0 578 visningar

5 svar

Svavelticka/konserverad

"JAS" Helsingborg

8 mar 2009 kl. 11:39

Lovade i höstas att återkomma med resultatet av hur Svaveltickan blir efter att ha konserverats. I stort sett var all ursprunglig smak försvunnen och de lite äldre bitarna var segare än i färskt tillstånd och de mindre/yngre bitarna var helt utan spänst och tuggmotstånd, alltså inget bra resultat. Återkommer när jag testat en av de andra burkarna.

0

Bo E

9 mar 2009 kl. 13:44

Fram med curryburken!

0

"JAS" Helsingborg

9 mar 2009 kl. 14:33

Hjälper curry till och fixar konsistensen? Smaken på det smaklösa bestämmer man ju själv men hjälp av kryddor. Eller vad menar du Bo E?

0

Bo E

9 mar 2009 kl. 16:47

Menar att det kan bli en god anrättning med currykryddad svavelticka. Konsistensen påverkas väl inte av kryddor, det får man experimentera med genom att steka opå olika värme eller i olika typer av matfett.
Jag föredrar smörstekning av all svamp, även om det naturligtvis är nyttigare med olivolja.
Nu vet jag inte hur sladdrig konsistens det blir på konserverad ticka men vissa svampar kan man ju knapersteka i alla fall, typ kantareller.

Jag har i alla fall observerat att svaveltickan har minst tre stadier av konsistens i färskt tillstånd, innerst mot fästet vid substratet lite för hård för min smak, sedan följer ett kycklingköttliknande parti och yterst en “tungspets” som jag kan tänka mig blir sladdrig efter konservering.

0

"JAS" Helsingborg

11 mar 2009 kl. 08:11

Hej Bo E! Jag har tillagat Svaveltickan efter några “kycklingrecept” och i färskt tillstånd funkar det bra och din beskrivning av tickans olika konsistenser stämmer överens med mina iakttagelser. Efter att ha varit konserverad så blir de bitarna som var perfekt kycklingkonsistens på(mittenbitarna) sega och hårda och tungspetsarna sladdriga och söderfallande. Det hjälpte inte att steka dem hårt men som sagt skall prova resten av burkarna inom en snar framtid.

0

Bo E

11 mar 2009 kl. 10:20

Kanske bara att konstatera att konservering inte funkar så bra för svavelticka då?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone