0 1162 visningar

11 svar

Kefir svamp

Ann-Britt

9 mar 2009 kl. 19:32

Har läst om Olga från Volga. Spännande. Hittade den här annonsen på Blocket om någon är intresserad
http://www.blocket.se/vi/20438451.htm?ca=17_s

0

Enelie, Linköping

10 mar 2009 kl. 22:54

Jag tycker att den verkar lite läskig. Men det kanske är gott.
Det lär vara nyttigt i alla fall och näringsrikt om det är det samma som förr kallades Kumys.

0

BirgittaD

10 mar 2009 kl. 23:07

Enelie
Vi tappade upp och drack för första gången idag. Jag fick smaka tidigare av Alf och det är gott. När min olga växer till sig mer kan jag dela med mig till dig om inte Lena M vill ha först. Jag hoppas ju att vi ses framöver. Vi kan ju maila varandra
Kram

0

Enelie, Linköping

11 mar 2009 kl. 09:04

Birgitta
Jag tänkte på den här kefirsvampen, att den inte lät så lockande.
Men jag gillar ju inte heller några former av fil.
Olga verkar spännande.

0

Svampsmurfen

11 mar 2009 kl. 09:28

Är det svampen som man gör kefir av?

Jag fick Kefir-gryn i mjölk en gång som jag misslyckades av och gjorde en god Kefir-keso av istället, men det gick förstås inte att föröka sedan.

Skulle vara kul att göra igen, då jag nu läste att den kunde vara mot psoriasis, då jag gör salvor mot den åkomman.

0

BirgittaD

11 mar 2009 kl. 10:09

Det finns en annan svamp/bakterie som man odlar i mjölk (kan inte namnet) och den kan man tydligen använda till hudkräm.

0

Enelie, Linköping

11 mar 2009 kl. 10:26

Det låter betydligt intressantare.
Den skulle vara intressant att prova.

0

Svampsmurfen

11 mar 2009 kl. 20:58

Så Blocket-annonsen… vad är svampens vetenskapliga namn?

Kan man inte använda den till
att göra Kefir av?

Sjysst av personen på Blocket
att ge bort svamp.

0

Svampsmurfen

11 mar 2009 kl. 21:20

Hur länge kan den hållas vid liv om man inte lägger den i mjölk eller liknande?

Var hittade man egentligen den för första gången? Var växer den normalt?

0

Birgitta D

12 mar 2009 kl. 10:23

Jag tror jäsningsprosessen heter kombucha.

0

Svampsmurfen

17 mar 2009 kl. 09:46

Hur mycket av svampen behövs egentligen för att göra mjölken till Kefir och hur mycket mjölk ska man använda sig av till en svamp, stor som två pyttekulor?

0

BirgittaD

17 mar 2009 kl. 11:14

Googla på kombucha så får du veta mer

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone