0 256 visningar

13 svar

Sensäsong

Olle

8 jul 2006 kl. 20:46

Hur påverkas trattkantarell och övrig höstsvamp av sommarens torka?
Blir det sämre säsong även om det kommer mycket regn i augusti, september?
Jag har inte funderat på det förut, men det kanske finns någon som vet?

0

Lena M

8 jul 2006 kl. 21:04

(Nu har jag smitit ifrån en stund igen , en perfekt värdinna eller ?
Jag tror inte att sommarens torka påverkar höstsvamparna om det kommer regn senare. Som jag skrev tidigare har jag varit med om att alla kantereller torkat bort, för att nya återuppstå senare på säsongen.
Men bara väntan är också spänning. Kommer, kommer ej ?.Redan i februari, mars börjar jag, nu är det så och så lång tid till man kan hitta / plocka det eller det. Och i år har det varit lång väntan på allt. Men trots detta är det en härlig tid. lena

0

Helena

8 jul 2006 kl. 21:08

Jag har varit med om extremt torra somrar som följts av en höst med nederbörd och det har varit mängder med svamp. Tror alltså inte att torr sommar påverkar svampen till hösten.

0

Bo Reyer

8 jul 2006 kl. 21:38

Håll ut! Om det inte blir extrem torka i augusti är jag övertygad om att våra blandskogar formligen kommer att svämma över av svamp även denna höst!!!

0

klas jaederfeldt

8 jul 2006 kl. 23:38

för att svamparna (mycelet) skall utvecklas är det bra med värme och väta, sedan om det skall bli fruktkroppar behövs väta och kyla. testa själva köp en champinjonodlingssats

0

Affe

9 jul 2006 kl. 00:35

Var hittar man dom nuförtiden? Förr tyckte jag man såg dom i varje liten kvartersbutik, men nu är det tomt…

Smakar dom något?

0

Lena M

9 jul 2006 kl. 06:52

Det hade jag ingen aning om , att det ( som fd amanuensen skriver ) behövs väta och KYLA för att det skall bildas frukkroppar.

0

Helena

9 jul 2006 kl. 07:30

Jag har en sån låda nu. Den har gett väldigt mycket champinjoner och ja, de smakar mycket! Innan man sätter igång odlingen så ska medföljade jorden ligga i kylskåp några dygn.
Min betsällde jag från ett företag som heter Bakker. De har även till ostronmussling. Finns på nätet http://www.bakker.se

0

Lena M

9 jul 2006 kl. 07:54

Ja, det alternativet finns ju att tillgå om svampen i naturen uteblir.Men det är ju sökandet och naturupplevelsen som är tjusningen.

0

Birgitta

9 jul 2006 kl. 09:59

Förrra sommaren var det ju lika torrt som nu efter midsommar men i slutet av juli kom regnet och vilka mängder med svamp det blev inte minst Karl Johan

0

Bo E

10 jul 2006 kl. 16:05

Förra sommaren var den sämsta jag upplevt vad gäller trattkantareller.
Det kan bara bli bättre, alltså...

0

Birgitta

10 jul 2006 kl. 19:17

Beror tydligen på var man bor

0

Helena

10 jul 2006 kl. 19:27

Här runt Malmköping i Södermanland var det väldigt gott om trattkantareller i höstas trots lite regn.

0

Olle

10 jul 2006 kl. 20:24

Jag kommer ihåg 2005 som den regnigaste sommaren på länge, och det var väldigt mycket kantarell, men klent med trattkantareller i Västeråstrakten.
Något att fundera på när jag ska jämföra med kommade skörd.
Om det är som ni säger, borde det bli lite bättre om det fortsätter så här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone