0 427 visningar

15 svar

Nu igen HBG,are/skåningar

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 21:13

Hemma igen och nu kanske det kan bli av. Text nedan från tidigare tråd.
Hej HBG:are och ni andra Skåningar oxå så klart. Jag har länge tänkt att ge mig ut på Trollhandsjakt, jag har fått några lokaler av Jan. A och jag är sugen på ett “träsk” uppe på Söderåsen och så har J.Krumlinde sett den vid någon sjö i södra Skåne. Jag återkommer från min “luftkuddelandsturné” vecka 11 vi kanske skulle göra gemensamt slag i saken och ge oss ut på jakt i mitten av mars. Vad säger ni om detta? Jag åker i morgon och är åter i HBG vecka 8 då det är sportlov här sedan drar jag igen så om jag inte svarar så vet ni vad det beror på, men när jag kommer hem så letar jag upp tråden och ser vad som hänt, OK? En chans att få träffas också.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 21:17

Idag var jag en sväng på Söderåsen och rekade lite vid en mosse med ett vattendrag och det fanns gott om Sälg och en hel del kantöron så det såg lovande ut, hittade dock ingen Trollhand viket är rapporterat härifrån sedan tidigare år. Jag kan på Söndag, viken vardag som helst nästa vecka mellan 8:30 - 16:00 och hela vecka 14. Vad säger ni om detta?

0

Robban O-hamn

18 mar 2009 kl. 22:31

Hej JAS Kul att du är här igen.
Jobbar för fullt nu på O3,har några dagar ledigt nu, efter 5 nattpass. Men var ute på sista isen för ett par veckor sedan och kikade lite hittade en Trollhands
liknande svamp som jag inte fått
någon komentar om, vad tror du detta är.

0

Tillägg

Robban O-hamn

18 mar 2009 kl. 22:33

Vad jag menar med Trollhands liknande är växtsättet och inte formen.

0

Tillägg

"JAS" Helsingborg

18 mar 2009 kl. 22:53

Hej Robban! Kul att det ordnat sig med jobb. Jag kan inte svara på vad din svamp är för något, jag har inte själv sett trollhand i verkligheten ännu. Jag skulle nog vända mig till Jan.A eller någon annan i “Trollhandklubben” men din ser ut att “limma” ihop några grenar och det gör kantöronen tydligen, så har ju läderskålen felaktigt tolkats som Trollhand. Din bild är inte heller av bästa kvalitet så det är för svårt för mig.

0

ElisabethJansson

18 mar 2009 kl. 22:53

Om jag får vara med och gissa också så tippar jag på tegelticka bilden är lite dålig lysticka kan vara ett alternativ.

0

Tillägg

Robban O-hamn

18 mar 2009 kl. 23:11

Tack för svar, och det är klart att alla får vara med Elisabeth.
Kameran och jag var inte vänner den dagen, men skickar på en till bild, och en sak till jag hittade på ön i sjön. Kommer inte dit på ett tag nu så detta är vad som bjuds.

0

Robban

Jan A, Uppsala

19 mar 2009 kl. 07:21

Tror att din svamp är kantöra, de många skepnadernas svamp. Jag har sett många liknande och ska följa upp en del…

0

Robban

anithau

19 mar 2009 kl. 07:32

Jag håller med Jan.
Jag har ett liknande fenomen under uppsikt. Växer tillsammans med massor av kantöron.

0

Robban

NadaL, Umeå

19 mar 2009 kl. 08:23

Samma fenomen märkte vi på flera platser där det växer kantöra. Följer upp utvecklingen på en av platserna med trollhänder.

1. bilden är tagen i början av april förra året,

2. bilden i mitten av november,
3. bilden i söndags

Lycka till i sökandet efter trollhänder önskar jag er alla från Skåne!

0

Robban

Jan A, Uppsala

19 mar 2009 kl. 10:06

I litteraturen kallas ‘det’ för “pseudosclerotial plates” som förbinder olika substrat och som innehåller bl.a. mycel. Har bara hunnit börja rota i fenomenet… Återkommer när jag vet mer.

0

Joachim Krumlinde

19 mar 2009 kl. 13:36

Hej JAS,

Jag hänger gärna med på en tur nästa vecka, helst tisdag eller fredag, men måndag och torsdag är också möjliga. Vecka 14 kan jag också.

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

19 mar 2009 kl. 20:44

Tis. funkar bra för mig och då möts vi någonstans med stövlar, gott humör och jaktinstinkten på. Var? Hemma hos mig i HBG med en liten fika innan vi drar kl:8:10 (jag lämnar Leo på skolan 8:00, 5 min. hemifrån) Heller på plats Traneröds mosse, Ca: 9:00. Är det fler som vill hänga på så kom igen nu. Jag har plats för övernattare om det är så.

0

JAS

Joachim Krumlinde

19 mar 2009 kl. 21:33

Traneröds mosse klockan 9 låter ganska OK. Resten kan vi väl ta per mail (du har min mailadress?). Roligt om fler hänger på.

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

20 mar 2009 kl. 00:03

Bra, hoppas på fler.

0

JAS

Helena i Lund

20 mar 2009 kl. 05:52

Jag håller tummarna för att ni hittar era trollhänder, och att solen lyser över er! Blir det någon mer gemensamhetsjakt hänger jag gärna med, men jag är ju bara ledig på helgerna. Vårmusseron- och toppmurkelutflykt lite senare i vår kanske?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone