0 395 visningar

17 svar

Märklig svamp?

Ulla Persson

23 mar 2009 kl. 20:50

Som vi hittade idag, intill ett planterat träd i lös upplukrad jord.Vad kan det vara?

0

Tanja i Gagnef

23 mar 2009 kl. 21:03

Vad rolig den ser ut - som en korsning mellan svamp och morot :-) Det ska bli kul att se om någon vet vad det är. Härligt att hitta svamp i dag förresten - här har snön vräkt ner hela dagen..!

0

Hans v E

24 mar 2009 kl. 09:26

En svamp som gör skäl för namnet rotskräling. Jag gissar stor rotskräling - Phaecollybia lugubris.

0

Anita S

24 mar 2009 kl. 19:02

Märklig plats för en rotskräling. De växer ju i gamla barrskogar. Skulle det inte kunna vara en vinternagelskivling, som inte har fått växa till sig på normalt sätt? Jag förmodar, att det var i bebodda trakter du hittade den.

0

Irene A

24 mar 2009 kl. 19:15

Jag tror också på vinterskivling. Om inte annat, så är tidpunkten väldigt fel för en rotskräling.

0

.

24 mar 2009 kl. 20:48

Tror på en Cortrinarius—art jag.

0

Ulla!

Hans v E

24 mar 2009 kl. 22:36

Var inte den smala delen av foten begravd i jord?
Hur kan Irene och Anita tro på en vedväxande art?
Är inte det där en rotskräling, vad ska då vara en rotskräling?

0

Ulla!

Ulla Persson

24 mar 2009 kl. 23:42

Jo dom smala rötterna var begravda i luckrad, jord intill ett planterat träd i en park, så långt ifrån flammulina man kan komma.

0

Ulla!

Irene A

25 mar 2009 kl. 08:05

Flammulina populicola?
http://mushroomobserver.org/images/640/14272.jpg

Det är en art med rotlikt förlängd fot som sannolikt kan hittas på begravd ved i marken.

Flammulina velutipes kan också uppträda likadant ibland, fast man sällan ser det.

0

Irene!

anithau

25 mar 2009 kl. 08:44

Jag vill bara uttrycka min beundran för din enorma kunskap.

0

Hans v E

25 mar 2009 kl. 09:37

Och jag är tillintetgjord.

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2009 kl. 09:54

Men nog är den lik en Rotskrälling och vad det gäller årstiden så hade vi ju Kantareller häromdagen så varför inte? Nej jag håller på Hans v E. Men Irenes kunskaper är fantastiska och det gäller alla stjärnor här på forumet.

0

Men snälla..

Irene A

25 mar 2009 kl. 11:37

Här handlar det väl ändå inte om kunskaper, bara vilda gissningar på en dålig svampbild.

Och ja, sannolikheten att det ska vara rotskräling är väl ungefär lika stor som att stinkmusslingarna på stubben skulle ha varit kantareller..

0

Men snälla..

"JAS" Helsingborg

25 mar 2009 kl. 12:48

Tack för det Irene! Tja, där fick man vad man förtjänar :))

0

Men snälla..

Hans v E

26 mar 2009 kl. 22:07

Jag har väldigt svårt att få kantarellerna på stubben till stinkmussling.
Det är alltså sannolikt stor rotskräling.

0

Men snälla..

Irene A

26 mar 2009 kl. 22:21

Som sagt, vilda gissningar blir det :-)

0

Men snälla..

Hans v E

26 mar 2009 kl. 22:52

Jaså, du är också vaken så här sent.

0

Men snälla..

Ulla Persson

28 mar 2009 kl. 21:32

Vad är vitsen med att rapportera svamp flammulina populicola, om svampen inte finns som art på artportalen??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone