0 322 visningar

16 svar

Bombmurklor södra sthlm

klas jaederfeldt

17 mar 2009 kl. 19:52

Hej vänner, nu finns det Bombmurklor nere på Eriksö, ni som inte hittar får en vägbeskrivning, Södra Mörkö (S. Södertälje och Grödinge) nästan längst i söder ligger Eriksö, kör över bron och parkera, Sikta sedan på Eriksö lada (ordentligt synlig) i skogen Tv. om den finns ett betongrör, vid detta går ni rakt in i skogen ca 100 -150 m. där är lokalen ordentligt snitslad med skogsvårdsstyrelssen blå-vit-röda band, i dag den 17/3 fanns det 8 st på dennna lokal,(dom var små)  på lok 2 närmare kärret (uppför backen) fanns det 2 frk.

TÄNK PÅ ATT DOM ÄR FRIDLYSTA

trevlig tripp

klas

0

klas jaederfeldt

17 mar 2009 kl. 19:53

rackarns bilderna oxå

0

lokalen

klas jaederfeldt

17 mar 2009 kl. 19:54

här växer dom

0

Klas

Helena A

17 mar 2009 kl. 21:11

Snön håller på att försvinna även i mina trakter så inom en inte alltför avlägsen framtid ska jag kolla stället i Dunker.

0

Klas

svampstaff

17 mar 2009 kl. 21:29

Haha ojdå!?
FRIDLYSTA med stora bokstäver Klas?
Det gällde inte min fridlysta saffransticka?
Då var det bara äsch!!
Men du är ursäktad:)

0

Klas

klas jaederfeldt

17 mar 2009 kl. 22:12

jag tycker att fridlysningen e larvig, man pajar inte svampen me att plocka den, och markägaren kan skövla hela skogen utan straff

0

Klas

klas jaederfeldt

17 mar 2009 kl. 22:15

men i detta fall kanske man inte skall plocka den innan den sporat färdigt, och sedan kanske det inte e så kul för dem som rest dit på min beskrivning, och att det inte finns några murklor kvar att titta på

0

Klas

svampstaff

17 mar 2009 kl. 22:46

Hehe det lät lite kul bara:)
Nä varför röra dom? Jag har blivit skitlarvig med all svamp?Plockar/rör ingenting!Men det hör till min natur, återutsåtter nästan all fisk jag får oxå, så alla får njuta.

0

Klas

Lill

18 mar 2009 kl. 19:35

Ska snart få se sådana jag också. Ska med svampkursen jag går till bombmurkelskogen i Vuollerim.

0

sk

18 mar 2009 kl. 20:06

var ute idag och kollade bombmurklorna. utan klas vägbeskrivning hade det inte varit lätt att upptäcka dem, hade inte sett bombmurkla förut.

hittade 15 frk på det första stället och 2 på det andra.

10-15 meter från den första lokalen hittade jag även en jordstjärna. vet inte vilken art, men det kanske någon annan här vet?

0

Utanför Kristinehamn

ElisabethJansson

18 mar 2009 kl. 20:56

Hej!

Visst är det roligt med bomberna.
I Januari fanns det 54 fruktkroppar i skogen utanför Kristinehamn.
Utflykt blir det den 5 april

0

Utanför Kristinehamn

Grethe F

18 mar 2009 kl. 21:00

Tror du dom finns här nere i skåne

0

Bombmurklor i Skåne

Jan A, Uppsala

19 mar 2009 kl. 10:16

Grethe, eftersom “den riktiga granen” ännu inte har hunnit vandra ner till Skåne, så tror jag det är svårt att hitta bombmmurklor där. Här, där bombmurklan lokalt är rätt vanlig, växer den oftast i äldre/gamla tidigare betade granskogar på morän/grusåsar, och av ngn anledning rätt ofta intill grustag!
Ingen skånsk rapport finns på Artportalen…

0

Bombmurklor i Skåne

Grethe F

19 mar 2009 kl. 14:52

Tack för ditt svar. dom ser så spännande ut jag ska till Hornborgasjön den 10 April tror ni att jag kan hitta något där eller är det också nyare granskogar

0

Bombmurklor i Skåne

Tina Nordberg Kolsva

19 mar 2009 kl. 19:29

Så fort snön försvinner ska jag ut o leta. De ser ut som den godaste choklad. Är de mjuka o kladdiga i mitten?

0

tina

klas jaederfeldt

19 mar 2009 kl. 20:00

ja dom e mjuka, innuti finns det ett “klet”

0

tina

klas jaederfeldt

19 mar 2009 kl. 20:01

det svarta “disken” är varken mjukare eller hårdare än resten

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone