0 369 visningar

21 svar

Lite från idag/ slemmisar m.m.

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 22:41

Idag sken solen och det såg lovande ut ända tills man stack ut huvudet, det häll på att blåsa bort men det fick ändå bli en liten tur för en koll på vad som hänt med slemsvamparna och visst en del hade hänt. Tog en koll på Hasseldynorna oxå och så kmom det lite annat ivägen oxå så klart. Börjar med Hasseldyna, Hypoxylon howeanum och Cinnoberggömming, Néctria cinnabaríana

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 22:45

Serie 2 på  Metatrichia vesparium Bukettullklubba och en bild på den “grå” skålen hittar inte namnet just nu.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 22:49

Serie 3, 3 bilder på Pulverklubba, Phleogena faginea

0

svampstaff

17 mar 2009 kl. 22:51

Häftigt JAS! men dom där små pallar inte mina ben ännu:)
mina ben nåste ha fart! men nån rönndyna har jag aldrig sett:) får väl stanna till i farten nån gång..r

0

svampstaff

17 mar 2009 kl. 22:54

Du ser!!!
Kan inte ens läsa rätt:)
Dom små får vänta, tills jag inte kan rapportera matnyttigt till artportalen längre:)

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:04

Serie 4. Så en bild på något som kan vara Camarops polysperma
stor sotdyna men är inte säker men i vilket fall som helst så var där 3 i dec. nu hade det tillkommit 3 till. 2 bilder på Vedplätt, nu när jag kollat runt lite så visar det sig att det finns flera arter av vedplätten och hur skall man skilja dem åt utan mikroskop?

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:06

Serie 5 på vad som är kvar av Badhamia utricularis.

0

svampstaff

17 mar 2009 kl. 23:12

Dom där gula plättarna, skulle jag bedömma som rynkplätt enligt HansV, plättexpert.
Samma jag har på artportalen, fast dina plättar är lite rynkigare:)

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:14

Serie 6,Lysticka Suillus luteus och som jag tror finns med som anlag bland Vedplättarna på föregående serie. Så en bild på Klyvblad Schizophyllum commune. Och en lite annorlund bild på en Musslingen, Hohenbuehelia pinacearum

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:15

Så lite vårbilder, ingen svamp alltså.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:16

Och två bilder med lite vatten, sol och vind.

0

svampstaff

17 mar 2009 kl. 23:26

Härligt att du har vaknat JAS!
Slipper jag vara ensam man att finna svap så här års:)
Fina bilder från skåne..

0

Hans v E

17 mar 2009 kl. 23:40

Nån vidare plättexpert är jag inte, men jag kanrätt många skålsvampar och jag tror dina plättar lika väl kan vara skålsvampar. Men var är smörsoppsanlaget?. Om du vet eller kommer på vad plätt/skålarna inklusive den gråa är jag mycket intresserad av att få veta det!

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:41

Men jag vände idag, tänkte tagit en längre tur men när skogen började rasa och stora grenar föll ner runt mig då sket jag i det, åkte hem och fikade i stället. Hoppas på en längre tur i morgon på Söderåsen.

0

Hans v E*

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:47

Smörsoppsanlaget? Har jag skrivit fel någonstans för jag skrev väl att jag trodde att det var Lysticks anlag bland Plättarna, eller? Jag skall se om Sven-Åke kan hjälpa mig med plättar och skålar.

0

Hans v E*

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:52

Vad tror du om denna på den grå skålen, Mollisia Cinerea

0

Irene A

18 mar 2009 kl. 08:31

JAS, i serie 6 skrev du Suillus luteus, det är smörsopp.

Jag vet att min åsikt inte räknas här, men tror fortfarande att den grå “skålen” är en mussling eftersom den har anlag till skivor. Och jag gissar på samma Hohenbuehelia-art som växte tillsammans med dem.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 09:11

Jamen jösses, det blev lite galet, skall vara, Lysticka Hapalopilus rutilans. Vet inte hur det gick till med gick gjorde det?

0

Hans v E

18 mar 2009 kl. 09:44

Jaha. Då förstår jag vad du menar. “Anlagen” tror jag kan vara en kärnsvamp - en “dyna” som är prickig av peritheciemynningar. Den gråa färgen gör den till något jag ej sett eller kan. Intressant. Lystickeanlag tror jag inte på.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 15:26

Ok, får åka dit och samla lite kollekt då, så får vi se vad det ger. Återkommer alltså framöver med förhoppningsvis några bra svar.

0

Uno Eliasson

27 apr 2009 kl. 12:16

Fin och typisk samling fruktkroppar av Badhamia utricularis

0

Uno Eliasson

27 apr 2009 kl. 12:32

Det här kan vara någonting mycket intressant. Har misstankar men vågar inte säga någonting utan tillgång till material. Det är en god vana att ta en liten bit av materialet (förutsatt att det är färdiga fruktkroppar) och spara för bestämning. En liten bit i en tändsticksask är oftast tillräckligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone