0 316 visningar

17 svar

Mälarösvamp

Dieter ENdom

20 mar 2009 kl. 15:56

Trollhand; troligen ny lokal,
Bombmurkla på känt lokal.

0

Dieter Endom

20 mar 2009 kl. 16:17

Jag få inte iväg bilderna, vad gör jag för fel.
Inläggen registreras men visas inte.

0

Dieter Endom

20 mar 2009 kl. 16:28

prova igen

0

gunhild i Kåddis

20 mar 2009 kl. 17:02

Oj vilka fina trollhänder och bombmurklan sen!

0

Tina Nordberg Kolsva

20 mar 2009 kl. 18:32

Mysiga, bild tre ser ut som riktigt mumsiga limpor.

0

anithau

20 mar 2009 kl. 20:04

Grattis Dieter.

0

.

20 mar 2009 kl. 21:07

Trolhanden var ju inte snygg, men garanterat har du lokaler i närheten med fulländade exemplar.Grattis Dieter.

0

NadaL, Umeå

20 mar 2009 kl. 21:48

Jättefina bilder Dieter!

Bombmurkla står högst upp på min önskelista.
Trollhänder är så söta att det inte är konstigt att någon vill smaka på dom. :)

0

Enelie, Linköping

20 mar 2009 kl. 23:35

Grattis till fyndet!
På 3:dje bilden har den formen av ett hjärta.:)

0

Bombmurkla

Elisabeth Bååth

23 mar 2009 kl. 22:18

Dags att ut och leta, flera rapporter att denna svamp hittats nu.I Umeå lär det dröja med det snötäcke som vi har. Det verkar ju vara snö ända nere i Västergötland.

0

Elisabeth Bååth

23 mar 2009 kl. 22:19

Fina bilder Dieter

Vi hörs och ses snart

0

Sussie

23 mar 2009 kl. 23:33

Snyggt!

0

Dieter Endom

24 mar 2009 kl. 12:10

Kul att ni uppskatta bilderna och det tackar jag för.

Elisabeth,vi hade två fina dagar här med barmark men nu ligger det snö igen.
Bombmurklorna växer i ett känt område så de var ganska lätt att hitta. Trollhänderna däremot hade jag aldrig hittat utan assistens. Dom var så små (bara några mm) att mitt seende inte räckte till. De var ännu mindre än de Anitha visade oss förra året.
Vi ses i maj.

0

Elisabeth Bååth

24 mar 2009 kl. 15:36

Dieter
Jag vet några svampkonsulenter som är sugna på att få se trollhand, du får nog samtal!

0

Elisabeth/Mälarösvamp

Dieter Endom

25 mar 2009 kl. 09:11

Kul, då väntar jag på samtal.

0

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 08:59

Pelle Holmberg ville se både trollhand och bombmurkla så jag guidade honom till mina mälarösvampställen. Trollhand finns faktiskt i överflöde på två lokaler på Färingsön. Många små på gång och en hel drös större. Vill tillägga att området inte är färdiginventerat. Därefter bar det av till bombmurklorna. Vi räknade in 19 svampar i varierande storlek. Det var en fantastskt måndageftermiddag där vi även fick en pratstund med en vildvårdare och jakträttsinnehavare.

0

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 09:11

och bombmurklorna.

0

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 09:40

Snyggt igen Dieter, fantastiska ex. av båda arterna. Tyvärr lär jag väl inte hitta Bombmurklor här nere:(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone