0 413 visningar

16 svar

Minst ett 30-tal

Lena M

7 mar 2009 kl. 12:57

trollhänder såg jag idag, allt ifrån 2 cm i storlek och så de här på runt 1 dm. Lite tjatigt kanske men oj vad skoj det var !

0

anithau

7 mar 2009 kl. 13:00

Lena!
Du är inte tjatig. Dessa var bla de snyggaste jag sett.

0

EG

7 mar 2009 kl. 13:26

De var läckra Naturen är en riktig konstnär o du en bra fotograf

0

Evus

7 mar 2009 kl. 13:40

Inte ett dugg tjatit.

Dom var jättefina!

0

Lena M

7 mar 2009 kl. 15:53

Tack för de, ja de var läckra men jag undrar vad det här är som växte på liggande al. Någon som vet och vill tala om ?

0

Meriona, Trollhättan

7 mar 2009 kl. 16:14

Vilka spännande foton! Jag har aldrig råkat på några trollhänder, eller så har jag inte begripit att de är svampar och inte lavar. Växer de i hela Sverige?

0

Minst ett 30-tal Lena

gunhild i Kåddis

7 mar 2009 kl. 16:30

Du rapporterar väl till Artportalen. Grattis till fyndet!
Och du Meriona om du vill veta mer om trollhand så läs min uppsats. http://hem.passagen.se/nyergu/Trollhand%20Hypocreopsis%20lichenoides%202008.pdf

0

Minst ett 30-tal Lena

Totte Gbg

7 mar 2009 kl. 16:58

Oj vilka härliga bilder Lena!

0

Irene A

7 mar 2009 kl. 17:10

Rundlarna på “al” ser ut som unga kantöron. Är du säker på att trädslaget är al?

0

Lena M

7 mar 2009 kl. 17:37

Irene,man kan aldrig vara säker, någon enstaka björk fanns i utkanten av området men den här låg i det snåriga partiet med gråvide.
Ser kantöron ut så som unga ?

0

Irene A

7 mar 2009 kl. 17:46

Ja, jag är rätt säker på att det är kantöra. Det växer mest på sälg/vide, hassel och hägg, sällan på något annat.

0

Lena M

7 mar 2009 kl. 17:59

Jaha tack för de, har aldrig sett dem i sådant skick / form eller hur man uttrycker det.

0

k.i.b

7 mar 2009 kl. 18:22

Tänk ad vi kvinnor kan!

0

Tina Nordberg Kolsva

7 mar 2009 kl. 18:36

Härliga trollar som man aldrig tröttnar på.

0

NadaL, Umeå

7 mar 2009 kl. 18:55

Snyggt gjort Lena!
Fantastiska bilder!
I Umeå var det en strålande solig dag (+4 grader),men tyvärr fortfarande mycket snö för att kunna röra sig i skogen.

0

Robban O-hamn

7 mar 2009 kl. 20:33

Blir så sugen på att åka ut en sväng. Men får allt jaga beqereller i morgon med.

0

Jan A, Uppsala

7 mar 2009 kl. 21:08

Kom just hem efter första dagen…
Grattis Lena, fina bilder - och den kanske bästa lokalen (den stora våtmarken) finns kvar!
Kantöronen växer på gråvide, tror jag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone