0 407 visningar

3 svar

Olga från Volga!

"JAS" Helsingborg

17 mar 2009 kl. 23:28

Har ikväll avnjutit det första glaset med “Olgavin”, uppfriskande och gott faktiskt. Jag hade i ca: 2,5 dl socker när jag gjorde satsen och nu efter 7 dagar så var inte allt “uppätet” utan drycken var lite mosserande, söt och frisk, har man mindre socker så lär hon väl äta upp allt och drycken blir mindre söt, nu står hon inte så varmt heller, skafferi svalt så hade hon stått varmare så hade kanske även då allt socker varit uppätet. Vore kul att höra vad ni andra som har henne hemma har för upplevelser om dryckens smak och karaktär.

0

Svampsmurfen

18 mar 2009 kl. 09:21

Var kan man köpa Olga från Volga? Har youtube-at, och den verkar riktigt intressant.

Går den att föröka?

0

BirgittaD

18 mar 2009 kl. 09:42

Hoppsan hur stor sats sätter du då JAS Jg tar 0,5 dl socker/l vatter som jag rör ut i det varma teet. När det kallnat tillsätter jag 1-2 msk honung. Därefter får Olga komma med. Jag tycker den är uppfriskande och god. Sen är min uppfattning att färdig dryck skall stå kallt med pågående jäsning skall ske i rumsvärme, men kan ju inte vara expert efter 1 månad. Den växer och skall kunna delas efter ett tag. Hur stor bit man behöver det vet jag inte.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 15:43

Tja, enligt det recept jag fick med Olga så stod det ” ta ett glas med socker” och ett normalglas är på 2,5 - 3 dl. Sedan så tror jag inte att det spelar någon roll vilken sockerart man använde då Olga “äter upp” större delen av sockret och omvandlar det till alkohol, det är ju det en jästsvamp gör oavsett om man gör vin, öl, cider, svagdricka eller en alkoholsvag måltidsdryck. Jäsningen upphör egentligen inte fören allt socker är förbrukat, den avtar så klart när drycken ställs kallt och det bör den så klart göra när man har tappat upp den på flaskor. Som jag skrev innan så var min fråga om er dryck oxå var söt eller om den mer gick åt det torra hållet i så fall så har Olga förbrukat allt socker och drycken är färdigjäst men jag gillade den lite söta smaken så jag fortsätter nog med att ha i 2.5 – 3dl socker i satsen som så klart inte hinner jäsa färdigt på 7 dygn. När Olga har blivit stor så skall jag dela henne och prova några olika sockermängder och te smaker. Svampsmurfen, du får höra med någon av oss om vi kan sända dig en bit framöver, själv har jag 3 på kö.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone