0 448 visningar

18 svar

Hjärnsläpp???

anithau

11 mar 2009 kl. 09:05

Kan ej komma på namnen på dessa.
Tacksam för hjälp. Trädslag - minns ej, bilderna är tagna i höst någon gång.

Hoppas någon orkar.

0

Enelie, Linköping

11 mar 2009 kl. 09:32

Jag har kollat lite på dina svampar och har inga bra förslag, men…
Nr. 1 liknar lite grann Brun kvistskål.
Jag vet inte om den förekommer så långt norr ut?

0

Bo E

11 mar 2009 kl. 10:17

Orkar kolla bilderna gör jag, men vet ej svaren.
Det står heller inget om var de är tagna, såvitt jag kan se, så varför långt norrut?

De bruna plättarna kan jag inte alls, lavar oxå va?

Nedan kan det vara nån slöjskivling?

0

anithau

11 mar 2009 kl. 11:36

Bo E
Bilderna är tagna i Umeå.

Jag tror att den första bilden är någon slags lav, men minns ej.

Sedan så den andra jag kommit på ett förslag: Fläckig bitterskivling.
Hoppas på bekräftelse el dementi.

0

Irene A

11 mar 2009 kl. 11:51

Fjällig fot på den sista - liknar mest föränderlig tofsskivling tycker jag.

0

anithau

11 mar 2009 kl. 13:26

Tack för tipsen.

0

Hans-Åke

11 mar 2009 kl. 13:51

hej Enelie brun kvist skål hittar du på ek kvistar och grenar på marken ek finns inte så långt norrut som umeå

0

Jan A, Uppsala

11 mar 2009 kl. 16:20

Hans-Åke, det finns ek långt längre norrut än i Umeå. Jag har själv hittat en hel del ekkvistar i rådjursvåmmar från Piteå viltsvältvintern 65/66. Tog då reda på att det finns urbana planteringar både där och annorstädes…

0

Bo E

11 mar 2009 kl. 17:38

Jag tänkte oxå föränderlig tofsskivling när jag såg dem uppifrån på den mossiga stammen, men den undre bilden gjorde mig tveksam.
Det var förmodligen rätt tänkt från början om Irene tror på den föränderliga.

0

"JAS" Helsingborg

11 mar 2009 kl. 17:55

Eken växer i nästan hela Europa och kom in till Sverige för c:a 9000 år sen. I Sverige växer ek upp till biologiska norrlandsgränsen och på enstaka platser som planterad norr därom. Sveriges nordligaste naturliga ekbestånd finns vid Testeboån i Gästrikland. Det vitt spridda missförståndet att Dalälven skulle utgöra en nordlig gräns är direkt felaktigt; tvärtom skär Dalälven ekens nordgräns i rät vinkel vilket gör att ek växer ytterst sparsamt i stora områden söder om älven.

0

Jan A, Uppsala

11 mar 2009 kl. 19:27

Men JAS, varför skriver du så ofta av utan ange källan, i detta fall http://sv.wikipedia.org/wiki/Ek
Det är väl bättre att lämna länken så alla själva kan se. Jag rekommenderar dock alla att själva söka på “bättre” sajter än Wikipedia.

0

"JAS" Helsingborg

11 mar 2009 kl. 20:13

Ok Jan A, har inte tänkt på att det kan vara störande, skall absolut bättra mig. Tack för att du “pekpinnar” mig kan faktiskt behövas ibland och jag tar inte illa upp, tvärtom.

0

Irene A

11 mar 2009 kl. 20:28

Jag tyckte också att “Det vitt spridda missförståndet att Dalälven skulle utgöra en nordlig gräns” lät märkligt. Eken förekommer i naturliga bestånd söder om Dalälven - d.v.s. från Avesta och upp mot Skutskär, så det är ju inget missförstånd. Att eken förekommer allmänt på södra sidan om älven uppe i Idre kan knappast vara någon vitt spridd uppfattning heller.

JAS, risken med att inte ange källan när man kommer med mysko utsagor, är inte i första hand att det är störande. Det är att folk kan tro att det är din egen uppfattning - så gör det för din egen skull och håll ryggen fri ;-)

0

anithau

11 mar 2009 kl. 21:28

Nu har diskussionen gått om ekens utbredning. Kan någon ge något tips vad den första bilden föreställer?

0

Irene A

11 mar 2009 kl. 22:05

Det är en lav, men jag vet inte vilken.

0

anithau

12 mar 2009 kl. 08:58

Tack Irene för “lav”-svaret. Jag misstänkte det själv. Ska försöka jaga vidare.

0

Jan A, Uppsala

12 mar 2009 kl. 10:50

En gissning är Stjärnlav, Physcia stellaris, som kan ha rätt stora apothecier.

0

Enelie, Linköping

12 mar 2009 kl. 22:06

Anitha.
Hoppas att du har fått lite vägledning med laven nu och har hittat rätt.
Och jag som trodde att det var en svamp:)

Hej Hans-Åke!
Jag får hålla utkik bland ekarna så småningom. Kvistskålen anges som en höstsvamp så det är ett tag kvar. Det är ju små också och kanske inte så lätta att få syn på.

0

anithau

12 mar 2009 kl. 22:17

Jan!
Tack för hjälpen, jag tror på ditt förslag.

Enelie!
Jag känner mig nöjd med den hjälp jag fått.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone