0 319 visningar

11 svar

Gotlandssvampar

Lena J

23 mar 2009 kl. 16:28

Några bilder från Gotland som jag vill ha hjälp med att artbestämma.
Bilderna är tagna i augusti-08
Serie 1
borstticka?
Serie 2
någon bläcksvamp?

0

Lena J

23 mar 2009 kl. 16:30

serie 2

0

Bengt Sandh

23 mar 2009 kl. 16:44

Det ser ut som vårtsporig bläcksvamp (Coprinus Silvaticus). Slulle också kunna vara glitterbläcksmap (Coprinus Micaceus)

0

anithau

23 mar 2009 kl. 17:28

Lena!
Jag törs inte uttala mig, varje gång jag gör det blir det fel.
MEN, skulle vilja berätta var på Gotland du var och fotade?

0

Lena J

23 mar 2009 kl. 18:21

Hej Anitha!
Bilderna är tagna i Salmbärshagens naturreservat,Stenkyrka 21 aug -08.
Rutsopp och eldsopp hittade jag också där.

0

NadaL, Umeå

23 mar 2009 kl. 18:25

serie 1.-bortticka,
serie 2. glitterbläcksvamp,
tror jag.
Stjärnorna kommer att rätta till om jag har fel.

0

Lena J

23 mar 2009 kl. 18:31

Tack för svar Nada
Några fler bilder från Salmbärshagen

Salmbärshagen

0

Irene A

23 mar 2009 kl. 19:05

Du fick bra förslag på bläcksvamparna, växtsätt och färg är ganska lika på dem.

Jag tror mindre på skogsbläcksvampen (silvaticus), eftersom den ska ha ett ganska markerat rödbrunt “öga” medan resten av hatten är mer ockrafärgad. Det är tydligare skillnader mellan dem i mikroskop…

0

anithau

23 mar 2009 kl. 19:09

Tack Lena för svaret. Fina bilder du kompletterade.
Visst är det underbart på Gotland?
Jag har bott där, men då hade tyvärr min svampkarriär inte börjat.

0

Rotsoppen

Irene A

23 mar 2009 kl. 19:32

var tjusig förresten!

Jag har varit i Salmbärshagen en gång, men det var ganska sent på säsongen så det var slut på sopparna (okt. 2007), men då fanns det vaxskivlingar och fingersvampar där istället.

0

Rotsoppen

NadaL, Umeå

23 mar 2009 kl. 19:59

Vackra bilder Lena!
Det var länge sedan jag såg rutsopp och eldsopp live.

0

Rotsoppen

Lena J

23 mar 2009 kl. 20:00

Det var verkligen fint på Gotland.Jag och min man kom dit i samband med att skolorna startade,så turistsäsongen var i stort sett över.Tyvärr så hittade jag inte så mycket svamp(i stort sett bara de som är på bilderna i denna tråd) men vi hann med att åka runt på dagsutflykter över hela ön under den vecka vi var där. En kväll åkte vi på fladdermusutflykt i Grötlingbo kyrka!.Vi var på Stora Karlsö,Fårö, i Botaniska trädgården mm mm…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone