0 320 visningar

22 svar

Vad är detta!

Robban O-hamn

19 mar 2009 kl. 18:26

Var ute och provade en ny kamera idag.Har nu sett massa konstiga saker igen som inte finns i några av mina böcker. Skulle vara tacksam för förslag.

0

Robban O-hamn

19 mar 2009 kl. 18:27

Ochså dessa den sista på gran.

0

Klibbtickor

Robban O-hamn

19 mar 2009 kl. 18:51

Jag vet inte varför, men jag gillar verkligen klibbtickor.

0

Klibbtickor

"JAS" Helsingborg

19 mar 2009 kl. 20:57

Robban, lite positiv kritik. När du fotar en svamp som du vill spara och ha svar på så är min personliga åsikt den att - 1. Helhetsbild, 2 närbild, 3. porlager(eller bild på delad svamp när det gäller tickor. Övriga svampar, 1. Helhetsbild snett uppifrån, 2. Hatten underifrån så man ser, porer, skivor, lameller, taggar eller vad det nu kan vara, och så en bild på den delade svampen på längden, alltså minst 3 bilder i olika “lägen”, Jag har inte en susning om de 2 första serierna men som du så gillar jag klibbtickorna. Hoppas någon annan kan hjälpa dig med de andra.

0

Klibbtickor

Robban O-hamn

19 mar 2009 kl. 21:04

Det är bra JAS ska försöka ta åt mig av det.

0

Klibbtickor

Hans v E

19 mar 2009 kl. 21:24

På 2: 1 och 2 gissar jag sälgnästing - Diatrype bullata.

0

Klibbtickor

Robban O-hamn

19 mar 2009 kl. 21:44

Växer sälgnästing på Bok?

0

Klibbtickor

Hans v E

21 mar 2009 kl. 10:18

Det ska den inte göra, men jag gissade ju bara. Den liknar sälgnästing, men det kanske är Diatrype decorticata. Eutypella quaternata - boknästing är det inte. Ej heller Eutypa spinosa - sprängnästing, den vanligaste kärnsvampen på liggande bok i Danmark.

0

Robban O-hamn

21 mar 2009 kl. 11:43

Skulle dom svarta prickarna kunna vara Stor sotdyna? Hittar ingen bild att kolla med. Och den på Granen kanske en knölticka!

0

Irene A

21 mar 2009 kl. 11:49

Om de första också är på bok, borde det vara bokticka, Inonotus nodulosus.

Det där vita på gran, har det verkligen porer? Annars är det väl ett skinn av något slag?

0

Skogsfrun i Obbola

21 mar 2009 kl. 11:49

De första tycker jag ser ut som gamla fula altickor. Den vita på granen tror jag inte är knölticka. Den är alldeles för “utsmetad” för det. Allmänintrycket får mig att tänka på gräddticka, Perenniporia subacida, men jag vet inte hur det är med den i dina trakter. Rotticka är ett alternativ. Men någon säker åsikt törs jag inte ha - faktum är att jag inte ens ser på bilden om svampen faktiskt har porer.

0

Skogsfrun i Obbola

21 mar 2009 kl. 11:50

På sekunden, Irene!

0

Irene A

21 mar 2009 kl. 11:50

Oj, där blev det målfoto, svar under samma sekund :-)

0

Irene A

21 mar 2009 kl. 11:52

Anade nog att du skulle hinna före igen..

0

Dynsvampen

Irene A

21 mar 2009 kl. 12:20

Med fri kant - tycker jag ser ut som björkdyna helt enkelt (Hypoxylon multiforme).

0

Dynsvampen

Robban O-hamn

21 mar 2009 kl. 12:34

Den ev gamla altickan växer på
en Ung Bok. Så kanske en Bokticka då. Det som sitter på granen måste jag titta närmare på nästa gång jag är där nere, tyvärr så dröjer det nog ett tag, har ju hittat ett nytt spännande ställe jag vill titta närmare på. Och så
Dynsvampen växer Björkdyna på bok.
Det finns mycket av dom i området och det är bara på Bok den växer,
Har bilder från i höstas där man ser den oxså men kommer inte åt dom just nu kan lägga till dom senare.

0

Dynsvampen

Robban O-hamn

21 mar 2009 kl. 12:51

Jag har en bild från i torsdags när jag var nere där man ser en liten samling av den. Kan ju passa på att fråga om den tickan som sitter över. Sedan en Eldticka från stället oxså, så vill jag att dom ser ut.

0

Dynsvampen

Skogsfrun i Obbola

21 mar 2009 kl. 13:02

Eldticka överst, fnöskticka underst.

0

Fnösktickor

Irene A

21 mar 2009 kl. 13:12

Jag tvekar inte om fnöskticka på båda bilderna..
Men det går inte att se vad de små svarta grejerna på första bilden är för något.

0

Dynsvampen

Robban O-hamn

21 mar 2009 kl. 13:30

Jag ger upp och går in i garderoben och gråter.
Dessa Tickor blir jag inte klok på.

0

Dynsvampen

"JAS" Helsingborg

21 mar 2009 kl. 15:04

Håller med Irene om fnösktickor på båda, den översta är en gammal ser det ut som.

0

Fnösktickorna

Skogsfrun i Obbola

21 mar 2009 kl. 17:40

Okej då...

0

Robban O-hamn

21 mar 2009 kl. 22:02

Jag bugar och tackar för allas
visade intresse att försöka reda ut lite saker åt mig. Det jag lärt mig är nog så att jag borde åka på fotokurs till Kolsva. Ger Tina kurser? Så såg jag en tjej på trean i dag som var där i från.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone