0 1314 visningar

6 svar

röd ticka på björk

Bo E

10 jul 2006 kl. 16:44

Hittade igår, 060709, en för mig obekant ticka på murken björkgren.

Den var ca 3 cm bred och klarröd. Även porlagret var klarrött. Konstistensen var ganska torr.
Vågade inte bryta i den utifall det är nån raritet som ska skickas in nånstans för examination!
Har sparat den och vi får se hur den håller sig i färg och form.
Såpass torr att jag hoppas den inte torkar mer i alla fall.
Nån som kan tipsa om vad det kan vara.

Har läst om cinnoberticka men tror att den är större och gulare, och liknar klibbtickan mer än vad denna gör.

Några tips?

0

Bo E

10 jul 2006 kl. 17:08

Kollade på rosenticka, men den var alldeles för rosa.
Denna var illröd, första tanken var att det var nån som slängt ett papper eller en röd plastbit.

0

klas jaederfeldt

10 jul 2006 kl. 17:26

rosenticka hittar du bara på gran (bARRVED) så det är säkert en cinnoberticka du hittat, om du skall torka och spara den så lägg den i en plastpåse, sppraya in Radar ell. liknande å knyt till, annars har du bara en uppäten ticka

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 11:00

Tack för tipset, jag har den fortfarande löst liggande i ryggsäcken.

0

Joachim Krumlinde

11 jul 2006 kl. 11:57

Det är säkert cinnoberticka. Förra sommaren hittade jag massor av klarröda cinnobertickor - nästan 100 fruktkroppar - på ett gammalt körsbärsträd som splittrats av ett blixtnedslag.

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 13:26

OK, om de kan vara så klarröda och så små så är det säkerligen den.
Ni som är duktiga på tickor skulle säkert annars känna till om det finns andra med sådan klarröd färg.
Tack för all information!
Ska försöka spara den i alla fall bara föär att den är så vacker, förutsatt att den inte är uppäten inifrån när jag kommer hem förstås!
Den verkade alldeles för torr för att innehålla något liv, men man vet ju aldrig.

0

Bo E

12 jul 2006 kl. 09:26

Idag konstaterar jag att cinnobertickan bleknat och gulnat något under sin tid i ryggsäcken.
Den verkar dock inte angripen av några insekter utan helt snustorr och fin.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone