0 2924 visningar

29 svar

bøgehatte

Maria

24 feb 2009 kl. 20:02

Hej,

Kan nån hjälpa mig med vad danska bøgehatte är för svamp - vilket är det svenska namnet?

Tack på förhand
Maria

0

Totte Gbg

24 feb 2009 kl. 20:43

jag googlade men hittade inget svenskt namn men jag en bild, alltid en början…
http://www.ingwersen.dk/ingwersen.asp?websidefolder=223&websideid=812

0

Maria

24 feb 2009 kl. 20:53

Jo, jag har sett den… :) Jag sitter och översätter recept där dessa ingår.

Tacksam för förslag!

0

Fungerar länken?

G.A

24 feb 2009 kl. 22:16

0

Jeanette P

25 feb 2009 kl. 08:34

0

Lill

25 feb 2009 kl. 08:39

Inte lätt den där!
Latinska namnet verkar vara Hypsizygus tessellatus. Hittar inget Svenskt namn.

0

Jeanette P

25 feb 2009 kl. 10:58

Det jag hittade i denna länk så heter den droppmussling på svenska, sen om det stämmer vet jag dock inte.
http://www.bfig.se/foredrag/20040325.html

0

Hans v E

25 feb 2009 kl. 13:36

Hypsizygus ulmarius är i alla fall almskivling på svenska. Har även hetat rundmussling och H. tesselatus. Ska vara droppfläckig på hatten.
Den kanske är synonym med marmoreus.

0

Hans v E

25 feb 2009 kl. 13:38

Sen undrar jag om namnet betyder bokhatt och om almmusslingen i så fall växer på bok i DK.

0

Joachim Krumlinde

25 feb 2009 kl. 16:23

Namnet bøgehat förekommer inte i någon officiell lista på danska svampnamn eller i någon svampbok på danska. Det förefaller att vara ett handelsnamn på en odlad svamp, kanske almskivlingen. Dock heter almskivlingen elme-gråblad på danska.

0

Joachim Krumlinde

25 feb 2009 kl. 16:29

Ja, bøgehat betyder bokhatt

0

klas jaederfeldt

25 feb 2009 kl. 21:24

eller hatt på en Bög :-)

0

Lill

27 feb 2009 kl. 09:14

Hej!
Vet att man inte ska lita på wikipedia, men om man söker bøgehat på danska wikipedia finns den då med.
http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8gehat

0

Tack Lill

Hans v E

27 feb 2009 kl. 11:21

Då verkar det ju som att ulmarius och tesselatus är olika arter, den första på alm och den andra på bok.
Jag kommer att tänka på Max Hansens “Vem er det der banker paa mitt böjetrae” (egen påhittad stavning). Stavas “böjetrae” med g och uttalas j?

0

Tack Lill

Skogsfrun i Obbola

27 feb 2009 kl. 12:27

0

Tack Lill

Grethe F

27 feb 2009 kl. 16:50

Bögeträd

0

Tack Lill

Grethe F

27 feb 2009 kl. 16:52

Jag har letat på nätet och i mina gamla Danska böckar men hitter ingen bild på svampen men den är omnämt i ett recept på nätet

0

Katja

27 feb 2009 kl. 18:24

Jag tror att det är en honungsskivling. Letade bilder i Google och kände igen svampen :-) De växer på bok.

0

Joachim Krumlinde

27 feb 2009 kl. 21:32

bøgetræ uttalas bø‘etræ (inte bøjetræ)

Enligt Funga Nordica finns endast en Hypsizygus-art i Norden och det är Hypsizygus ulmarius, som förekommer på alm, björk och poppel (bok är inte nämnd). Enligt samma FN är H. tesselatus en synonym.

“Bøgehat” är dock fortfarande inget officiellt namn utan ett handelsnamn på en odlad svamp som inte växer vild hos oss. Kanske heter den också Hypsizygus tesselatus men är inte identisk med vår almskivling.

0

Irene A

27 feb 2009 kl. 21:51

Jag har gjort lite efterforskningar på namnet Hypsizygus tessulatus, och enligt originalbeskrivningen är det en marmorerad form, men lika stor art som H. ulmarius, d.v.s. vår almmussling.
Den lilla odlade japanska formen är nog närbesläktad, men troligen en annan art, ev. H. marmoreus.

0

Hans v E

28 feb 2009 kl. 11:46

Ska vi då tro att det finns minst två arter Hypsizygus, en ulmarius (almskivling) och en tesselatus. Den senare är marmorerad (antagligen = “droppfläckig”)och skulle kunna heta bokskivling på svenska och finns ej i Sverige men i Danmark?

0

Joachim Krumlinde

28 feb 2009 kl. 20:06

Nej Hans, finns inte i Danmark

0

Irene A

28 feb 2009 kl. 20:32

Hypsizygus ulmarius och tessulatus anses vara synonymer. Då undrar jag vad jag har hittat några gånger på björklågor i Lappland..?

0

Jan A, Uppsala

1 mar 2009 kl. 09:33

H. ulmarius har jag häromkring oftast hittat på gamla äppelträd, tama som “vilda”, och trott att de jag sett på björk är samma art.

0

"Hypsizygus dasypus"?

Irene A

1 mar 2009 kl. 10:40

Det finns många olika bud om almskivlingarna. En kanadensare, Redhead, anser att det rör sig om två olika arter:
http://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/gilled%20fungi/species%20pages/Hypsizygus%20ulmarius.htm

Jag tror att lapplandsfynden är en tredje art. Alla beskrivnigar av tessulatus uppger att foten ska vara slät, och ulmarius kan vara något luden i fotbasen.

De fynd som jag har gjort passar överraskande bra in på gamla beskrivningar av Agaricus dasypus Pers. 1801 (Agaricus decastes var. dasypus (Pers.) Fr.)
Tuvat växtsätt, vackert marmorerad hatt, och hela foten vitluden - men den uppgavs växa på ek..
Ingen tycks ha uppmärksammat arten sedan dess, kanske för att klimatet har blivit varmare sen 1801, så att den inte går att hitta på sydligare breddgrader längre?

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att samla in kollekter, men jag tror att det blir nödvändigt att försöka hitta den igen..

0

Joachim

Hans v E

2 mar 2009 kl. 12:15

Då är alltså bøgehatte inte en Hypsizygus! Maria har inte fått svar än.
Och nu kan man börja undra om tesselatus och tessulatus är olika arter också!

0

Joachim

Irene A

2 mar 2009 kl. 12:37

Jag tycker att det har framgått att bøgehatte är en Hypsizygus, en liten släkting till vår almskivling.

Vilket som ska vara det korrekta vetenskapliga namnet på den tycker jag däremot är oklart, men det är en helt annan fråga..

Eftersom tesselat betyder just marmorerad, kan det säkert finnas många olika arter som har kallats det, fast man har trott att det har varit samma. Stavningen har varierat i olika publikationer, men alla refererar ändå till Bulliards art.

Fler marmorerade arter som har beskrivits är bl.a. mongolicus, marmoreus (och dasypus som jag nämnde).

0

Joachim

Irene A

2 mar 2009 kl. 12:52

Nej tesselat betyder inte marmorerad riktigt, jag kom bara inte på något bättre ord i hastigheten.
Man kanske hellre ska kalla det en mosaiklagd yta.
lat. tessella- liten bit mosaik

0

tesselatus

Joachim Krumlinde

2 mar 2009 kl. 16:57

Jag tror nog också att bøgehat är en Hypsizygus men en annan art än den art som finns i Skandinavien enligt Funga Nordica - eller om det finns 2 arter egentligen (en nordlig som FN inte känner till). Om nu artnamnet tesselatus har använts till 2 olika arter, så är det ju inte första gången en sådan förvirring uppstår.

0

bøgehatte

Sven

19 okt 2018 kl. 10:27

Bokskivling! Fantastisk god.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone