0 944 visningar

13 svar

Nötkråka

Göran H

8 mar 2009 kl. 20:15

En återkommande gäst hos mig är Nötkråkan(bild 1). Man kan se henne ofta sittande högt upp i nå´n björk, rullande sina R ut över nejden.
Men i år är det första gången jag sett henne vintertid. Flera gånger har hon kommit fram till fågelbordet och då alltid tillsammans med Nötskrikorna (bild 2). Tyvärr är bilderna av undermålig kvalité, men det beror på att hon är så skygg. Den här gången stod jag mitt inne i vardagsrummet och plåtade med max zoom genom fönstret. Vid de tidigare försöken rymde hon alltid innan jag han plåta.

Tänkte lägga detta under tråden fågelinventering men hittade inte den samma.

Kan Nötkråkan vara bra för Kantarelltillväxten i Hasselns omedelbara närhet (OBS svampalibi).

0

Göran H

8 mar 2009 kl. 20:20

Hur gick det där till?
Hä kommer de rätta bilderna, tror jag.

MICKE, jag vill kunna förhandsgranska innan jag skickar!!!

0

Tina Nordberg Kolsva

9 mar 2009 kl. 11:58

Nötkråken tillhör inte fåglar man får se varja dag, iaf inte i mina trakter. Jag har sett den 2 gånger.Grattis till dig som har den hemmavid.
Nu börjar det bli fart i buskar o snår.Det kvittrar , klonkar o kraxar överallt.

0

Enelie, Linköping

9 mar 2009 kl. 12:06

Jag har aldrig sett den så det var kul att titta på dina bilder.

Ditt Svampalibi är godkänt:)

0

gunhild i Kåddis

9 mar 2009 kl. 12:36

Joo nötkråkan är vacker och den finns numera även här i Umeå. Den gillar sembratallens frön. Det är livligt bland kajorna nu (dom har också blivit fler de senaste åren) Jag såg ett gäng i en gammal asp nere vid älven. Flera stycken kom ut genom hålet på min bild. Det är fantastiskt hur allt i naturen samarbetar. Det är nog hackspetten som först gjort hålet på jakt efter insekter i trädet. Tänk allt vad denna asp skulle kunna berätta om vad som hänt under åren.

0

Jan A, Uppsala

9 mar 2009 kl. 12:55

Den nötkråka du har i Umeå, Gunhild, bör vara ‘smalnäbbad’ som vintertid drar in till oss från Sibirien, där den lever på cembratallens frön. Vår svenska art är (tjocknäbbad)nötkråka som “bara” finns i hasselns utbredningsområde. Det finns en del att läsa om båda på Nätet!

0

Enelie, Linköping

9 mar 2009 kl. 13:01

Jag hade Sibirienbesök av den smalnäbbade för drygt 10 år sedan.
Jag hade en Cembratall i trädgården.

De hade nog inte träffat på människor förut för de var totalt orädda. De satt 1 m ifrån mig och brydde sig inte alls om mig när de festade på kottarna.
Det var en upplevelse.

0

Bo E

9 mar 2009 kl. 13:37

Såg en nötkråka i somras vid naturreservatet Rynningeviken, lite norr om naturreservatet Oset i Örebro. Det var i betesmark, närmast fanns ek och gran i trädväg, men videsnår och hasselbuskar finns där oxå.
Den var ganska orädd och knallade omkring bland långhornad highland-boskap i hagen.
Jag hade aldrig sett den men gissade nötkråka vilket visade sig stämma när jag kom åt att kolla i en fågelbok.
Vilken näbbvariant vågar jag inte gissa, men det är ju i alla fall inom ett område rikt på hassel.

0

Kajor

"JAS" Helsingborg

9 mar 2009 kl. 14:43

Kajorna blir fler på vintern i Sverige!? Jo det är så att åtminstone här nere och i Småland så kommer det hit en massa kajor från andra sidan Östersjön främst från Vitryssland. Tyvärr så har jag aldrig sett en Nötkråka, mer än på bild:(

0

Nötkråka Jan

gunhild i Kåddis

9 mar 2009 kl. 17:52

Tack för det Jan jag visste inte att det fanns två varianter av nötkråka. Det finns ju faktiskt hassel på ett ställe här Balbergets naturreservat ska verkligen dit och kolla när det blir barmark och både lyssna och titta mig omkring ordentligt. Allt som skrivits om hassel på forumet denna vinter har gjort mig så nyfiken. http://www.ac.lst.se/naturochmiljo/soknaturreservat/bjurholmskommun/balberget

0

Nötkråka Gunhild

Jan A, Uppsala

9 mar 2009 kl. 19:27

Har kollat lite för att se HUR mycket hassel som finns på Balberget, men inte hittat ngn uppgift. Jag tror dock inte det räcker för en nötkråkepopulation…
Men du kanske kan hitta rökpipsvamp!.;)

0

Nötkråka Gunhild

Skogsfrun i Obbola

10 mar 2009 kl. 12:01

Den smalnäbbade nötkråkan är faktiskt också svensk, inte bara vintergäst från Sibirien. Den är sedan ganska länge etablerad här i Umetrakten och säkert på fler ställen i Norrland också. Den häckar i skogarna runt Umeå, vilket inte minst märks på de småplantor av cembratall som man då och då springer på ute i markerna.

0

Nötkråka Gunhild

Jan A, Uppsala

10 mar 2009 kl. 12:23

Javisst Skogsfrun, men de flesta kommer till oss vintertid från öster. Första konstaterade svenska häckningen 1955 på Gotska Sandön, där bara vår tall finns, inte cembra. Jag var där sommaren -58 men hörde ingen - eller såg.
En del uppgifter om arten och ‘raserna’ finns i artdatabladet;
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/nuci_car.PDF

0

Nötkråka Gunhild

Skogsfrun i Obbola

10 mar 2009 kl. 12:47

Kan inte låta bli att skicka en bild på undertecknad examinerande hasseln på Balberget… Såvitt jag vet finns det bara en buske.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone