0 440 visningar

16 svar

svampfrågor,igen!

svampstaff

15 mar 2009 kl. 20:38

Först en ticka/skinn på vildapel?
Sen ett skinn (gran).
Kan det vara björkdyna på 3:an?

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 20:45

Såg även ut så här (bild1)på björken.
2:an är kanske ostronmussling.
3:an en fjällskivling under gran:)

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 20:47

Det vita skinnet på stubben?
2:an kanske en ford?
3:an sa jag åt dom att tränga ihop sig för en gruppbild.

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2009 kl. 21:04

3an i 2an liknar en Fjällsopp! Ostronmussling javisst.

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 21:06

Fjällsopp?
Har en bild till på den, och en stor ticka jag glömde, som säkert inget märkvärdigt är.

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 21:14

Ja det vore jui najs ifall det vore en sån:) det finns ju en del bok intill här vid norra freberga.

0

"JAS" Helsingborg

15 mar 2009 kl. 21:58

Nja den bild du visar nu visar att svampen i fråga har ring och det har inte fjällsoppen så det är någon av fjällskivlingar då antar jag.

0

Nopro

15 mar 2009 kl. 22:04

svampstaff, du får nog aldrig någon blå stjärna. Du förblir en amatör som de flesta av oss.

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 22:09

Nöjer mig med amatör:) vill hellre vara ute i skogen, än sitta och studera framför datorn.

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 22:12

Konstigt det med strumpan?
För jag hittade en bild på nätet på en fjällsopp med strumpa?Kanske beror på vem som hittar den?!

0

Nopro

15 mar 2009 kl. 22:36

vad säger blåstjärnorna nu då?

0

svampstaff

15 mar 2009 kl. 22:49

Asch dom säger inte särskilt mkt. nuför tiden:)
Ska hämta den där duffusa svampen imorrn.
Sen det där på björken? var över 2meter långt?

0

NadaL, Umeå

15 mar 2009 kl. 23:08

1.3 och 2.1 kan vara Phellinus laevigatus, valkticka.

0

fjällsopp

"JAS" Helsingborg

15 mar 2009 kl. 23:22

Ledsen Svampstaff men det var lite knäppt av mig att avfärda Fjällsoppen på grund av ring, det är ett par år sedan jag hittade min första och gjorde samma misstag då angående ringen. Den har ring så det kan vara den du har hittat. Jag har kollat på mina bilder och en runda på nätet.

0

fjällsopp

svampstaff

15 mar 2009 kl. 23:33

Det är lugnt JAS. Men hämtar den imorrn, då den ligger bara 3-4km hemmifrån.Måste kolla den lite bättre.

0

fjällsopp

svampstaff

15 mar 2009 kl. 23:39

Valkticka låter bra för mig, den har jag inte i samlingen.För jag har aldrig sett en eldticka som hänger ihop ca.2meter.

0

fjällsopp

Skogsfrun i Obbola

16 mar 2009 kl. 08:21

Skinn finns det ju väldigt många av. Men det på granen påminner om doftskinn. Bör i så fall dofta starkt av kokos. Alternativ törs jag inte uttala mig om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone