0 353 visningar

8 svar

fyra svampar

Lena M

9 jul 2006 kl. 12:57

Gick en liten sväng och hittade tre citrongul slemskivling samt en blek taggsvamp. Så det finns ett litet hopp.
Blåser, ibland sol ibland mulet.

0

Lena M

9 jul 2006 kl. 17:58

Ett par till citron slemskivlingar. Är det någon som har ätit dem ? Nu ligger de på bänken och jag är i valet och kvalet.
En liten , tror jag Karl-Johan hittade jag emellan rötterna på en gammalstubbe. Inte mer än ca 5 cm hög men knubbig och fin.

0

Göran H

9 jul 2006 kl. 19:42

Citrongul Slemskivling tycker jag är en rätt god matsvamp. Lite pikant smak av Lime-Citron passar bra till fisk. Rispa ett kryss i hatten med svampkniven och dra av den slemmiga hinnan inifrån mitten av hatten och utåt, då blir den lättare att hantera vid rensning. Själv gör jag det redan i skogen så man slipper allt barr och annat som fastnar och följer med hem.

0

Irene A

9 jul 2006 kl. 21:23

Lena, om du hittar något nu intill granstubbar som liknar karljohan, kontrollera noga att det inte är gallsopp (provsmakning är en säker metod)...

0

Hans v E

10 jul 2006 kl. 22:15

Varning! Hoppas du inte har hunnit äta dina citronslemskivlingar! Jag tycker nämligen den minsta ser ut som en pluggskivling. Giftig!

0

Joachim Krumlinde

10 jul 2006 kl. 23:56

Den minsta skulle kunna vara pluggskivling, men jag tycker nog den ser ut att ha citrongul fotbas.

0

Lena M

11 jul 2006 kl. 07:03

Nej, jag har inte ätit svampen, för jag tyckte den såg oaptitlig ut, dessutom var den torr. Den lilla var liksom överdragen av ett ljust hölje, men hade en gul fotbas, liknande de stora.

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 11:12

Slemskivlingarna kan vara svåra att “skala” när de är alltför torra.

Kul att se dina fynd, och nu är säsongen igång ordentligt för fler och fler arter.
Regnet som kom härom dagarna hjälper nog till att få ännu mera fart på dem!

0

Lena M

11 jul 2006 kl. 12:24

och en till idag. Någon kremla i obestämd form och färg. Beige/ brun / rosa med täta skivor i gräddvitt och fot vit , rosa längst ner.Den växte i kanten av en skogsväg med barrträd. Har lånat ut kameran idag, men lägger den i kylskåpet för plåtning imorgon.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone