0 443 visningar

32 svar

Gammelskogen är tyvärr inte räddad än.....

Kerstin

24 feb 2009 kl. 09:08

Hej kära svampvänner!

Så vitt jag kan förstå så är inte Verleskogen räddad än. Det pågår en maktkamp inom kommunen. M, C,KD,FP och ett litet missnöjesparti tycker inte att skogen ska räddas. Det är för sorligt. I södra Sverige finns inte så många sådana här gamla fina skogar kvar. Det skulle bara krävas en kostnad för kommunen för 35.000kr om året för att kunna bevara denna vackra skog. Önskar att jag fanns på plats i Ale och kunde stå upp för skogen i kommunfullmäktigesalen.

0

Rätt Vis

24 feb 2009 kl. 12:21

0

Job Big

24 feb 2009 kl. 23:25

Hej Rätt Vis
Hälsningar från:

0

Rätt Vis

24 feb 2009 kl. 23:28

Man kan väl kolla lite grann innan man startar en tråd.

0

smarty

24 feb 2009 kl. 23:31

Lägg av med det där nu!!!
vill du lyfta upp en tråd, behöver du inte fjolla med nya nick hela tiden.
bara skriv ett inlägg, bifoga bilder, sen ångra dig så hamnar tråden automatiskt högst upp…Bra för er som ständigt vill PUFFA för att synas, utan att ha nåt att säga!

0

Rätt Vis

24 feb 2009 kl. 23:34

?

0

smarty

24 feb 2009 kl. 23:41

Amen hur tröga är ni i huvet?
Skriv två bokstäver i rutan!
Klicka bifoga bilder och nåt nick!
sen när ni ska bifoga bilder, och ångrar er, klicka ur, så hamnar tråden automatiskt högst upp!
Snacka om oldboys med noll självinsikt, eller självförtroende, för en normalt funtad person behöver aldrig gömma sig, eller “puffa upp"utan att ha nåt vettigt att säga.

0

Jeanette P

25 feb 2009 kl. 07:35

Det är en ganska stor skillnad om skogen är räddad eller inte…eller? Därav tror jag att Kerstin skapa en ny tråd

Förstår inte varför dom kan lägga ner pengar på en massa annat “skräp” men en gammal skog verkar inte betyda något..

P.s Skoj att trollen börja komma igen

0

RasBohlin

25 feb 2009 kl. 10:30

Ja, när man nu inte orkar stoppa koleran i nåt land, vilket det nu va, om det var Zimbabwe… Det skulle kostat tretton miljoner och det var ju förstås ALLDELES för dyrt…
Nä, man skulle vara BANK i dagens samhälle! Då får man miljarder och åter miljarder av staten när man har misskött sin ekonomi (dvs. andras pengar)...

0

Kerstin i Västerås

25 feb 2009 kl. 13:09

Hej!

Tack Jeanette för att du förstod varför jag startade tråden!

Jag vill på något sätt göra det lite tydligare att Verleskogen är tyvärr inte räddad än. En del kanske bara läser igenom rubrikerna lite snabbt och läser att Skogen är räddad, då den inte är det än. Det ju synd om det är några som slutar att klicka och engagera sig för att de tror att alla pengar är insamlade.
Jag vet att det finns en tråd där man kan anmäla sitt intresse av att vara med och samla in pengar till att köpa en ny ruta i skogen. Det var inte min mening att göra någon upprörd med mitt inlägg…

0

Enelie, Linköping

25 feb 2009 kl. 13:32

Hej Kerstin!
Det är solklart vad ditt syfte med att starta tråden är. Nästan alla här på forumet förstår det.
Det är jättebra att du gör det tydligt.

Bry dig inte om de där gnällspikarna.
De har väl inget annat inlägg just nu att spy sin galla i så då blev det dig/din tråd som de gav sig på.

Din tråd är helt ok och det är bra att du startade den.

0

Kerstin i Västerås

25 feb 2009 kl. 14:42

Tack Enelie! Det kändes bra att få stöd!

Hoppas också att flera nappar på den andra tråden där insamlingen till en ny ruta i Verelskogen
pågår. Nu till helgen fyller jag år och jag har inte önskat mig några presenter, utan bara pengar för att försöka rädda Verleskogen.
Vi får se vad det blir, kanske en ny ruta. Nu ska jag sätta i gång och städa och feja! Ha det bra alla naturälskare!

0

Elisabeth Jansson

25 feb 2009 kl. 23:15

Bra Kerstin att du startade tråden!

Jag blir besviken på att alla borgeliga måste rösta på samma förslag nej till skogen,säkert för att de är i opposition och då måste man säga nej oavsett om det handlar om en skog eller något annat!
Såg ett inslag på nyheterna västnytt där man tog upp vad lite pengar det egentligen handlade om.

Vi skogsfolk ska kanske åka dit och demonstrera!!! eller bli trädkramare om skogen huggs ned!

Fortsätt att klicka

0

Enelie, Linköping

25 feb 2009 kl. 23:23

Går det inte att luska fram några namn på politiker i beslutande ställning i kommunen + deras adresser och mailadresser?
Då skulle man ju kunna göra som Amnesty och liknande, att man bombarderar dem med personliga argument och vädjandebrev.

Demonstration skulle ju också gå men vi här på forumet är ju lite utspridda över landet.

Och, Elisabeth, jag hänger med som trädkramare om det blir dax.
Det kanske behövs.

0

Birgitta D

25 feb 2009 kl. 23:34

Nej tyvärr så lär det inte bli några pengar från Ale kommun. Om frågan är återremitterad så är det ju inget nytt fullmäktige förrän tiden har gått ut.Såvida inte kommunstyrelsen kan avgöra frågan men det är väl knappast troligt med tanke på summans storlek.
Vi kanske kan samåka Enelie när vi skall dit och krama träd. Synd du inte var med i kväll när Lennart Söderberg från Hälsingborg berättade om Ramarior en del för övrigt fotade hos Elisabeth J.

0

Enelie, Linköping

25 feb 2009 kl. 23:43

Det var synd att jag missade det.
Ramarior har jag inte vågat mig på för det verkar alldeles för svårt. Det hade varit ett bra tillfälle att få en inblick.

Det får nog bli trädkramning i alla fall;)...enda sättet som kvarstår.

0

Marcus

25 feb 2009 kl. 23:43

Hej Verlevänner

Jag förstår tanken bakom mailbombning men tror inte att det är rätt verktyg i Verlefallet. Försök istället att rikta fokus mot massmedia.

Västnytt hade ett mycket trivsamt inslag ikväll (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=72932&lid=menu&lpos=4). Ju mer positiv uppmärksamhet Verle får i media ju större incitament att inte rösta Nej i KF och framstå som bakåtsträvare och miljö-ovänner.

De som röstade för återremiss i måndags och som talade mot ett köp av skogen kommer inte att ändra åsikt pga hotfulla mail eller samtal. Istället riskerar sådant att bara öka på allianspartiernas motstånd.

Jag är övertygad om att många moderater, centerpartister, folkpartister och kristdemokrater i Ales fullmäktige tycker att det är värt 35 000 om året att göra en investering i Verle, men att partipiskan ven vid förra mötet. Ju fler som får upp ögonen för skogen, ju större chans att politikerna röstar med hjärtat istället! 

Viktigt att veta är att det finns politiker i Ale som slåss för skogen och en majoritet i KF för ett köp av Verle gammelskog. Viktigt är också att inte glömma att vi skogsvänner måste respektera de politiker som inte vill lägga kommunala pengar på att köpa skog. Sådan är demokratin…

mvh / Marcus

0

Marcus

25 feb 2009 kl. 23:45

Varför finns det ingen edit-funktion :)

Extra kommunfullmäktige i Ale den 13 mars! Avvakta med trädkrameriet….

0

Enelie, Linköping

25 feb 2009 kl. 23:48

Jag menade absolut inga hotfulla mail utan seriösa argument och vädjanden för skogens bevarande.

Alltså. inga hotmail;)

0

Marcus

25 feb 2009 kl. 23:50

“Jag menade absolut inga hotfulla mail utan seriösa argument och vädjanden för skogens bevarande.”

Det lär nog tyvärr inte bita på luttrade politiker.

0

Enelie, Linköping

26 feb 2009 kl. 00:12

Jag känner igen det argumentet.

0

Gula

26 feb 2009 kl. 09:46

“Kostnaden för Ale kommun ska bli maximalt 1,6 miljoner kr enligt kommunstyrelsens
beslutsförslag.”
Om dom backar ur så finns ju dom pengarna hos ‘ett klick för skogen’ ????

0

Elisabeth Jansson

26 feb 2009 kl. 09:46

Från min sida var det lite skämt,men samtidigt få igång debatten,men jag har alltid velat bli en trädkramare så det kanske är dags,tillsammans är vi starka,det vet jag när ni peppade mig om violgubbe skogen!

0

BirgittaD

26 feb 2009 kl. 09:49

Extra KF den 13 mars. Då finns det faktiskt de som seriöst vill bevara skogen. Frågan är oale lägger 1,2 miljoner var skall resten 3,6 komma ifrån?

Vill låta optimistisk och inte pessimistisk. HOPPAS

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2009 kl. 10:40

Om någon orkar titta här http://ettklickforskogen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=27
så framgår? att det kanske finns hopp…

0

Enelie, Linköping

26 feb 2009 kl. 12:31

Jag har kollat Jans länk.
Det kanske finns hopp trots allt men det blir en oviss väntan.

Tack för ditt inlägg också, Elisabeth, det blev lite action i debatten.
Jag förstod att det var ett skämt men visst skulle det vara kul att kunna göra något så konkret:)

0

AJA

26 feb 2009 kl. 13:39

Hellre en skattekrona till bevarandet av skogen än till kungabröllop!

OM jag en dag gifter mig, tar jag gärna emot bidrag jag med - det vore trots allt en större sensation..

0

Gula

26 feb 2009 kl. 14:57

Jag är ju ingen matematiker men om Ale kommun hade räknat med att gå in med max. 1,6 miljoner och nu drar sig ur, så borde väl Klickets nuvarande 2,7 miljoner räcka till?????

0

Kerstin i Västerås

26 feb 2009 kl. 16:26

Tyvärr tror jag att det behövs mera pengar. Hela skogen tror jag skulle kosta 7 450 000 om jag inte har läst fel på “Ett klick för skogens” hemsida. Kanske det kommer pengar från Naturvårdsverket och Västkuststiftelsen. Vi får alla hoppas och kämpa på.

0

Enelie, Linköping

26 feb 2009 kl. 16:46

Jag kan definitivt inte titulera mig mattegeni, tvärtom:)

Men jag får det till att med nuvarande insamlade medel från Ett klick för skogen+Västkuststiftelsen+Stadsbidrag så saknas det bara ca. 400 000:-.

Se länken från Jan A.

Totalpriset för skogen anges där till 6 483 000.

Är det helt galet räknat?

0

Kerstin

Jeanette P

26 feb 2009 kl. 16:50

Det var så lite så =)

Nu är det bara se till att rensa cookisarna å klicka som galningar, dom som har råd får kanske donera en liten slant thumbsup

0

Kerstin i Västerås

26 feb 2009 kl. 19:51

Jag lyckades tyvärr inte komma in på Jan A:s länk. Jag tror att jag har något strul med min dator.
Det skulle ju vara fantastiskt om det “bara” fattades 400 000. Hoppas nu att politikerna röstar för att rädda denna vackra skog. Omröstningen sker i kommunfullmäktige den 13 mars så vitt jag förstår.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone