0 300 visningar

4 svar

Riska?

SvenD

20 feb 2009 kl. 16:05

Håller på att scanna över diabilder
på svamp jag tagit under flera år till datorn. Hittade denna som jag inte antecknat något om och som jag blir lite konfunderad över. Ser ut som en musseron men tycker mig se saft som från riska både på
den vänstra och den längst upp till höger. Kan det vara en riska och, i så fall, har någon något förslag på art?

0

Hans v E

20 feb 2009 kl. 16:27

Den påminner lite om grönriska -Lactarius blennius (som även har hetat allmän bokriska).

0

Irene A

20 feb 2009 kl. 16:41

Jag tror att det är två arter på bilden, de två översta en riska, de tre nedersta ser mer ut som något musseronaktigt.

0

Anita S

20 feb 2009 kl. 17:27

Tror som Hans och Irene att de översta är en riska, sannolikt Lactarius blennius. De nedre påminner mycket om Tricholoma saponaceum, såpmusseron. De uppträder ju i många olika färgformer och är lite luriga att bestämma ibland.

0

SvenD

20 feb 2009 kl. 17:54

Tack för svar! Jag tycker också att
de nedre ser ut som såpmusseroner, inte minst på grund av fotens utseende. Förstår inte varför jag fotat de två arterna tillsammans. Antagligen har de växt intill varandra!
Åtrkommer med andra oklarheter ur
“diaarkivet”!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone