Hemma igen och nu kanske det kan bli av. Text nedan från tidigare tråd.
Hej HBG:are och ni andra Skåningar oxå så klart. Jag har länge tänkt att ge mig ut på Trollhandsjakt, jag har fått några lokaler av Jan. A och jag är sugen på ett “träsk” uppe på Söderåsen och så har J.Krumlinde sett den vid någon sjö i södra Skåne. Jag återkommer från min “luftkuddelandsturné” vecka 11 vi kanske skulle göra gemensamt slag i saken och ge oss ut på jakt i mitten av mars. Vad säger ni om detta? Jag åker i morgon och är åter i HBG vecka 8 då det är sportlov här sedan drar jag igen så om jag inte svarar så vet ni vad det beror på, men när jag kommer hem så letar jag upp tråden och ser vad som hänt, OK? En chans att få träffas också.
Idag var jag en sväng på Söderåsen och rekade lite vid en mosse med ett vattendrag och det fanns gott om Sälg och en hel del kantöron så det såg lovande ut, hittade dock ingen Trollhand viket är rapporterat härifrån sedan tidigare år. Jag kan på Söndag, viken vardag som helst nästa vecka mellan 8:30 - 16:00 och hela vecka 14. Vad säger ni om detta?
Hej JAS Kul att du är här igen.
Jobbar för fullt nu på O3,har några dagar ledigt nu, efter 5 nattpass. Men var ute på sista isen för ett par veckor sedan och kikade lite hittade en Trollhands
liknande svamp som jag inte fått
någon komentar om, vad tror du detta är.
Hej Robban! Kul att det ordnat sig med jobb. Jag kan inte svara på vad din svamp är för något, jag har inte själv sett trollhand i verkligheten ännu. Jag skulle nog vända mig till Jan.A eller någon annan i “Trollhandklubben” men din ser ut att “limma” ihop några grenar och det gör kantöronen tydligen, så har ju läderskålen felaktigt tolkats som Trollhand. Din bild är inte heller av bästa kvalitet så det är för svårt för mig.
Samma fenomen märkte vi på flera platser där det växer kantöra. Följer upp utvecklingen på en av platserna med trollhänder.
1. bilden är tagen i början av april förra året,
2. bilden i mitten av november,
3. bilden i söndags
Lycka till i sökandet efter trollhänder önskar jag er alla från Skåne!
Tis. funkar bra för mig och då möts vi någonstans med stövlar, gott humör och jaktinstinkten på. Var? Hemma hos mig i HBG med en liten fika innan vi drar kl:8:10 (jag lämnar Leo på skolan 8:00, 5 min. hemifrån) Heller på plats Traneröds mosse, Ca: 9:00. Är det fler som vill hänga på så kom igen nu. Jag har plats för övernattare om det är så.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.