Jag efterlyser härmed tips på nyttiga växter och bär som de flesta kan plocka och tillreda själva, som alternativ till dyra preparat i hälsokostaffären.
Min personliga favorit är tranbäret som innehåller antioxidanter, polyfenoler samt flavonider vilka är dokumenterat verksamma mot vissa cancersjukdomar, urinvägsinfektioner samt hjärt-kärlsjukdomar.
Min tanke är att vi med gemensamma ansträngningar kan sammanställa en topp-tio lista som en ersättning till Geschäftet med alternativa läkemedel.
Ja Bo, tranbären skall vara riktig hälsobär och jag tror att havtorn också hör till de vitaminrikaste.Alla sorter av våra skogsbär är nyttiga och goda och jag plockar gärna.
Jag brukar torka blad av svart vinbär och i höst även av pepparmynta som jag kokar the på kulna vinterdagar.
Björksav har vi testat och det var väl okey.
Som barn minns jag att man tuggade på rötter av stensöta som smakade lakrits.
Ja det finns så mycket, hoppas att tips kommer.
Nässlor innehåller bra med järn, goda i soppor och annat där man annars använder spenat. Björkblad i hett vatten, silat och avsvalnat ger blankt och väldoftande hår och rölleka avkok är bra för magen och rengörande för hyn. Avkok på Fläderblommor är bra vid feber och förkylning, liksom på pilbark, gärna sötat med honung när det svalnat. Värk avhjälps med älgört/valeriana te.
Te för smakens skull gör jag på klöver och smultron-, hallon- eller svartvinbärsblad), kamomillblommor(gott för magen) och ljungblommor(rogivande).Tja, de finns i mitt vinterapotek, förutom nyponpure i frysen till soppa.
På granskott kan man göra en supereffektiv hostmedicin.
Plocka de ljusgröna skotten på våren.
Varva granskott, strösocker och citronskivor i en stor glasburk.
Ställ i soligt fönster och vrid på burken ibland.
Efter ett par veckor är det dags att sila ifrån värskan om bildats.
Häll på flaska och förvara i kylskåp.
Om man får ta in osvenska ingredienser så läker skivad mango även svåra ligg- och trycksår. Socker är också något som drar ut vätska ur sår och hjälper till att läka dem.
Och vitmossa, inte fönsterlav utan det som växer på våta ställen och är allt mellan djupt vinrött till blekaste ljustgrönt men vitt i torkat tillstånd, är utmärkt som förbandsmateriel. Håller torrt och suger in vätskan.
Om naturens apotek finns det mycket forskat och skrivet. Jag har bla en bok av Dr Jaroslav Kresanek, Hälsoflora-örtmedicin, hetr den.Den beskriver växterna med bild och text, var den växer, hur den skall insamlas/odlas, vad som är aktiva beståndsdelar i växten samt användning och dosering. Mycket bra bok!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.