0 921 visningar

8 svar

Saffransticka

Monica A

5 mar 2009 kl. 16:26

Jag tog en flisa av den förmodade saffranstickan och doppade i litet såpa och det färgades vackert mörkrött där. Så då är väl saken klar?

0

Tina Nordberg Kolsva

5 mar 2009 kl. 20:07

det där är ju tydligt o klart.

0

klas jaederfeldt

5 mar 2009 kl. 21:25

är såpa lut? du har ingen kaustiksoda, eller propplösare att doppa den i, men ok,om såpa är lut så är det väl klart

0

Monica A

5 mar 2009 kl. 21:31

När NE förklarar lut så finns också såpa med som exempel. Och det var vad jag hade hemma för tillfället.

0

Boman

6 mar 2009 kl. 08:36

Är det de alkaliska egenskaperna som förändrar saffranstickas färg?I så fall funkar det med andra ämnen med samma surhetsgrad också, alltså under 7. Ammoniak, lut, såpa(innehåller kaliumhydroxid), kaustiksoda(innehåller natriumhydroxid) bör då funka lika väl.

0

Margareta

6 mar 2009 kl. 12:51

Om jag inte missminner mig från kemilektionerna så är det ju lut och olika sodor basiska, dvs pH över 7. Syror däremot har surt pH, dvs under 7.

Något missförstånd måste föreligga här.

0

Boman

6 mar 2009 kl. 13:03

Inte då, bara jag som skrev fel i hastigheten. Så klart att det är ÖVER.
Ber om ursäkt för misstaget.

0

Enelie, Linköping

6 mar 2009 kl. 13:05

Kemilektioner var ju ett tag sedan men Margareta har rätt där.

Jag har ett basiskt all-roundmedel och det är 10,3 i koncentrat.
(Det är inte djurtestat heller, förståss.)

0

Enelie, Linköping

6 mar 2009 kl. 13:06

Du var snabbare än mig med ditt inlägg, Boman.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone