0 411 visningar

18 svar

Mer på gång

Göran H

8 jul 2006 kl. 15:22

Gick en liten runda idag. Miljontals flugor
men värre är det med all broms. Fick i alla fall ihop till ett par svampmackor till fotbollen i kväll.
Just nu i detta ögonblick börjar det regna. Låt det komma mycket !!

0

Evus

8 jul 2006 kl. 15:33

Härliga bilder!!
Här droppar det också av och till och det har blivit lite svalare. Nu är det bara +27..mot tidigare i dag +30

Snygg vaxduk förresten, jag har likadan fast grön.
:-)

0

Bo Reyer

8 jul 2006 kl. 17:28

Den här tiden på året går jag aldrig ut i skogen utan min bromsmedicin. Vad innehåller då denna? För att göra svaret enkelt: Min medicin består av en enda beståndsdel, nämligen en hederlig flugsmälla.

0

L ena M

8 jul 2006 kl. 17:35

Håller fullständigt med er ang. broms. Jag höll på att bli galen häromdagen när jag plockade smultron.Innan jag hann in i bilen och stänga dörren hade ett tiotal också parkerat sig i fordonet ( flygit in ) Så allt är inte rosenrött i sommartid. Lena

0

Bo E

10 jul 2006 kl. 15:57

Nån mer än jag som testat skvattram som broms- och myggmedel?

Var ute ca 5 timmar i söndags och hade först mycket besvär med broms och mygg.
Hittade några skvattrambuskar och gned in händerna ordentligt, och spred sedan den typiska doften på hår, kläder och kroppsdelar typ öron där flygfäna gärna vill komma in och snoka.
Sen var det en lugn och fin promenad i perfekt halvklart, lite blåsigt promenadväder.
Hittade en del nya kantarellställen också...

0

klas jaederfeldt

10 jul 2006 kl. 16:19

visst har Bengt Sändh rätt när han sjunger “nu e den föbannade sommaren här”

0

Helena

10 jul 2006 kl. 16:40

Jag smörjer in armar och hals med tjärsalva och inte en broms, mygga eller fästing som kommer i närheten av mej.

0

Bo E

10 jul 2006 kl. 17:03

Har inte tänkt på om skvattram hjälper mot fästingar?
Kanske är det så för i år har jag redan viftat av mig 4 fästinguslingar som krupit omkring på mina kläder, men ingen som vågat sig innanför.
Får ofta ansiktet fullt av osynliga spindeltrådar ute i skogen.
Är det nån som vet om fästingar kan spridas via spindelväv?
Har börjat “rensa luften” framför mig med en slypinne för att ta bort trådarna, och det blev lite bättte då.
Spindelår i år?

0

Affe

10 jul 2006 kl. 17:05

Tjärsalva…. Har faktiskt funderat på det. Men nog är det väl så att tjärsalva eller vad det kan heta i den formen används utav viltvårdsfolk för att locka på vildsvin…. Frågan är väl bara om man vill bli jagad av mygg och diverse flygfän eller riskera att bli jagad av vildsvin…

0

Bo E

10 jul 2006 kl. 17:10

Tjärsalva låter lite obehagligt tycker jag.
Helst ska man vara helt luktfri i skogen.
Jag märkte t ex att det var omöjligt att känna doft på svampar som jag plockat med mina insmorda händer. Allt luktar skvattram!

0

Helena

10 jul 2006 kl. 18:28

Locka vildsvin med tjärsalva???? Nä, det har jag då aldrig hört talas om. Det finns av och till vildsvin i mina skogar fast jag har tack och lov aldrig träffat på dom bara sett spåren.

0

Göran H

10 jul 2006 kl. 19:09

Skvattram skall jag prova, för det har jag på tomten.
Trodde det bara tog mot mygg.
Har annars funderat starkt på biodlarhatt.

0

Lena M

11 jul 2006 kl. 08:03

Ja, så måste jag då också läsa om skvattram.
Den var bra mot mycket, b.l.a mygg och man göra ett avkok på växten.
Kanske lättare att gnida in lite av den på huden ( hemma ) och slippa doften på händerna, som Bo nämde.

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 10:52

Den är inte helt allmän i de skogar jag brukar gå i, men efter någon timmes vandring har jag ibland turen att hitta den.
Menar ni att man ska ta hem den och koka den och att avkoket skrämmer myggen lika bra?
Ska man använda det som hårvatten och tvätta händerna efteråt eller?

0

Lena M

12 jul 2006 kl. 06:33

Hej Bo och ni andra.
Jag har inte testat, men om man lägger örten i vatten och kokar den och får ett koncentrat, kan man väl sedan gnida in lite på utsatta ställen. Eller ha det på en sprayflaska !
Det slog mig, att renfana också har en obehaglig, stark doft och det står b.l.a att den förr användes att skrämma iväg flugor och mygg. Kanske värt att prova ?

0

Göran H

12 jul 2006 kl. 20:51

Liksom Rölleka och Pors.

0

Lena M

13 jul 2006 kl. 06:57

Jag testade med renfana igår.
Tog fem blomklasar med lite stjälkar/blad och klippte sönder i tre dl vatten. Detta fick sedan sjuda en kvart, silades och hälldes på flaska.
Gned in lite på armar, hals och i håret.
Sedan gick jag ut och plockade smultron bland gräs och sly och blev inte angripen av några flygfän.
Någon timma senare gick jag upp i skogen, men då började de bli aningen närgångna. Förmodligen hade den avskräckande doften dunstat, så mera av växten tror jag och att det får sjuda lita längre. Testar vidare ! Lena

0

Göran H

13 jul 2006 kl. 21:43

Följer dina experiment med intresse. Hoppas du lyckas finna den rätta mixen.

0

Lena M

14 jul 2006 kl. 08:00

Ja, jag hoppas att jag finner på en bra mixtur. Skall tillsätta mera av växten , samt krossad kryddnejlika ( som ingår i ett myggljus jag köpt )
Skall även testa skvattram och pors.
Så jag återkommer !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone