Bomberna är tuffa skapelser Svampstaff! Dags för mig att kolla dem häromkring, bara marken börjar skymta; om nån vecka eller så...
I serie två kan det vara ‘grynig hjorttryffel’ - dock inte i njutbart skick - och kanske ‘rostticka’. Är “pinnen” MYCKET hårt vitrötad, så! Men du får kanske vänta på “säkert” besked;)
Idag blev jag besviken på trollen:(
Hittade tre lokaler varav det med skinnet/rostörat/hartsporingen var i det första träsket!
Men det saknades nånting?det fanns kuddtickor,eldtickor mm mm.men där saknades kantöron.
Nästa träsk intill järnvägen vid norsholm hade allting. grenar limmades ihop, kantöron, kuddtickor men inga troll:(
3:dje lokalen ligger i borensberg jag spanat in länge, där var det värsta jag sett med kantöron på grenarna, men inga troll???
Fan nu får jag skärpa mig:)
Jag brukar titta i en geologisk atlas som visar dels olika berggrund men även olika jordmåner och annat och visst ligger det nåt i att sånt påverkar vilka svamparter man hittar (tror jag i alla fall är väl bäst att tillägga..) Till nästa säsong ska jag leta efter kalkhaltiga områden här i Dalarna för att se vad som finns där till skillnad mot i mina vanliga sura barrskogar ;-) Det är faktiskt så att svampintresset kan utvidgas till att omfatta både träd och mark och säkert klimat och meteorologi också :-D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.