0 328 visningar

17 svar

Glad idag..

Stefan HBG

5 mar 2009 kl. 20:06

kom över en GPS på tradera för 410 spänn. En Magellan SporTrak i absolut nykick. Nu kan man förhoppningsvis stövla omkring tryggt i sina nya svamptrakter i Blekinge. Någon som har erfarenhet av den eller någon liknande?? Begagnat är ju ändå begagnat!

0

Lena M

6 mar 2009 kl. 08:37

Grattis, hoppas att den är bra, jag känner inte till det märket.
Har en Garmin som hjälper mig att hittar hem när jag utforskar okända skogar, ett suveränt hjälpmedel för mig som är dålig på karta / kompass.

0

Jonnie

6 mar 2009 kl. 09:46

Hehe, behöver man GPS i de vida skogarna runt Helsingborg (skojar nu alltså bara, är det väl bäst att tillägga)

0

Stefan HBG

6 mar 2009 kl. 11:13

Har själv en garmin152 i min båt så själva handhavandet sitter i ryggmärgen. Var ute och provade den nya i morse och funktionerna är väldigt lika så det gick lätt kom underfund med den. Den verkar fungera alldeles utmärkt,skoj.
Som du säger Jonnie kan man gå med mössan nerdragen över ansiktet runt HBG och hitta rätt ändå :)
Har fått tillgång “nya jaktmärker” som för mig är okända. Där kan komma väl tillpass.

0

Jan A, Uppsala

6 mar 2009 kl. 11:19

För säkerhets skull, Stefan, ska du kanske ändå meddela oss innan du ger dig ut på långtur - OCH när du kommit till rätta - så vi vet när det är dax för en efterlysning…

0

Jonnie

6 mar 2009 kl. 12:22

Ja, jag har själv funderat på att skaffa mej en GPS.
Vid flera tillfällen då man sprungit på bra områden hade det varit bra om man kunnat lägesbestämma svampfläckarna, speciellt när man plockar KJ där det kan bli jobbigt att planlöst släpa runt på murhinkarna..

Blir inte i år dock (reparation av garage och ny racercykel är prio 1) kanske nästa år..

0

Tanja i Gagnef

6 mar 2009 kl. 13:49

Jag köpte en GPS i fjol efter att min familj tröttnat på att leta efter mig igen när jag gått vilse ;-) Den är superbra! Jag har laddat ner typ Gröna Kartan i den så jag kan använda den både för att hitta hem och för att leta efter intressanta områden. Och mitt livs första fynd av svart trumpet finns nu sparat som en intressepunkt..! ;-)

0

Grethe F

6 mar 2009 kl. 15:18

Kanske man ska skaffa sig en ändå  Stefan kan man gå vilse i Väla skog då har man ingen orientering ,det kan jag

0

Stefan HBG

6 mar 2009 kl. 15:52

Jadu Grete F då kanske man rekommendera en GPS för ditt välbefinnande :) Titta på Tradera där finns allt från nyaste nytt till lite äldre modeller till bra priser. Vad gäller Gröna kartan är grundprogrammet Kartex numera gratis att ladda ner på länsstyrelsernas hemsidor, hur du sen väljer att skaffa din “gröna karta till ditt område” kan du välja själv. Antingen betalar du eller laddar du ner den på en av våra “olagliga” torrentsajter.
Och du Jan A, Uppsala jag går aldrig vilse, har bara lite dåligt minne :)

0

Grethe F

6 mar 2009 kl. 16:06

Ok jag har alla gröna kartor från runt HGB men dom är som regel hemma tittar på kvällan innan skogsturen.  jag vågar inte ladda ner “ulagligt” och handlar alldrig online, det gör livet besverligt det vet jag men så är det.Det är långt att köra till Blekinge så jag önskar dig lycka till

0

Stefan HBG

6 mar 2009 kl. 16:18

Tack Grethe. Kolla runt lite, finns nya lite enklare modeller för 900-1500 som duger alldeles utmärkt. Träffsäkerheten brukar vara den samma 3m.

0

Jan A, Uppsala

6 mar 2009 kl. 17:12

Och du Stefan, jag HAR en GPS men har hittills (på ett par år) aldrig kommit ihåg att ta med den utomhus!..;)

0

Stefan HBG

6 mar 2009 kl. 18:08

Jamen var lite positiv nu Jan A, vill du jag ska gråta över mitt “klipp” eller vadå?? :)

0

Meriona, Trollhättan

6 mar 2009 kl. 18:28

Grattis till kapet! hade inte en tanke på att sånt kan hittas på Tradera, svampböcker brukar jag jaga, men nu har jag fått något mer att hålla ögonen öppna efter. :) Fast jag brukar inte villa bort mig, en kompass och vetskapen om någorlunda var vägarna går har räddat mig hittills. Men visst vore det kul att våga utöka sökområdet, då kanske man springer på de riktigt ovanliga arterna!

0

Grethe F

6 mar 2009 kl. 19:07

Jan A

Har du så stort hus??????????

0

Jan A, Uppsala

6 mar 2009 kl. 19:17

Nja Grethe, jag vet iaf vilken låda GPS:en ligger i, alldeles här vid datorn - och jag minns att den nog är gul!

0

Stefan HBG

6 mar 2009 kl. 19:20

:) då förstår jag.

0

Grethe F

6 mar 2009 kl. 19:45

Ja så kan det bli med dom nya hjälpmedlen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone