hej. jag var ute en runda för att plocka lite vinternagelskivling (Flammulina)idag, jag hittade några. men jag hittade desto mer av vad jag gissar är ostronskivling.
ostronskivling eller blek ostronskivling?
på en stock vad de lite gråare (bild 1), och på en annan stock var det ljusare (bild 2). alla på respektive stock hade ganska lik färg. det som gör mig tveksam är att de är inte direkt vita på undersidan, inte ens de unga exemplaren, alla är mer åt det gula hållet.
vad tror ni? är det samma art på bilderna, och finns det någon risk att det rör sig om något oätligt?
tack för svaret klas.
jag har suttit hela eftermiddagen och funderat på om det kan vara blek ostronmussling, eller ostronmussling.
jag har tittat på alla bilder jag har kunnat hitta. JAS ostronmusslingsbilder här på forumet täcker verkligen i ett stort färgspektra.
om man ska lita till att de bilderna verkligen visar ostronmusslingar så undrar jag hur man ska kunna särskilja ljus ostronmussling från den “vanliga”.?
men det kanske inte är så viktigt att särskilja dessa två arter ur matsynpunkt?
jag kan ju ganska lätt konstatera att det inte rör sig om broskmussling iaf
Klas påstår att “Ostronskivling är ett namn som handelsmännen hittat på”. Så är det inte alls. När Klas och jag var skolpojkar på 50-talet, Klas givetvis några år efter mig, så hette svampen ostronskivling. Så det är handlarna som hållit fast vid ett gammalt vedertaget namn. Svampnamnsmaffian har däremot hittat på ‘ostronmussling’.
“På den tiden” fanns också ‘rund stockskivling’ numera ‘almskivling’ som just sluppit ifrån ‘-mussling’, åtm. tillfälligt!
Så skyll inte allt på handlarna!;)
“Mussling” har ju fått vara ett samlingsbegrepp för t ex skivlingar, som är vedlevande och som saknar fot eller har foten mer eller mindre sidoställd, och då tycker jag att ostronmussling är ett utmärkt namn.
Sedan finns det också ett antal tickor som har tillnamnet -mussling ( t ex björkmussling).
Intressant info.
Stäämmer väl med mina erfarenheter. I somras hittade jag vad jag nu vet är blek ostronmussling, och den var helt ok som matsvamp.
Det var stora exemplar på asp, tyvärr lite gamla och maskangripna trots att det var rätt tidigt på säsongen, nångång i skiftet juli augusti vill jag minnas.
Senare på senhöst och förvinter har jag hgittat rätt många ställen med ostronmussling. Den var mörkare, typ de som säljs på ICA, och växte på ask och lönn.
För några år sedan hittade jag en stor brun mussling på poppel som jag efter en del frågande på guiden fick bestämd till almskivling.
Dock var det inget bestämt besked om dess ätlighet så jag testade den aldrig.
Nu är tyvärr både asparna med blek ostronmussling och den gamla poppeln borta p g a nitiska “skogs- och parkvårdsinsatser”.
Men nu känner jag igen dem till ev. kommande fyndtillfällen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.