à 150 kr.

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 13:26

Jonnie - jag är inte så lagkunnig som du verkar vara. Men när jag läser miljöbalken hittar jag ingenting om olovlig avverkning utom när det gäller områden som redan är skyddade.

0

Irene A

20 feb 2009 kl. 14:40

Om en nyckelbiotop har avverkats är det ett brott mot miljöbalken om det inte har gjorts en avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen minst sex veckor innan arbetet påbörjades.

0

Jonnie

20 feb 2009 kl. 16:36

Ja “Skogsfrun”, Jag är något bevandrad i lagar och paragrafer, även om jag på inget sätt är någon expert i frågor rörande detta, och det är precis som Irene A skriver.

Det pågår för närvarande flera inlämnade mål mot privatpersoner som avverkat skog olovligt, det lär också finnas en del domar i dessa ärenden också..de är allstå misstänkta för brott mot miljöbalken,eller mot skogsvårdslagen, som jag har förstått det.
Det är såklart extra allvarligt om det sker olovlig avverkning i säskilt skyddsvärd skog eller ett naturskyddat område, nationalpark eller liknande, just i det akteulla fallet har skogvårdstyrelsen varit ute så sent som i våras och bedömt området som extra skyddsvärt, (vilket ju står i den första notisen som “Kalixbo” bifogat) jag gjorde mej omaket att tala om saken med en kille på Skogsvårdsstyrelsen tidigare under dagen, och fick då reda på ovan fakta..   

Kruxet är väl, i det aktuella fallet, att från åklgarhåll styrka uppsåt eller oaktsamhet..vilket jag skrev i mitt första inlägg.

Intreesant sträng det här, och inga personangrepp heller, vilket är extra glädjande :)

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 23:06

Ursäkta om jag är tjatig - jag är som sagt ingen expert på detta, men jag vill förstå! Var i miljöbalken finns detta? Jag hittar över huvud taget ingenting om nyckelbiotoper där.

Om man inte anmäler en föryngringsavverkning minst sex veckor i förväg till Skogsstyrelsen är det ju ett brott oavsett naturvärdet på skogen. Enligt SVL §14 och Skogsstyrelsens föreskrifter.

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 23:14

Hmmm… Jag tror jag börjar förstå... Enligt miljöbalken ska åtgärder som kan komma att väsentligt ändra naturmiljön anmälas för samråd till Skogsstyrelsen (12 kap. 6§). Skogsstyrelsen skriver att paragrafen är svårtolkad, men att praxis är att bl.a. åtgärder i nyckelbiotoper avses. Åtgärden får påbörjas tidigast sex veckor efter anmälan.

0

Irene A

21 feb 2009 kl. 10:03

Man får väl förutsätta att avverkningen verkligen gjordes inom det område som är markerat som nyckelbiotop av skogsvårdsorganisationen?
http://www.svo.se/episerver4/templates/skogensparlor.aspx

Artfynd som har gjorts vid deras inventeringar finns tyvärr inte inlagda i Artportalen. Det finns t.ex. inte en enda svamp registrerad från just det området. Strax norr om nyckelbiotopen finns det däremot fynd av lammticka och skrovlig taggsvamp..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone