Vad vill ni hitta och lära er för svampar nästa säsong? Jag håller fortfarande på att beta av matsvamparna, och det finns några sorter jag hade velat plocka. Blomkålssvamp har jag hittat en pytteliten för många år sen. Vill hitta stor! Jag vill lära mej föränderlig tofsskivling, och känna mej helt säker på den. Sotvaxingen lockar också, många forumister skördade den med lie i höstas, eller hur? Och en liten skörd av rödgul trumpet hade varit väldigt kul! Sen är jag nöjd. För stunden.
I fjol hittade jag mitt livs första svarta trumpeter, en hel halvliter ;-) så dem hoppas jag på fler av + rödgul trumpetsvamp. Skulle också gärna vlja våga mig på någon stubbsvamp… hittar mängder men vågar aldrig plocka dem.. Finns det ingen här i Dalarna som är expert på dem och kan följa med mig ut? :-D
Violgubbe är överreklamerad i svampböckerna tycker jag,men det beror nog på att det är en matsvamp och sällsynt.
Man ska plocka den som ung och spara foten annars blir den besk,steker man den i järn stekpanna så blir svampen svart.
Jag föredrar krmlor som är lite krispiga särskilt guldkremla är min favorit!
Många svampar på min lista men no 1 = svart trumpet - jag har längtat i evigheter nu….
Fann en liten citronslem i somras och vill hitta fler, fann några små ostronmusslingar men fattade inte vad det var så jag tog aldrig med mig hem, likadant med sotvaxingar - de hann frysa innan jag lärt mig att de skulle plockas och ätas, hittade även en mini tallblodriska så det skulle vara kul med fler, en ätbar champinjon kunde vara kul-och efter premiären på ett kok gul trumpet så är givetvis fler fyndplatser välkommet, gärna några fina karljohan för det har jag aldrig sett än mindre anrättat..
Just nu ligger trollhanden högst på önskelistan, men när matsvamparna kommer….tja, goliatmusseronen har jag aldrig sett.
Annars är det väl favoriter som kungschampinjon och svart trumpetsvamp som alltid är eftersökta arter.
Och rejäla kantarellställen förstås…som inte torkar bort direkt efter midsommar…
Min morfar hade en åker.
På åkern fanns en gammal husgrund.
Morfar odlade rabarber på den betonggrunden.
Där trivdes toppmurklorna mycket bra, varmt inbäddade i fjolårets gräs.
Någon enstaka gång kunde man även hitta rund toppmurkla en bit från grunden.
Kanske gillade de tillskottet från rabarber och betong?
Jorden var sandig, så din pappa har nog rätt.
De är lätta att missa, men upptäcker man en, så ser man snart fler i närområdet.
Hoppas att du hittar dina toppmurklor till våren Lilla My.
Om jag fick önska något, så skulle det vara ett panorama med antingen
kantareller eller röd flugsvamp, där man bara stannar i steget, hänförd.
Jag kom på en till som jag så gärna hade hittat, även om det betyder att jag måste åka utanför Skånes gränser, Goliatmusseron! Jag hade aldrig hört talas om den förrän jag hittade hit till Svampguiden i höstas. Men nu har den fått ett magiskt skimmer över sej, och japanerna har ett synnerligen utvecklat smaksinne, japansk mat brukar vara, om inte läcker, alldeles unik! Nån annan som kommit på nåt mer? Gud vad jag längtar efter att få söka, plocka, rensa, skiva, tillaga eller torka igen…..
jag vet faktiskt inte om vårmusseron finns hos dig, den behöver kalkrik mark och det behöver även bolmörtsskivlingen. På Öland är det gott om vårmusseron, den är Ölands landskapssvamp.
Vårmusseronen Kommer tidigare än bolmörtsskivlingen men dereras säsonger kan överlappa varann. Är man osäker kan man alltid göra sporprover. Vårmusseron har vita sporer och bolmörtsskivling har rödaktiga sporer. Kolla i Nya Svampboken där är arterna bättre beskrivna.
Jag har bestämt mig för att hålla mig till matsvamparna!
Visst är det kul med tickor och färgsvampar, men det blir för mycket :) Jag snöar in så lätt!
(men trollhanden vill jag lokalisera)
Så jag ska fördjupa mig i Goliat och ta fram läckra recept tänkte jag. Sedan vore det väl fint om jag kunde springa på en blomkålssvamp nån gång. Samt mandelsriska (visst hette den så?) och mandelkremla. Jag ska besöka mina gamla hemtrakter i Järfälla lite mer i sommar/höst och sondera terrängen där.
Lagoma önskor, känner jag passar mig bäst i år.
Goliat tycker jag om. Men har inte hittat den perfekta rätten ännu.
Jag hoppas på god skörd igen denna sommar och då ska jag experimentera. OM jag hittar, vill du att jag skickar ett färskt exemplar till dig?
Mandelriska kan jag nog stå över, om den är som andra riskor..
Ja mandelriskan liknar inte alls de andra riskorna tycker jag! Den är tät och tung i köttet, det liksom gnisslar när man skär i den, och som sagt har den en skaldjurssmak, och dillstuvad är den fantastiskt god! Hade turen att hitta 3 stadiga i höstas, mina första någonsin. En speciell svamp är det.
Blodriskan är också god. Har tyvärr endast hittat fräsha några få gången, men de var supergoda tycker jag. Mandelriska har jag inte hittat, men jag tror inte de är så vanliga här uppe i norr.
Goliat däremot finns det gott om här när det är goliat år.
Har tyvärr inte lyckats hitta något recept som gör de goda. Har testat med lök och creme fraiche. Då gick det väl äta, men inget som föll mig i smaken. Har fått tips om cocosmjölk. Ska testa det till hösten.
Ja, blodriska eller granblodriska gillar jag också. Men de är ofta väldigt angripna tycker jag. Det växer ett gäng där jag i fjol fann blå musseron (i en hög med trädgårdsavfall, mellan en massa granar).
Intressant. Jag gillar skaldjur väldigt väldigt mycket men tror mig ha utvecklat allergi mot dem. Kanske ett fint substitut med Mandelriskan då. Jag tror inte vi har den här uppe, men vid Järvafältet bör den ju helt klart finnas. Där är ju både gran och ek ymnigt förekommande :) (läste lite i databasen)
Tack för “rekommendationen”.
:)
Lill - jag förstekte goliathattar i het panna (med smör) så den fick stekyta, sedan lade jag på riven västerbottenost med lite hackad chili och gratinerade i ugnen. Hackade lite pistagenötter och lade på (bara lite). Det blev gott!
Fungerade bra som förrätt.
Jag ska testa lite andra idéer jag har med Goliat - bara jag hittar några i år så. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.