0 570 visningar

20 svar

Uppe i skyn.

svampstaff

3 mar 2009 kl. 18:55

Skulle kolla Enelies tickor vid kärna mosse idag, hittade inte just den eken, men många andra ekar med intressant svamp.Tyvärr suddiga bilder en del,teleobjektiv utan stativ,är som en gräddvisp:)
Alla svampar satt 12-15m upp i luften.

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 18:59

Och korkisar och några musslingar mod.större.

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 19:01

Sen tror jag det kan vara mängder med blektickor på två ekar?? ca.15m upp.Det vore kul om det vore så?

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 19:05

Sen ett par suddiga fjälltickor på bok hemmavid 15m upp.

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 19:07

Glömde en fin högt på ek.

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 20:57

Vad tror du Klas??
Du som kan blektickor:)
det var säkert ett 30-tal kroppar på två ekar, och två från ruda gård 5mil därifrån oxå på ek.

0

ulla-britt

3 mar 2009 kl. 23:11

Äsch! det där är nog bara duvspillning tyvärr.
Leta normala svampar istället, folk känner igen.
Sällsynt skräp bryr sig ingen om.

0

Monica A

3 mar 2009 kl. 23:34

Nog tycker jag att de ljusa tickorna ser ut som de blektickor du hittat tidigare. Och fullt med ektickor uppe i ekarna liksom korkmussling. Men vad den skrumpna musslingen varit vet jag inte riktigt.
Och hägrarna hade tydligen rådsmöte.
Gick själv i ekhagarna i Bjärka-Säby i söndags och hittade just ektickor, korkmussling och vad som var misstänkt likt blektickor- samt saffransticka! Vilken lycka!

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 23:35

Duvspillning!!?
Amen då gör jag som alla andra experter på artportalen!
Jag säger själv att det är blektickor, som så många andra gör, utan att fråga?
Så då vill inte jag heller bli ifrågasatt framöver..

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 23:38

Hej Monica:)
Kolla Kärna Mosse får du se, längst ner i sydöstra hörnet, när du går igenom grinden, står två stora ekar till vänster, titta upp 10-15 meter får du se en drös av blektickor:) 30-tal, men kikare eller teleobjektiv underlättar:)

0

Monica A

3 mar 2009 kl. 23:45

Kärna mosse får tydligen också besökas nu i vår.Där har jag endast varit med på hösten och studerat svampflora. Nästa vecka ska jag till Nordkoster och då ska jag kolla upp mina vedsvampställen där.

0

svampstaff

3 mar 2009 kl. 23:53

Kan bara säga lycka till:)
Nu när mitt teleobjektiv kom, fick jag ju en annan synvinkel på svamp:)
Det fins ju massor över huvudet ingen ser?
Blektickorna hade jag inte ens noterat utan teleobjektivet…Jäligt häftigt måste jag säga:)
Men svamp kanske inte gills över huvudet?

0

klas jaederfeldt

4 mar 2009 kl. 00:09

det kan det nog vara, blekticka altså

0

svampstaff

4 mar 2009 kl. 10:33

Tack Klas. “NOG” får väl räcka för rapportering då, för klättrar upp gör jag inte! (tror jag?)

0

Fotografen

4 mar 2009 kl. 10:54

Är dom fotade med mobilkamera med tanke på oskärpan ?

0

Lill

4 mar 2009 kl. 10:58

Otroligt bra bilder för att vara tagna på så långt håll.
Du måste ha en bra kamera.

0

Sussie

4 mar 2009 kl. 11:15

Vad trött jag blir på svampstaffs suddiga bilder. Hur ska det inte bli när svampsäsongen kommer i gång på allvar? Man bäver!

0

Bo E

4 mar 2009 kl. 11:22

Nu har ju svampstaff förklarat varför bilderna blev suddiga så det är väl heltr onödigt att kommentera!

Jag gillar för övrigt bilden på den mossbevuxna lilaaktiga tickan och hägerflocken är helt fantastisk i sin ruggighet. De väntar nog på varmare tider, tror jag, kanske rådslår om de ska flyga söderut eller inte…

0

Enelie, Linköping

4 mar 2009 kl. 23:58

Kärna mosse är en guldgruva om man är intresserad av vedlevande.
Väl värt ett besök.

Svampstaff:
Det var synd att du inte hittade eken. Men jag hade ju inte heller några koordinater angivna. (Batterierna tog slut i gps´en.)

Jag funderar på om vi kanske har varit vid olika infarter. Jag var vid den infarten som går fram till scoutstugan.
Det finns ju också den södra infarten, vid ICA.

0

Tina Nordberg Kolsva

5 mar 2009 kl. 09:50

Jamen vad fan, bilder här på forumet är till för att visa varanda olika svamparter. Vi försöker klura ut vad vi hittar.
Det är föt sjutton varken fotoutställning eller fototävling.
När vi fotar en svamp tänker vi i första hand inte på att ta en teckniskt bra bild.
Sluta tjata om någons suddiga bilder , sådana kan vi alla ta.
Förlåt att jag är inne och skäller o svär i den här tråden.

0

Lena M

5 mar 2009 kl. 10:25

Ja jag håller med Tina, sluta tjafsa! Visst är det kul att titta på vackra bilder men det intressanta är ju att se vad som hittas.
De finns ju signaturer här på forumet som aldrig visar någon bild men är bra på att kritisera andras.
Oj vad dåliga bilder jag lade ut i början innan jag lärde mig något om kameran men inte var det någon negativ kritik för de. Hur det har blivit !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone