0 1135 visningar

15 svar

Murklor

stisse/mjölby

18 mar 2009 kl. 12:26

Hej på er forumister här kommer en fråga!.Finns det några tecken man kan tyda hurvida det blir ett gott murkelår eller inte?.Nu suger det verkligen i svampplockningstarmen!.

0

Tina Nordberg Kolsva

18 mar 2009 kl. 12:47

En snörik vinter tycker jag är gynnande. Annars går det bra om det regnar tidtgt på våren.

0

zingo

18 mar 2009 kl. 15:32

Men hur är det egentligen med murklor - stenmurklan har väl från att varit delikatess blivit giftklassad??
Är rekommendationerna att alla slags murklor ska förvällas eller finns det helt säkra/giftfria varianter??

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 15:45

Toppmurklorna är mycket goda och giftfria.

0

RasBohlin

18 mar 2009 kl. 17:42

Om man torkar stenmurklorna i tre månader och kastar bort blötläggningsvattnet sedan så ska det väl inte vara någon fara, så gör jag…
Tänk på att INTE vistas i det utrymme som används för torkningen!!!

0

zingo

18 mar 2009 kl. 22:30

Jag tror ändå inte jag vågar äta stenmurkla nåt mer ändå.
En gång för längesen bestämde jag mig som fattig tonåring och nybliven hus-och bilägare för att jag kommande vår skulle plocka och sälja murklor eftersom restaurangerna köpte direkt av folk, varenda extra krona var värdefull att få - det var då alla varningarna kom med stora rubriker - inte en endaste restaurang köpte murklor och jag fann enorma mängder - förstås…
Men toppmurklor kan vara en bra vårsyssla om de nu finns där jag bor..

0

Tina Nordberg Kolsva

19 mar 2009 kl. 07:57

Det är många som har svarat i denna tråd men inte på frågan. Finns fler tips? Jag blir åxå nyfiken.

0

Irene A

19 mar 2009 kl. 08:14

Jag håller med dig, Tina. En snörik vinter är lovande för stenmurklorna, precis som för bombmurklorna.
Toppmurklor kommer normalt några veckor efter stenmurklorna, och de behöver nog lite extra vår- och försommarregn för att trivas.

0

RasBohlin

19 mar 2009 kl. 11:23

Jag skall banne mej pröva toppmurkla i år… Är det säkert att den inte behöver torkas/förvällas?
Tänkte jämföra med fjolårets torkade stenmurklor och se om man kanske kan få lika god smak utan torkprocessen och risken att få i sig gyromitrin!

0

stisse/mjölby

19 mar 2009 kl. 12:42

Prova gärna toppmurklan den är helt suverän att göra sås på och stuva.Jag rekommenderar den varmt.Och rasbohlin den är helt giftfri!

0

Lill

19 mar 2009 kl. 17:04

Har endast hittat Stenmurkla.
Någon som vet om det går att hitta Toppmurkla kring Skellefteå.
Är det stor skillnad i smaken på Stenmurkla och Toppmurkla?
Hoppas snön försvinner fort nu så man får ut å leta.

0

Lill

Irene A

20 mar 2009 kl. 00:07

Med lite tur kan du hitta den här:
http://svampguiden.com/art/visa/Morchella_elata

Det är störst chans att hitta den i kalkområden (vägkanter, ruderatmarker), och i Skelleftetrakten kan man nog få vänta tills i början/mitten av juni eller så.

Jag har själv inte varit så imponerad av smaken på toppmurklor, det kanske är så att den också vinner på torkning?

0

Biskopsmössa

Peter, Linköping

4 apr 2009 kl. 22:59

Är det någon här som hittat biskopsmössa och stenmurkla på samma ställe (dock inte samtidigt)?

Jag fiskar förstås efter att få veta om det lönar sig att leta stenmuskla där man på hösten hittade mössor.

0

Murkellokal

RasBohlin

4 apr 2009 kl. 23:05

Dock inga stenmurklor än, men de brukar ju inte komma igång fören framåt valborg… Mor och Far är hur som helst bra bortskämda, för på ett annat ställe på tomten växer det kantareller också!!! =)

Det är väl barren från furan de lever av tänker jag…

0

Murkellokal

Irene A

5 apr 2009 kl. 16:36

Intressant murkellokal. Det är nog inte barren som murklorna lever av, utan ved i marken. Finns det döda grenar i ett träd, brukar det också finnas döda rötter under det.

0

Murkellokal

"JAS" Helsingborg

5 apr 2009 kl. 17:41

Imorgon kommer bilder på för mig säsongens första Stenmurklor, de växer i grannens grusgång!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone