Skulle kolla Enelies tickor vid kärna mosse idag, hittade inte just den eken, men många andra ekar med intressant svamp.Tyvärr suddiga bilder en del,teleobjektiv utan stativ,är som en gräddvisp:)
Alla svampar satt 12-15m upp i luften.
Nog tycker jag att de ljusa tickorna ser ut som de blektickor du hittat tidigare. Och fullt med ektickor uppe i ekarna liksom korkmussling. Men vad den skrumpna musslingen varit vet jag inte riktigt.
Och hägrarna hade tydligen rådsmöte.
Gick själv i ekhagarna i Bjärka-Säby i söndags och hittade just ektickor, korkmussling och vad som var misstänkt likt blektickor- samt saffransticka! Vilken lycka!
Kan bara säga lycka till:)
Nu när mitt teleobjektiv kom, fick jag ju en annan synvinkel på svamp:)
Det fins ju massor över huvudet ingen ser?
Blektickorna hade jag inte ens noterat utan teleobjektivet…Jäligt häftigt måste jag säga:)
Men svamp kanske inte gills över huvudet?
Nu har ju svampstaff förklarat varför bilderna blev suddiga så det är väl heltr onödigt att kommentera!
Jag gillar för övrigt bilden på den mossbevuxna lilaaktiga tickan och hägerflocken är helt fantastisk i sin ruggighet. De väntar nog på varmare tider, tror jag, kanske rådslår om de ska flyga söderut eller inte…
Kärna mosse är en guldgruva om man är intresserad av vedlevande.
Väl värt ett besök.
Svampstaff:
Det var synd att du inte hittade eken. Men jag hade ju inte heller några koordinater angivna. (Batterierna tog slut i gps´en.)
Jag funderar på om vi kanske har varit vid olika infarter. Jag var vid den infarten som går fram till scoutstugan.
Det finns ju också den södra infarten, vid ICA.
Jamen vad fan, bilder här på forumet är till för att visa varanda olika svamparter. Vi försöker klura ut vad vi hittar.
Det är föt sjutton varken fotoutställning eller fototävling.
När vi fotar en svamp tänker vi i första hand inte på att ta en teckniskt bra bild.
Sluta tjata om någons suddiga bilder , sådana kan vi alla ta.
Förlåt att jag är inne och skäller o svär i den här tråden.
Ja jag håller med Tina, sluta tjafsa! Visst är det kul att titta på vackra bilder men det intressanta är ju att se vad som hittas.
De finns ju signaturer här på forumet som aldrig visar någon bild men är bra på att kritisera andras.
Oj vad dåliga bilder jag lade ut i början innan jag lärde mig något om kameran men inte var det någon negativ kritik för de. Hur det har blivit !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.