Då börjar jag med granen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gran
från fotgrafens synvinkel , så är det tätt och mörkt bakom granen.
Men öppet och ljust där fotot är taget. Så vad jag menar är, bakom
trädet Norr. Framför trädet den ljusa sidan här åt söderläge.
Titta på träd när ni går i gläntor och liknande så ser man att det kommer mycket mer grenar
på soliga/ljusa sidan.
Sedan måste det vara mycket gord jord för Gran på din bild för
jag tror inte det trädet är gammalt. Utan som man säger frodvuxet.
Har jobbat med faner tillverkning,
och Masur stocken är ochså
välldigt speciel i sturkturen.
Men får inte denna grova bark.
Tycker på din bild att Björken står lite ensam och i en slänt, trädet har vridit sig lite för att kompensera slänten sammt byggt på sig i storänden. Detta
för att bli stark. Flamm som då bildas i storänden är välldigt invävda i varandra i cirklar och
växer huller om buller. inte det rak ådriga man är van vid. Gammla björk skåp brukar ha en dörr spegel i flammbjörk. Ser lite ut
som ett rotfaner. Allt detta för att björken under åren bygger upp ett eget starkt skydd för att inte ramla i ett utsatt läge.
Hoppas du förstår hur jag menar, annars fråga igen.
Det här lär vara sälg?
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/tradmedokand.jpg
Jag förstår vad du menar och det kan stämma. Björken växer på en höjd och det är flera björkar som är så här. Det ligger en motorväg :( precis bredvid den kanske behöver skydda sin stam mot avgaserna.
Stava du som du gör huvudsaken är att man förstår vad du menar.
Skulle man kunna byta plats på Gunhilds Gran och Nillas Björk
tror jag dom hade växt till mycket exempariska för arterna träd. Men då hade ingen sett dom och tagit foto på dom. som dom ser ut nu det nog tyvärr massaved.
Växer dom på rätt plats blir det ekonomiska väsdet många gånger högre för markägaren.
Jag tror ju förstås att Svampstaff ville ha igång en tråd med lite seriösa bilder på våra olika Svenska träd med en bild på hela träden, en på barken och en på grenspetsarna så att vi kunde lära oss mer om trädens utseende men det kan nog bli lite svårt då de flesta av oss inte verkar hålla på med den sortens fotografering men det kanske vore något att tänka på när vi är där ute och plåtar svamp på trän att vi tog några bilder enligt ovan nämnda kriterier. Så här kommer ett troll träd till bara för det men jag kan upplysa om att det är en stor boklåga med minst 10 olika arter på. Ja ni har sett den förut.
Tyvärr är inte alla dina bilder lämpliga att identifiera träd/buskar efter. För att det ska vara möjligt att någorlunda halvsäkert göra detta krävs åtm. tydlig, gärna skarp bild på kvist med knoppar och gärna blomknoppar/hängen. Vidare bild på bark, kronans arkitektonik, beskrivning av växtplats m.m. Det är också viktigt att kolla/samla in gamla löv på marken.
För att ”säkert” identifiera salixarter är det ”nödvändigt” med fruktkapslar, alltså moget HONHÄNGE. Identifiering KAN vara möjlig också med hjälp av utvuxna blad med stipler m.m. Blommande hanplantor bara bra för befruktning - och för flygfän – annars ”nästan värdelösa”! ;)
Eftersom jag tycker att det viktigt att om möjligt ange rätt substrat för alla fynd, så håller jag på att göra en förteckning över lämplig bestämningslitteratur och andra tips om Salix. Den kommer när orken räcker till…
Redan nu kan jag dock säga att gråvide och svartvide ibland/rätt ofta hybridiserar, däremot (nästan) aldrig sälg! Både grå- och svartvide bildar ibland – vid gynnsamma förhållanden - småträd, -10-20+ cm i diam och -10-18+ m höga.
Samma gäller jolster, men den ska ingen behöva förväxla med ngn annan art.
Så vad jag TROR finns på dina bilder, Svampstaff, med din numrering, är…!
1 Slån
2 Krikon eller plommon (rotäkta, gammaldags sort eller rotskott från ympunderlag, eller korsningen mellan krikon och slån (Terson) som har frukter liknande stora slånbär. Rätt vanlig i mina trakter där den bildar HÖGA ”snår”.
3 Troligen sälg, ett gränsfall;)
4 Hagtorn
5 Hassel
6 Ask, hamlad/stympad.
7 Hagtorn eller möjl. vildapel
8 Vildapel eller hagtorn
9 Kanske alm. Skogsbingel är en perenn, sydlig lövskogsört, i dina trakter bl.a. på Omberg. Finns ochså i vår trdg!
Också lönn kan dock ha liknande stam. Kollade du gamla löv på marken; viktigt!
10 Asp
11 Ek
12 Salix;), men HELT säkert inte jolster!
Inte lätt. Skogsbingel och en del andra nämnda är helt nya arter för mig, men även “enkla” fall som sälg och asp kan vara luriga att definiera utifrån barken. Det skiljer ju sig faktiskt ofta en del mellan exempelvis unga och äldre exemplar i karaktär på stam och bark.
Intressant ämne att utveckla i varje fall.
Svamp och träd hör ju intimt samman, tycker jag.
Kunskaper om bägge områdena är ju därför viktigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.