0 852 visningar

4 svar

Ätliga

Lena M

27 feb 2009 kl. 20:16

Har suttit och bläddrat i Nordstedts ” Stora svampboken” och förundrat mig över svampar som står som ätliga. Visserligen är den tryckt 1985 så vissa är kanske omvärderade, några exempel.
Rosenfingersvampen och scharlakansröd vårskål, båda sällsynta men ätliga.
Stor klubbsvamp som fanns så mycket i höstas var också ätlig liksom rabarbersvampen.
Minst ett 20-tal arter till ansågs höra dit, svampar som jag trott vara oätliga.  Roligt iaf. att titta, läsa och lära.

0

Enelie, Linköping

27 feb 2009 kl. 22:16

Jag kollade lite i nyare böcker.
Både Rabarbersvamp och Stor klubbsvamp anges som ätliga.
Däremot anges det att S. vårskål saknar matvärde.
Jag hittade en samling Vit hattmurkla förra säsongen med avstod från att plocka den för att den anges som mindre allmän.
Men, men…dyker den upp i år igen så kanske jag tar ett smakprov i alla fall.

0

klas jaederfeldt

28 feb 2009 kl. 00:03

det är nog så att de flesta svampboksförfattare skriver av varandra vad det gäller ätlighet och smak, jag har kollat vad andra länder tycker är ätligt, och jag har provätit svamparna, och beskriver vad jag tycker i min svampbok “svampboken”

0

Boman

28 feb 2009 kl. 11:07

Det finns ju mycket som är ätligt, som man inte tycker är värt att äta efter provsmak. Många svampar listade i böcker som goda finns på min egen lista, “ätligt ifall inget bättre finns”. Vissa svampar listade som goda eller ätliga förr han man hittat ämnen i som inte är nyttiga, ta stenmurklan som ett exempel.

0

Bo Reyer

28 feb 2009 kl. 16:56

Alla svampar är ätliga! men vissa äter man bara en gång.
Jag kan rekomendera Klasboken… Förlåt jag menade naturligtvis “svampboken” av Klas J. Tror inte att den finns med på bokrean, men skit samma då jag köpte mitt ex redan i höstas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone