hej svamp-älskare…
har fått svamp i krukorna…de är två olika sorters gul veckskivling, Leucocoprinus birnbaumii…och en brun vilken jag tyvärr inte vet namnet på...nu kommer jag till min fråga…VARFÖR får jag svamp i mina kurkor..inte för att jag stör mig tycker det är trevligt att det växer svamp..men vart kommer dessa ifrån…..ja, jag har bytt jord och detta hjälper inte de kommer tillbaka…skummt?
tacksam över era svar…!
Greger, hoppas du gör ett nytt försök att skicka bild om du har en brun svamp där också!
Den gula veckskivlingen verkar ha blivit vanligare, och den bör ha kommit med i blomkrukor från plantskolorna, eller i blomjorden man köper. Har man tur, behövs det inte mycket mycelrester/sporer i jordklumpen eller krukan för att de ska växa till sig i ny jord heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.