Hej kära svampvänner!
Så vitt jag kan förstå så är inte Verleskogen räddad än. Det pågår en maktkamp inom kommunen. M, C,KD,FP och ett litet missnöjesparti tycker inte att skogen ska räddas. Det är för sorligt. I södra Sverige finns inte så många sådana här gamla fina skogar kvar. Det skulle bara krävas en kostnad för kommunen för 35.000kr om året för att kunna bevara denna vackra skog. Önskar att jag fanns på plats i Ale och kunde stå upp för skogen i kommunfullmäktigesalen.
Finns redan entråd:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=138012&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&31
Amen hur tröga är ni i huvet?
Skriv två bokstäver i rutan!
Klicka bifoga bilder och nåt nick!
sen när ni ska bifoga bilder, och ångrar er, klicka ur, så hamnar tråden automatiskt högst upp!
Snacka om oldboys med noll självinsikt, eller självförtroende, för en normalt funtad person behöver aldrig gömma sig, eller “puffa upp"utan att ha nåt vettigt att säga.
Det är en ganska stor skillnad om skogen är räddad eller inte…eller? Därav tror jag att Kerstin skapa en ny tråd
Förstår inte varför dom kan lägga ner pengar på en massa annat “skräp” men en gammal skog verkar inte betyda något..
P.s Skoj att trollen börja komma igen
Ja, när man nu inte orkar stoppa koleran i nåt land, vilket det nu va, om det var Zimbabwe… Det skulle kostat tretton miljoner och det var ju förstås ALLDELES för dyrt…
Nä, man skulle vara BANK i dagens samhälle! Då får man miljarder och åter miljarder av staten när man har misskött sin ekonomi (dvs. andras pengar)...
Hej!
Tack Jeanette för att du förstod varför jag startade tråden!
Jag vill på något sätt göra det lite tydligare att Verleskogen är tyvärr inte räddad än. En del kanske bara läser igenom rubrikerna lite snabbt och läser att Skogen är räddad, då den inte är det än. Det ju synd om det är några som slutar att klicka och engagera sig för att de tror att alla pengar är insamlade.
Jag vet att det finns en tråd där man kan anmäla sitt intresse av att vara med och samla in pengar till att köpa en ny ruta i skogen. Det var inte min mening att göra någon upprörd med mitt inlägg…
Hej Kerstin!
Det är solklart vad ditt syfte med att starta tråden är. Nästan alla här på forumet förstår det.
Det är jättebra att du gör det tydligt.
Bry dig inte om de där gnällspikarna.
De har väl inget annat inlägg just nu att spy sin galla i så då blev det dig/din tråd som de gav sig på.
Din tråd är helt ok och det är bra att du startade den.
Tack Enelie! Det kändes bra att få stöd!
Hoppas också att flera nappar på den andra tråden där insamlingen till en ny ruta i Verelskogen
pågår. Nu till helgen fyller jag år och jag har inte önskat mig några presenter, utan bara pengar för att försöka rädda Verleskogen.
Vi får se vad det blir, kanske en ny ruta. Nu ska jag sätta i gång och städa och feja! Ha det bra alla naturälskare!
Bra Kerstin att du startade tråden!
Jag blir besviken på att alla borgeliga måste rösta på samma förslag nej till skogen,säkert för att de är i opposition och då måste man säga nej oavsett om det handlar om en skog eller något annat!
Såg ett inslag på nyheterna västnytt där man tog upp vad lite pengar det egentligen handlade om.
Vi skogsfolk ska kanske åka dit och demonstrera!!! eller bli trädkramare om skogen huggs ned!
Fortsätt att klicka
Går det inte att luska fram några namn på politiker i beslutande ställning i kommunen + deras adresser och mailadresser?
Då skulle man ju kunna göra som Amnesty och liknande, att man bombarderar dem med personliga argument och vädjandebrev.
Demonstration skulle ju också gå men vi här på forumet är ju lite utspridda över landet.
Och, Elisabeth, jag hänger med som trädkramare om det blir dax.
Det kanske behövs.
Nej tyvärr så lär det inte bli några pengar från Ale kommun. Om frågan är återremitterad så är det ju inget nytt fullmäktige förrän tiden har gått ut.Såvida inte kommunstyrelsen kan avgöra frågan men det är väl knappast troligt med tanke på summans storlek.
Vi kanske kan samåka Enelie när vi skall dit och krama träd. Synd du inte var med i kväll när Lennart Söderberg från Hälsingborg berättade om Ramarior en del för övrigt fotade hos Elisabeth J.
Hej Verlevänner
Jag förstår tanken bakom mailbombning men tror inte att det är rätt verktyg i Verlefallet. Försök istället att rikta fokus mot massmedia.
Västnytt hade ett mycket trivsamt inslag ikväll (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=72932&lid=menu&lpos=4). Ju mer positiv uppmärksamhet Verle får i media ju större incitament att inte rösta Nej i KF och framstå som bakåtsträvare och miljö-ovänner.
De som röstade för återremiss i måndags och som talade mot ett köp av skogen kommer inte att ändra åsikt pga hotfulla mail eller samtal. Istället riskerar sådant att bara öka på allianspartiernas motstånd.
Jag är övertygad om att många moderater, centerpartister, folkpartister och kristdemokrater i Ales fullmäktige tycker att det är värt 35 000 om året att göra en investering i Verle, men att partipiskan ven vid förra mötet. Ju fler som får upp ögonen för skogen, ju större chans att politikerna röstar med hjärtat istället!
Viktigt att veta är att det finns politiker i Ale som slåss för skogen och en majoritet i KF för ett köp av Verle gammelskog. Viktigt är också att inte glömma att vi skogsvänner måste respektera de politiker som inte vill lägga kommunala pengar på att köpa skog. Sådan är demokratin…
mvh / Marcus
Om någon orkar titta här http://ettklickforskogen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=27
så framgår? att det kanske finns hopp…
Jag har kollat Jans länk.
Det kanske finns hopp trots allt men det blir en oviss väntan.
Tack för ditt inlägg också, Elisabeth, det blev lite action i debatten.
Jag förstod att det var ett skämt men visst skulle det vara kul att kunna göra något så konkret:)
Jag kan definitivt inte titulera mig mattegeni, tvärtom:)
Men jag får det till att med nuvarande insamlade medel från Ett klick för skogen+Västkuststiftelsen+Stadsbidrag så saknas det bara ca. 400 000:-.
Se länken från Jan A.
Totalpriset för skogen anges där till 6 483 000.
Är det helt galet räknat?
Jag lyckades tyvärr inte komma in på Jan A:s länk. Jag tror att jag har något strul med min dator.
Det skulle ju vara fantastiskt om det “bara” fattades 400 000. Hoppas nu att politikerna röstar för att rädda denna vackra skog. Omröstningen sker i kommunfullmäktige den 13 mars så vitt jag förstår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.