0 377 visningar

23 svar

Idag var det vår..

svampstaff

20 feb 2009 kl. 19:16

I Linköping.Sol,nollgradigt och svamp.
Var tvungen att titta hur bomberna mår.Och dom mådde riktigt bra.

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 19:18

Sen en tryffel bland bomberna?

0

Elsa K

20 feb 2009 kl. 21:04

Varför visar du tråkiga svampar här på det här forumet?
Ingen som är intresserad av ditt skräp tyvärr!

0

gunhild i Kåddis

20 feb 2009 kl. 21:36

Lägg av Elsa vi är intresserade av svampbilder!

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 22:24

Vet inte hur hemma ni är med eniro?
Med Flygfoto har jag noterat en mkt.intressant sak just över Linghem och bombskogen!
Det handlar om järnhalten i marken?
Ni får titta själva och klura, men mkt.intressant är den/dom röda grandungarna.

0

NadaL, Umeå

20 feb 2009 kl. 22:24

Nu, igen “bomber”!
Hoppas jag får hitta dom någon gång själv.
Ska bli intressant att få veta,vad är det på bilderna i andra omgången.
Snyggt Svampstaff!:)

Så här såg det ut idag i Umeå vid Umeälven:

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 22:53

Svamp nr 2 i andra serien: troligen poppelticka, Ceriporiopsis aneirina. Fast jag skulle vilja veta trädslaget.

0

Jan A, Uppsala

20 feb 2009 kl. 22:55

Bomberna är tuffa skapelser Svampstaff! Dags för mig att kolla dem häromkring, bara marken börjar skymta; om nån vecka eller så...
I serie två kan det vara ‘grynig hjorttryffel’ - dock inte i njutbart skick - och kanske ‘rostticka’. Är “pinnen” MYCKET hårt vitrötad, så! Men du får kanske vänta på “säkert” besked;)

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 22:56

Hm? Jag trodde det var en hartsporing på sälg? för det är sälg intill roxen.

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 23:03

Idag blev jag besviken på trollen:(
Hittade tre lokaler varav det med skinnet/rostörat/hartsporingen var i det första träsket!
Men det saknades nånting?det fanns kuddtickor,eldtickor mm mm.men där saknades kantöron.
Nästa träsk intill järnvägen vid norsholm hade allting. grenar limmades ihop, kantöron, kuddtickor men inga troll:(
3:dje lokalen ligger i borensberg jag spanat in länge, där var det värsta jag sett med kantöron på grenarna, men inga troll???
Fan nu får jag skärpa mig:)

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 23:16

Om du skriver trädslaget på en gång blir det enklare… Du har säkert rätt i att det är hartsporing.

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 23:16

Fanns ingen vitröta där Jan, Men det är det här som är så faschinerande med svampen, just klureriet:) det är det som är charmen med allt.
På dom första två lokalerna var sälgen alldeles för ung.

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 23:17

Äsch skogsfrun:)
Varför ska det vara enkelt:)
Men visst är det väl en hartsporing?

0

Skogsfrun i Obbola

20 feb 2009 kl. 23:23

Jag har bara mitt minne till hands just nu och det sviker mig lätt. Jag är för trött för att vara säker på hartsticka eller poppelticka på foto…

0

svampstaff

20 feb 2009 kl. 23:35

Du är förlåten skogsfrun:)
Men popplar har jag inte alls varit i närheten av, ÄNNU!
Så vad jag minns av dom tidigare jag funnit, är det nog en hartsporing.

0

klas jaederfeldt

21 feb 2009 kl. 00:11

jag tycker det ser ut som Ceriporiopsis resinascens Hartsporing
jag har aldrig sett en Poppelticka Ceriporiopsis anerina ha den röda färgen

0

klas jaederfeldt

21 feb 2009 kl. 00:14

och den kan även växa på aspar

0

svampstaff - järnhalt

Tanja i Gagnef

21 feb 2009 kl. 09:39

Jag brukar titta i en geologisk atlas som visar dels olika berggrund men även olika jordmåner och annat och visst ligger det nåt i att sånt påverkar vilka svamparter man hittar (tror jag i alla fall är väl bäst att tillägga..) Till nästa säsong ska jag leta efter kalkhaltiga områden här i Dalarna för att se vad som finns där till skillnad mot i mina vanliga sura barrskogar ;-) Det är faktiskt så att svampintresset kan utvidgas till att omfatta både träd och mark och säkert klimat och meteorologi också :-D

0

svampstaff - järnhalt

Irene A

21 feb 2009 kl. 13:20

Jag tror inte att den röda färgen beror på järnhalt i marken. Vet inte riktigt hur det ska tolkas, men jag har tittat på flera sådana skogspartier här hemma, och samtliga avverkades för några år sen.
Har du kollat om den röda dungen är kvar..?

0

svampstaff - järnhalt

svampstaff

21 feb 2009 kl. 19:31

Jodå den röda skogen är kvar.Finns förövrigt många liknande röda dungar kring Linköping?Men inte hemmåt Motala?
Gäller bara att få tid till att undersöka det.

0

Idag var det vår/vitröta..

Jan A, Uppsala

22 feb 2009 kl. 07:50

Hartsporingen är mycket snällare än mitt förslag som lämnar nästan ingen ‘konsistens’ kvar.
Och idag, Svampstaff, är det då ingen vår här, mesta snön sen i november!

0

rostticka?

svampstaff

22 feb 2009 kl. 11:11

Nu vart jag nyfniken igen?
Kan det vara rostticka tror du Jan?
Har en bild till på den.

0

Men tryffeln då?

Hans v E

23 feb 2009 kl. 09:37

Det första jag tänkte på var rökpipsvamp, men det är det väl inte?

0

Men tryffeln då?

Irene A

23 feb 2009 kl. 19:12

Där håller jag med Jan A om grynig hjorttryffel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone