Nån mer än jag som testat skvattram som broms- och myggmedel?
Var ute ca 5 timmar i söndags och hade först mycket besvär med broms och mygg.
Hittade några skvattrambuskar och gned in händerna ordentligt, och spred sedan den typiska doften på hår, kläder och kroppsdelar typ öron där flygfäna gärna vill komma in och snoka.
Sen var det en lugn och fin promenad i perfekt halvklart, lite blåsigt promenadväder.
Hittade en del nya kantarellställen också...
Har inte tänkt på om skvattram hjälper mot fästingar?
Kanske är det så för i år har jag redan viftat av mig 4 fästinguslingar som krupit omkring på mina kläder, men ingen som vågat sig innanför.
Får ofta ansiktet fullt av osynliga spindeltrådar ute i skogen.
Är det nån som vet om fästingar kan spridas via spindelväv?
Har börjat “rensa luften” framför mig med en slypinne för att ta bort trådarna, och det blev lite bättte då.
Spindelår i år?
Tjärsalva…. Har faktiskt funderat på det. Men nog är det väl så att tjärsalva eller vad det kan heta i den formen används utav viltvårdsfolk för att locka på vildsvin…. Frågan är väl bara om man vill bli jagad av mygg och diverse flygfän eller riskera att bli jagad av vildsvin…
Den är inte helt allmän i de skogar jag brukar gå i, men efter någon timmes vandring har jag ibland turen att hitta den.
Menar ni att man ska ta hem den och koka den och att avkoket skrämmer myggen lika bra?
Ska man använda det som hårvatten och tvätta händerna efteråt eller?
Hej Bo och ni andra.
Jag har inte testat, men om man lägger örten i vatten och kokar den och får ett koncentrat, kan man väl sedan gnida in lite på utsatta ställen. Eller ha det på en sprayflaska !
Det slog mig, att renfana också har en obehaglig, stark doft och det står b.l.a att den förr användes att skrämma iväg flugor och mygg. Kanske värt att prova ?
Jag testade med renfana igår.
Tog fem blomklasar med lite stjälkar/blad och klippte sönder i tre dl vatten. Detta fick sedan sjuda en kvart, silades och hälldes på flaska.
Gned in lite på armar, hals och i håret.
Sedan gick jag ut och plockade smultron bland gräs och sly och blev inte angripen av några flygfän.
Någon timma senare gick jag upp i skogen, men då började de bli aningen närgångna. Förmodligen hade den avskräckande doften dunstat, så mera av växten tror jag och att det får sjuda lita längre. Testar vidare ! Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.