0 352 visningar

15 svar

Nog med snö!

gunhild i Kåddis

8 mar 2009 kl. 09:50

Kommer just in från en långpromenad. Det verkar som om det har tänkt komma mer snö. jag tycker att det räcker nu om det ska bli vår nån gång. Ska ta en skidtur innan skidspåret snöar igen. Minus 1 grad och mulet här runt Umeå just nu.

0

Lena M

8 mar 2009 kl. 12:05

Ja, usch vad trist väder, här snör det igen. Var runt och kollade ett litet sumpområde i närheten och kudd- och altickor vad allt jag såg. men vilket djur har grävt så djupa gropar i åkerkanten tro.
Kan det vara räv som gräver efter sork ?

0

Bo E i Örebro

9 mar 2009 kl. 13:47

Ser du inga spår i snön efter räven då?

Jag tror i alla fall oxå att det kan vara räven, men den bör ju som sagt ha lämnat spår.

Usch för snö, och speciellt när den inte vet om den ska anta fast eller flytande form utan ligger som ett grått centimeterdjupt slask.
Här har vi plus 3 och igår snöade det hela kvällen…brrrr

0

Helena i Lund

9 mar 2009 kl. 17:11

Till mitt förtret fick jag skrapa rutorna på bilen i morse… Men vad gjorde väl det när jag i förmiddags hörde vårens (min iaf) första lärka! Dessutom spelade ungarna kula på middagsrasten, ett vårtecken om något!

0

Boman

11 mar 2009 kl. 07:35

Stockholm idag.
Inga troll idag, ut men hunden i snön ska jag, kul det också.
Ge inte upp hoppet om våren!

11 mars 09

0

Bo E i Örebro

12 mar 2009 kl. 10:13

Fy björnen!
Det har snöat så det värker i kroppen och nu har det dessutom blivit flera minusgrader ute….

usch….var är våren?

väntar bara på att eländet ska töa bort så det kommer fram löv, blommor o svampar…

0

Stefan HBG

12 mar 2009 kl. 11:02

För att strö lite salt i såren, ett par skånebilder från igår :)

Våren på gång,

0

Boman

12 mar 2009 kl. 11:15

Tack! Det finns alltså hopp!

0

Lena Strömstad

12 mar 2009 kl. 12:27

Det räckte inte med vårbilderna från Skåne. Nu vräker snön ner här igen….... Vi har inte haft en sån här snöig vinter på hur länge som helst.
Vi ska ju bara ha blask och slask här vid kusten….....

0

Boman

13 mar 2009 kl. 07:31

Men tänk vad bra med fukt i markerna när svamparna ska till och växa. Dessutom skyddar snön växtligheten om det skulle smälla till och bli kallare. Vilket är troligt när vi ändå bara har mars månad.
Glaset är halvfullt! dvs se det positiva i det.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 mar 2009 kl. 13:51

Det har snöat lite i natt här. Inte slask, det är det för kallt till.

0

Murklor

Iggy

13 mar 2009 kl. 14:34

Jag har varit intresserad av svamp och mykologi i enbart två år. jag har varit på kurser, exkursioner och gått och trampat en hel del. Hittat allt från blomkålssvampar till tryffel. Nästa grej…..hitta murklor….vet att de växer kring kalhyggen, där det brunnit och på Öland/Norrland. Har man en sportslig chans att hitta något runt stockholmsområdet i april/maj? Någon som vet? Jag vill göra en svampsås på toppmurkla och calvados!!

Iggy

0

Murklor

Tina Nordberg Kolsva

13 mar 2009 kl. 17:38

Du borde hitta murklor där. Leta även i tallskog utmed stigar o sandiga vägkanter.På sådana platser hittar jag här.

0

Murklor

Boman

13 mar 2009 kl. 19:26

Iggy, titta där skogen skördats. Gott om sådana områden kring stan nu. Det brukar växa murklor kring vägkanterna där ytan gott sönder, speciellt om marken är sandig. Om du tittar i tex Botkyrka kommun så ska du se att du hittar nog till en sås.

0

Spåren i snön

Boman

13 mar 2009 kl. 19:28

Ser för mig ut som de där groparna är krafsade med en smal liten klöv.Titta i snökanten på närbilden. Rådjur gräver ju när de söker föda.

0

Murklor

Irene A

13 mar 2009 kl. 21:30

De vanliga toppmurklorna, de här alltså:
http://svampguiden.com/art/visa/Morchella_elata

har jag hittat mest av i nedlagda gruvor och kalkbrott. Har du sådana i närheten, kan de vara värda ett besök, nån gång i maj kanske.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone